Chris PrattOwen Grady
Ted LevineKen Wheatley
Rafe SpallEli Mills
Daniella PinedaZia Rodriguez
Justice SmithFranklin

Mere gys, flere tænder men skævt bid

S√• er vi tilbage i dino-land. Det vil sige det er vi faktisk ikke... rigtigt. Ikke ret l√¶nge i hvert fald: For femte omgang, med de tidligere udd√łde k√¶mper og os bitte sm√• mennesker, foreg√•r kun i dyreparken i f√łrste akt. Vi er nogle √•r efter det ‚Äď for anden gang ‚Äď gik grueligt galt p√• dino-√łen ud for Costa Ricas kyst, og tilbage f√łlger vi blot parret Claire og Owen. Hun arbejder nu for den organisation der fors√łger at redde de mange dinosauere for at udd√ł igen, mens han har trukket sig tilbage til naturen, langt ude i skoven i Oregon, hvor han er i f√¶rd med at bygge sit eget hus. Han er helt ude af kampen. Claire er midt i kampen og ops√łger ogs√• kun Owen fordi hun pludselig st√•r med muligheden for at tage tilbage og re-lokere resterne af dino-flokken til en anden √ł, der ikke har en vulkan i snarligt udbrud.

Det umage par
Tiden er alts√• knap. Oppe i tiden er ogs√• en hed debat om USA skal blande sig i sagen om de snarligt udd√łde k√¶mpedyr, der trues af den aktive vulkan. Vores gamle videnskabsmand fra Spielbergs oprindelige dino-eventyr, Dr. Ian Malcolm (√Öh Jeff Goldblum, du er altid velkommen ‚Äď ogs√• n√•r det bare drejer sig om en enkelt scene) mener at gen-teknologien er det farlige f√łrste skridt p√• vores rejse om at udslette menneskeheden, og den amerikanske regering stemmer da endelig imod at rykke ind og redde T-Rex og alle vennerne fra den sikre vulkan-d√łd. Men Claire og Owen finder en privat vej til Isla Nublar via John Hammonds gamle forsker-partner Benjamin Lockwood og dennes sleske h√•ndlanger Eli Mills, der agerer som den store skurk i dette eventyr. For selvf√łlgelig g√•r tingene ikke efter Claire og Owens velmenende planer. De onde og nederdr√¶gtige videnskabsm√¶nd er kun interesserede i udnyttelsen af Owens gamle dr√¶ber-k√¶ledyr, velociraptoren Blue.

Gys, gensyn og tårer
Hun er fandelig ogs√• en rap lille dame, hende Blue, og alle hendes √ł-kammerater er stadig ogs√• fantastiske at opleve, og det er herligt at tage tilbage til Isla Nublar og se dem alle sammen, well, alle dem der overlevede fra forrige film, og bare roligt: Den mindste lige s√• bad-ass dronning, hendes majest√¶t T-Rex, er ogs√• i live. F√łrste del af Jurassic World: Fallen Kingdom er en sand forn√łjelse. Der er fuld sm√¶k p√• actiondelen, idet vulkanen naturligvis g√•r i udbrud da vores heroiske hold dukker op p√• √łen; og den nytilkomne instrukt√łr, den spanske gysermester J.A. Bayona, har ogs√• fint styr p√• de store f√łlelser. Is√¶r √©n scene med en Apatosaurus (m√•ske var det en Brachiosaurus?) vil s√¶tte gang i mange t√•rekanaler, men Fallen Kingdom fungerer specielt godt n√•r Bayona k√łrer dramaet over p√• sin vanlige banehalvdel: Det effektive gys. Langsomt, sikkert, f√łrst hentydet, s√• underspillet og endeligt: Chok og hvin og pulsen i vejret.

Alle mulige monstre
Det m√łnster tager han ogs√• med sig da handlingen hopper tilbage til Nordcalifornien, hvor Lockwood og dumme Mills har hemmeligt dino-laboratorium i k√¶lderen af Lockwood-pal√¶et. Her begynder det n√¶rmest at ligne gammel gotisk gru med de store monstre og det mest uskyldsrene filmen har at byde p√•, Lockwoods unge barnebarn, Maisie, der er lukket inde p√• sit v√¶relse (af Mills) meget af tiden. Og mens Maisie √łverst fors√łger at bryde ud, gemmer Mills p√• nye og endnu mere skr√¶kkelige hybrid-dinosauere i den dybeste k√¶lder. Og han er desuden ikke den eneste slyngel i dette h√•rdtpumpede gysereventyr/etikdebat. Storvildsj√¶ger-arketypen er ogs√• flettet ind i kapitel fem og spilles af Ted Levine, der har en ting med at hive en tand ud af hvert dyr han nedl√¶gger. Han er alts√• heller ingen flink fyr, men skurkelisten viser sig snart at v√¶re n√¶sten lige s√• lang som listen over de truede dinosauere og det bliver langsomt tydeligere at manuskriptforfatterne fors√łger at filosofere over gen-forskning generelt.

Er dette starten på apokalypsen eller...?
Problemet er at Colin Trevorrow (der ogs√• instruerede Jurassic 4) og Derek Connolly ikke helt f√•r banket deres budskab klart nok igennem. Dinosauerne og is√¶r m√łdet med den nyeste opfindelse Indoraptoren ‚Äď en slags Blue_2 p√• v√¶ksthormoner og en grim opdatering ‚Äď opsluger for meget af vores opm√¶rksomhed, og Jurassic World: Fallen Kingdom er n√¶sten ved at kl√łjes i sit dramatiske budskab mod slutningen. Og selve slutningen og specielt det den l√¶gger op til med n√¶ste Jurassic World-film(?) er n√¶sten for langt ude. Der er pludselig meget lang afstand til Steven Spielbergs hyggelige og b√łrnevenlige dino-ramasjang. Nu er serien for alvor begyndt at skubbe til trov√¶rdighedens gr√¶nser, men kan man sluge den mere syrede vinkel p√• videnskaben og bitterheden omkring dens morale, s√• er Fallen Kingdom nu ikke d√•rlig underholdning. Der er stadig fin humor, fede skuespil- og dino-pr√¶stationer og rigeligt smadder & action-hopla. Men den balancerer kun akkurat p√• gr√¶nsen til det t√•belige.

I Syrien21/6

Hvem passer ikke ind?