Anmeldelsesdato:06-08-2001
Linda FiorentinoCarol
Dermot MulroneyWayne
Susan BarnesMrs. Foster
Anne PitoniakMrs. Tetlow
Bruce MacVittieKarl

Halvlunken kup-komedie uden nogle morsomheder

Paul Newman laver sjældent film i dag, en skam da han stadig kan fortrylle og bære næsten hvad som helst, hvilket han beviser netop med denne film, der slet ikke havde haft noget at tilbyde, hvis han ikke havde haft hovedrollen.

Mødet med Henry
Sygeplejersken Carol er godt træt af sit kedelige og rutineprægede liv. Hun har siden highschool været gift med Wayne, men de to virker lidt trætte i et ægteskab, der ikke rigtig er blevet vedligeholdt. Men da plejehjemmet, hvor Carol arbejder, får en ny midlertidig indflytter fra et overbefolket fængsel, liver hun lidt op. Henry Manning er tidligere bankrøver, men han har haft et slagtilfælde og er blevet lam. Carol får dog hurtigt en fornemmelse af, at Henry ikke er lam og gør sit bedste for at afsløre ham. Intet lykkes før hun smider ham i floden, og bingo, Henry fejler alligevel ikke noget, han vil bare ikke tilbage til fængslet.

Carols planer
Carol har planer om at røve en bank i nærheden, hun har brug for Henrys hjælp, men han vil bare ikke hjælpe hende. I hvert fald ikke i starten, men langsomt bløder han op for idéen om at genoptage sin gamle profession, specielt efter han erfarer, at han ikke kan få fat i alle de mange penge, han fik skrabet sammen, inden han blev fanget. Og samtidig gør han det vist også lidt for Carols skyld. Sammen med Carols mand går de tre i gang med planlægningen af røveriet, men planer er en ting, udførelsen af dem er noget helt andet.

Slattent forsøgt
Stratenrøveren er en typisk kup-film, ikke at den kan sammenlignes med Sidste stik, hvor Newman også spillede hjernen bag kuppet og også hed Henry - tilfælde? Stratenrøveren har i virkeligheden ikke meget at byde på, idéen er tynd, karaktererne småkedeligt skildret, og den har hverken ordentlig fremdrift eller så meget humor som den selv tror, den har. At Henry smider Carols miniovn, som hun er meget stolt af at have tilkæmpet sig, er ikke nok til at gøre løjerne synderligt morsomme. Selve frekvensen, hvor de rent faktisk udfører deres lovovertrædelse, er skruet nogenlunde sammen, og Newman har nogle små fine øjeblikke med Linda Fiorentino, men gnisten mangler.

Nærved, men ikke tæt nok
Marek Kanievska gør ikke meget for E. Max Fryes historie, men da han ikke har lavet en film siden Less than Zero i 1987, er han nok lidt rusten. Ærgeligt at han hverken forstår at skabe atmosfære eller spænding. Filmen forsøger spagt at antyde lidt flirten mellem unge Carol og den gamle Henry, men den tør ikke tage skridtet og endnu en mulighed for at få noget interessant ud af filmen fiser også ud i sandet. Desværre agerer Newman lam meget af tiden, og så er selv han ikke særlig spændende, men da han endelig får lov at slå sig løs, løfter det filmen gevaldigt. Som 76-årig har han stadig glimtet i øjet og en kanon udstråling, men hans enorme talent er lidt spildt på en film med gode intentioner, der bare ikke ved, hvordan den kan få optimeret dem. En herlig slutning hjælper lidt på det, men ellers er Stratenrøveren en lummer affære.

Nogle udmærkede biografier, enkelte B-roll-optagelser, lidt korte interviews samt filmens trailer (+ tre andre) er det eneste, der er at finde i bonuspakken på denne udgivelse. Ikke meget og ikke synderlig godt. De pæne biografier mangler en filmografi, interviewene er alt for korte, og de forskellige klip fra B-rullen er ikke specielt spændende. Man savner f.eks. en 'making-of', som burde have været mulig at finde et eller andet sted - så alt i alt er ekstramaterialet ligeså uspændende som filmen er.

The Amazing Spider-Man 217/4
Det store stilehæfte - Krigsdagbogen16/4
Når vinden rejser sig16/4