Anmeldelsesdato:06-06-2001
Michelle YeohYu Shu Lien
Ziyi ZhangJen Yu
Chang ChenLo
Cheng Pei Pei’Jaderæven’
Lung SihungHr. Te

Kærlighedens historie med kampens kraft

Kampfilm er i Europa ofte betragtet som en slags andenrangs kulørt filmkultur, uløseligt forbundet med flodbølgen af 70’ernes billige produktioner med kung-fu underholdning fra Hong Kong. Men i Kina har man siden år 900 fortalt legendariske historier om de mystikomspundne wuxia-krigere i litteraturen og siden 1920’erne også i filmen. En wuxia-kriger er en omstrejfende ridder, der med sit sværd skaber højere retfærdighed, hvor samfundet har givet op, hvilket ofte har været tilfældet i et politisk kaotisk og korrupt Kina. Instruktøren Ang Lee giver de gamle mytiske fortællinger nyt liv i denne wuxia-kampfilm, der samtidig er et episk kærlighedsdrama med kvinderne i centrum.

Kriger og skæbne
Li Mu Bai (Chow Yun Fat) er wuxia-kriger og tilmed en af sin tids højest respekterede. Han er imidlertid nået til en korsvej i sit liv og har besluttet at forlade tilværelsen som wuxia. Tilbage har han kun at hævne sin gamle mester, der blev dræbt af den mystiske ’Jaderæv’. Vi møder ham under gensynet med den gamle veninde og wuxia, Yu Shu Lien (Michelle Yeoh - Tomorrow Never Dies), som han har opsøgt for at bede hende om at viderebringe sit legendariske sværd ’Green Destiny’ til den fælles gamle ven, den højt respekterede leder Hr. Te (Lung Sihung). Foruroliget og tøvende indvilliger Lien og begiver sig mod Peking, hvor hun overdrager sværdet til en lige så uforstående Hr. Te.

Tradition, ære og kærlighed
Hos Hr. Te møder vi også den unge og umiddelbart uskyldige datter af en højtstående guvernør, Jen (Zhang Ziyi), der blot venter på sit forestående bryllup arrangeret af forældrene. Det viser sig senere, at hun slet ikke deler forældrenes begejstring for denne beslutning. Jen er nemlig forelsket i bandelederen Lo (Chang Chen), der lever uden for loven som en anden Ali Baba med fyrretyve røvere i ørkenen i det vestlige Kina. Samme nat, som Lien er ankommet, bliver ’Green Destiny’ stjålet, og hun forfølger den maskerede røver, der også viser sig at være uddannet wuxia. Hvem er den mystiske røver? Hvilken forbindelse har denne til Jaderæven, og hvordan skal kærligheden finde sin rette plads i en kultur med gamle traditioner og love, der ikke altid følger hjertets?

Fantasi og magi
Genren om de kinesiske krigere har undergået mange forandringer igennem tiden. I 1950 og 1960’erne var de især præget af magi og fantasi, hvilket betød, at krigerne besad magiske og overnaturlige evner. De kunne eksempelvis flyve, lamme deres modstandere, deres næver kunne blive til ild etc. Som modreaktion på denne ofte lidt primitive genre opstod New Wuxia Pian – eller den nye wuxia-film – der optog elementer fra japansk film og gjorde heltene til mere realistiske og disciplinerede personligheder, som kæmpede af personlige ambitioner eller for genoprettelsen af en brudt orden. En instruktør som King Hu udviklede genren til poetiske og nærmest balletagtige skildringer. Ang Lee forsøger med Tiger i spring, drage i skjul at blande alle disse genrer, som han selv er opvokset med i litteraturen, og fortæller hermed en sagalignende kærlighedshistorie fra et Kina omkring århundredeskiftet med god hjælp fra de nyeste filmteknikker. Historien er baseret på 4. del af det store klassiske værk ”Tiger på spring, drage i skjul” af Wang Du Lu.

Hårdtslående
Man skal altså være indstillet på, at realisme hverken er nødvendig eller tilsigtet. Wuxia-krigere kan hoppe så højt og langt, at de praktisk talt er flyvende. Deres reaktions- og kampevne er også så hurtig, at almindelige dødelige ikke kan være med. Manden, der har skabt de - for et hvert ægte drengerøvshjerte - helt sublime kampscener, er Yuen Wo Ping, som ligeledes var ’kampkoordinator’ i udarbejdelsen af The Matrix. Det kan ses, og fans vil ikke blive skuffede. Samtidig åbner filmen for nye fans, for kampene er ikke blot større, længere og bedre. Ang Lee har også villet give dem en ny dimension, der ikke kun skal tjene den vidunderlige rå og uspolerede underholdning, men også være en form for personskildring. Begge dele må siges at være utrolig vellykket. Som f.eks. i en scene hvor Li Mu Bai forfølger sværdets tyv, hvilket fører dem ind i en skov. På papirtynde grene svæver de to krigere drømmende rundt i drabelig fægtekamp akkompagneret af vindens rolige susen. Det er så absolut for meget, for tykt og vanvittigt gribende smukt.

Saga og prototyper
Tiger på spring, drage i skjul er ikke kun en kampfilm. Det er i lige så høj grad en klassisk storslået saga-lignende kærlighedshistorie, hvor der bestemt ikke bliver der ikke sparet på store ord og ditto billeder. Lee afholder sig ikke fra at spille på alle patos’ tangenter. Kærlighedshistorien er langt fra original, ligesom personerne til tider synes at begrænse sig til prototyper, hvilket jo netop er kendetegnende for saga-genren. Dialogerne er derfor også herefter. Man skal altså ikke se filmen for sine psykologiske eller eksistentielle kvaliteter, der kort sagt kan ligge på et lille sted, men indenfor sin genre er den helstøbt. Den skal derfor også i højere grad ses som en kommentar og hyldest til genren i sig selv end som et troværdigt portræt af Kinas historie. Med den helt særlige stemning i Lees behandling af den flere hundrede år gamle krigerkultur og engagementet i stilarten sikrer filmen sig status som helt enestående god underholdning.

Et 15 minutters langt og udmærket interview med Michelle Yeoh er klart DVD’ens største fortjeneste. Den kinesiske model og superstjerne fortæller åbent om sit forhold til action- og dramafilm, om at arbejde med en instruktør som Ang Lee og om at spille skuespil, udføre kampscener og tale på et fremmedsprog på én gang. Interviewet er blandet med klip fra filmen, men heldigvis gjort med omtanke og er derfor ikke blot den udvidet reklame, som så ofte ses på DVD'erne. Til gengæld overtræder Bag om filmen-afsnittet netop denne grænse. Vi slipper desværre ikke for den dybe amerikanske trailer-stemme, der fortæller om det eksotiske vidunder, det fantastiske crew og de ekstraordinære arbejdsforhold. Afsnittet varer dog 20 min. og indeholder ganske interessante betragtninger af Ang Lee om wuxia-traditionen, og der er mulighed for at komme en smule bag om Yuen Wo Pings wire-stunts og kampkoreografi. DVD’en hverken skuffer eller imponerer og er selvfølgelig et must-have for alle fans.