Anmeldelsesdato:24-10-2001
Harry StockwellPrinsen
Lucille La VerneDronningen/heksen
Billy GilbertProsit
Pinto ColvigSøvnig/Gnavpot
Otis HarlanLustig

Det første eventyr

For mange år siden i et lille filmstudie i den store Hollywoodske filmby fik en mand ved navn Walt Disney idéen til at lave en tegnefilm i spillefilmslængde. Han tog historien om prinsesse Snehvide og hendes syv små venner, der hjælper hende, inden hun kan leve lykkeligt med prinsen på den hvide hest. Filmen tog naturligvis mange år at lave og var en risikobetonet affære, men resultatet var ikke til at komme udenom. Filmen blev en kæmpe succes og dannede skole. Siden har Disney-studierne lavet hundredevis af tegnefilm i spillefilmslængde og andre studier har fulgt efter, men der kan kun være én original film, og det kan Snehvide og de syv små dværge prale af at være.

Den gode, den onde og de morsomme
Den lille prinsesse Snehvide, der har hår så sort som ibenholt, læber så røde som roser og hud så hvid som sne, har en forfængelig og jaloux stedmoder, som hader den søde pige af hele sit onde hjerte, så hun smider hende i arbejdstøjet og ned i kælderen i håbet om, at den lille pige vokser op uden at tage opmærksomheden fra hende. Det lykkes dog ikke. Da pigen bliver noget ældre, springer hendes skønhed ud i fuld flor, og den sindsforstyrrede dronning er ikke længere den skønneste i hele landet, så hun sender en jæger ud i den dybe skov med den intetanende Snehvide med ordrer om, at han skal slå hende ihjel. Det nænner han selvfølgelig ikke, og pigen ender hos de syv små dværge - en lille gruppe minearbejdere der tager sig kærligt af den søde Snehvide. Men den lede og yderst velinformerede dronning opdager gemmestedet og opsøger i forklædning Snehvide for én gang for alle at få ram på hende og igen blive landets smukkeste kvinde.

Sort/hvidt univers i rosenrødt skær
Historien er naturligvis banal. Forudsigeligheden er tykkere end den sorte skov, og sirupssødmen drypper ned af væggene. Som Disney senere næsten tog patent på, er alle de små firbenede dyr i filmen overdrevet nuttede, vores bedårende heltinde Snehvide er øretæveindbydende godmodig og de morsomme side-kicks mere gæve end noget set siden. I den modsatte ende af skalaen brillierer dronningen med den ondeste præstation nogensinde set i en Disneyfilm. Filmen opleves med sine 64 år på bagen yndig og naiv - den er så gennemført blottet for kyniske beregninger og realistisk rationaliseren, at man ikke kan andet end at overgive sig til dens glansbilledsmukke univers - men fordelen er, at man aldrig kommer i tvivl om, hvor sympatien ligger i det sort/hvide univers. Snehvide, der mest af alt ligner en forvokset udgave af Shirley Temple med lidt Jean Harlow og Betty Boob tilsat, bliver idealet - specielt når dronningen ligner en bedre udgave af Joan Crawford og Greta Garbo mixet sammen - og da man hurtigt lærer at hade den modellignende dronning, fordi hun er så gennemført nederdrægtigt og ond, vinder Snehvide al sympatien. Disney fik hermed bevist at de kunne skabe en overbevisende, larger-than-life-skurk - en tradition, de har fulgt op gennem årene, tænk bare på Cruella De Vil fra 101 Dalmatinere, den sorte heks fra Tornerose, Ursula fra Den Lille Havfrue og de brølende Scar fra Løvernes Konge og Shere Khan fra Junglebogen.

Så sødt som i gamle dage
Ser man den med nutidige øjne falder den dog knapt så heldig ud. Den er stadig flottere, men også meget langsommere fortalt end nye tegnefilm, og den har ikke nogen særlig nerve eller dybde. Derimod har den en varm glød i sine farver og en ømhed i sine figurer, som man desværre ikke ser længere, og hvis man vælger at se den for dens nostalgiske værdi sidder man med et sikker vinder på hånden. Snehvide og de syv små dværge var den første tegnefilm nogensinde og den rummer en yderst universel morale og et fuldstændigt klart budskab, som man ikke kan andet end sluge råt. Filmen er et eventyr med alt hvad det indebærer, og dens overbevisende og insisterende afvikling af den roserøde fortælling kan man derfor kun beundre og respektere.

En genre blev skabt, en klassiker født
Med Snehvide og de syv små dværge fik Disney dermed en debut, der stadig giver genlyd. Filmen er lavet uden computeranimation eller andre moderne og smarte genveje. Den var både banebrydende og en simpel og sød lille film om troen på den store kærlighed, og filmen bliver på den måde historien om et rigtigt eventyr, for både Snehvide og hendes prins - og filmen - lever stadig lykkeligt og vil gøre det til vores dages ende...

Det bedste ved denne DVD-skive er tryllespejlet fra filmen, der agerer guide på udgivelsen. Det magiske og lige lovligt frække spejl fortæller kort om de forskellige valgmuligheder og kommer med en tør bemærkning, hvis ikke man er hurtig nok, så det kan anbefales at man bruger sin tid på at hoppe rundt i de forskellige afdelinger.
Bonusmaterialet er, filmens alder taget i betragtning, rigtigt godt. Man har lavet en cirka 22 minutter lang featurette om filmens tilblivelse, og her kan også de yngre få lidt ud af løjerne, det lille program er lærerigt og sjovt, hvorimod kommentarsporet er lige lovligt tørt. Man har skrabet nogle gamle lydoptagelser med Walt Disney sammen, men de er ikke vanvittigt spændende. Så er tegnefilmhistoriker John Canemaker, der kommenterer filmen imellem Disneys kommentarer, bedre og mere rettet mod selve filmen.
For de helt små er spillet 'Dumpes vilde minetur' en sjov fornøjelse som også barnlige vokse vil kunne more sig med - og her er det en god idé at have set filmen inden. For showets skyld har man valgt at lægge et par lidt ligegyldige introer til nogle af mulighederne på, både Disney-præsident Michael Eisner og Roy Disney får plads, men de kan ikke måle sig med tryllespejlet!

Indl�g: