Anmeldelsesdato:30-05-2001
Kim DirectorKim
Jeffrey DonovanJeff
Tristen SkylerTristen
Erica LeerhsenErica
Stephen Barker TurnerStephen

Blair-heksen styrter til jorden

The Blair Witch Project fik sat sit effektive præg på 1999 – en markedsføringssucces af de helt ekstraordinære og en ret usædvanlig gyserfilm. Filmet af skuespillerne selv med små håndholdte kameraer og præget af deres oprigtige angst, mens de unge drengerøvsinstruktører, Daniel Myrick og Eduardo Sanchez, rendte rundt og lavede underlige lyde i en stor mørk skov. På papiret, et projekt der måtte mislykkes, et par umodne knægtes idé om en skæg film – som på grund af af en gennemtænkt kunstig mytologi og effektiv brug af vores fastankrede reaktioner på dokumentargenren viste sig at være årets mest hårrejsende oplevelse. En gyserfilm, der chokerede mange – og kedede næsten lige så mange.

Forventningen
Alene tanken om at lave en fortsættelse virker absurd, men i de første minutter af Book of Shadows tror man rent faktisk, at det skal lykkes for den spillefilmsdebuterende instruktør Joe Berlinger (der ellers har gjort sig i dokumentar-genren) at finde en ny vinkel, der falder i tråd med den første films overlegne brug af mediegenrer. Vi følger nyhedsklip fra både MTV og CNN, der beretter om filmen The Blair Witch Projects betydning for lokalområdet omkring Burkittsville. Vi accepterer altså beretningerne i den første film som ren fiktion – de studerende som led en krank skæbne har aldrig eksisteret – og nu følger vi, hvordan det lille lokalsamfund oversvømmes af filmfans, som skal se stedet, hvor de centrale scener er optaget.

En umage forsamling
Jeff er bosat i Burkittsville, hvor han har indrettet en gammel fabriksbygning til bolig og hovedkontor for en omfattende merchandiseforretning, der forhandler Blair Witch-objekter. Som noget helt nyt er han også begyndet at arrangere hiking-ture ind i skoven til væsentlige steder fra filmen. På denne films skæbnesvangre tur er han ledsaget af en stak ret umage personer. Erica er en hjemmebrygget heks, smuk, mystisk og i bund og grund ret sød, Kim er punker fra den afdæmpede, gotiske del af bevægelsen. Hun er på tværs, mut og inde bag det tykke lag make-up holdets fornuftige centrum, Stephen og Tristen er det hyggelige par, som, Gud bedre det, venter barn og som blot skal have en på opleveren og lidt inspiration til en bog, inden det for evigt står på Volvo, villa og vovse. Således udstyret med meget få ægte menneskelige egenskaber, men i stedet råmaterialet til at redde et uopfindsomt manuskript, drager de ud til Rustin Parrs hytte; stedet, hvor den første film startede med fundet af de tre studerendes videobånd.

En træstamme i øret
Selvom de er drevet af et ønske om at se heksen fra Blair eller bare et eller andet overnaturligt fænomen – og frem for alt med en intention om at holde sig vågne til den lyse morgen – så begynder de straks efter ankomsten af høvle dåseøl, spiritus fra den slagkraftige ende af arsenalet og lidt hjemmerullet fniseurt ned i rekordfart. Hvis de ikke selv havde regnet det ud, så indser de næste morgen, at den kombination giver nogle helvedes tømmermænd og lidt mere imponerende et hul på en lille håndfuld timer i de videobånd, som fra mange forskellige vinkler har optaget hele seancen. Hvad der er foregået under orgiet i de små timer, er der ingen, der har erindring om. Men da Tristen i løbet af nul-komma-fem dratter om og aborterer, går det i lynfart tilbage til civilisationen. Vel tilbage hos Jeff i den hyggelige, nedlagte fabrik skal selve filmen afvikles, og naturligvis er der kommet noget med hjem fra skoven. Hvem der er besat – og hvem der bare er tilpas underlige – skal såmænd nok komme som en overraskelse for nogen, men filmen er i store træk ligeglad, sikkert overbevist om, at dens afsæt i The Blair Witch Projects store succes nok skal levere historie og stemning nok til at holde 1½ time.

Så let går det ikke
Men Joe Berlinger mangler en helt basal tæft for at gøre scener uhyggelige. Ikke på et tidspunkt bevæger man sig uroligt rundt i sædet eller mærker gåsehuden varme op til at holde kapløb op og ned langs rygsøjlen. Drivkraften i filmen er tildels snuppet fra den glimrende Kevin Costner-thriller No Way Out, hvor vi hele tiden følger med i fremkaldeldesarbejdet af en beskadiget film. Her er det Jeffs forsøg på at finde sandheden på de mange videobånd, som optog opholdet i skoven, der driver historien frem, men alle mellemrummene mellem disse afsløringer skal fyldes ud med lidt uhygge og underlig opførsel fra de øvrige tilstedeværende. Det kniber allerede fra første minut med at finde på noget fornuftigt for de unge mennesker at tage sig til – og derfor glider filmen hurtigt over i genbrugsafdelingen for gyserfilm. Skuespillerne står af (hvis de nogensinde har været på), og desto mere desperat filmen forsøger at holde fast i et eller andet med en heks, desto tydeligere bliver det, at Book of Shadows (der er for øvrigt ikke antydningen af en bog i filmen) er en dødssyg og hamrende traditionel teen-slasher-thriller forklædt som noget større. En af personerne siger om den første film: ”That was just a movie”, men der tager hun fejl. Sanchez og Myrick skabte en mediebegivenhed, et lille stykke marketingshistorie og et fremtrædende stykke celloluid i nyere amerikansk filmhistorie – 2’eren er blot en film, og tilmed en rigtig dårlig en af slagsen.

Endnu en visuelt nydelig dansk DVD-udgivelse fra Nordisk Film uden antydningen af interessant ekstramateriale. En trailer og nogle stemningsmættede menuer - og så naturligvis filmen i høj teknisk kvalitet.