Klik p en region for at lse anmeldelser, nyheder m.v.

Snatch
Chicken Run
Tillsammans
Angelas aske

16:9 Anamorphic Widescreen, 2:35:1

Dolby Digital 5,1, Fransk, Engelsk, Spansk

2 kommentarspor, Selvstændigt lydspor med musikken, interviewprogram, bag om scenografien, bag om special effects, bag om kampscenen, bag om biljagten, lavinen fra fire vinkler, storyboards, plakater, stills, promotiontour i Østen, filmografier, trailers.
De blodrøde floder

Anmeldt af:Karsten Christian-Laursen
Genre:Thriller/Drama
Varighed:101 minutter
Instruktr:Mathieu Kassovitz

Anmeldelsesdato:05-12-2001
Jean RenoPierre Niémans
Vincent CasselMax Kerkérian
Nadia FarèsFanny Fereira
Dominique SandaSøster Andrée
Karim BelkhadraKaptajn Dahmane
Jean-Pierre CasselBernard Chernezé

Thriller a la France

Fransk film associeres, udover Luc Besson, ikke umiddelbart med action-thriller-genren, men kan med Mathieu KassovitzDe blodrøde floder måske begynde at blive det. Filmen, hvis manuskript er lavet af Jean-Christophe Grangé udfra hans egen best-seller af samme navn (Les Rivieres Pourpres), resulterer nemlig i en solid seriemordsthriller, der som Seven bæres af den ubærligt udpenslede ondskab og den, i hvert faldt forsøgt, overraskende afslutning. De blodrøde floder udmærker sig særligt ved sin mørke og nørklede historie og dens insisteren på skildringerne af menneskene bag ellers stereotype karakterer. Og så selvfølgelig Jean Reno.

”Lykkelig er den der finder frem til de skjulte årsager”
- står der indskrevet på bjerglandsbyens universitet, hvortil den erfarne politirotte, Pierre Niémans (Jean Reno - Leon, Le grand Bleu) ankommer for at efterforske et brutalt mord. En studerende er fundet tortureret og langsomt dræbt på toppen af et bjerg. Medens ormene kravler ud og ind af liget, tager vores på en gang hårdføre og skrøbelige Niémans – som de fleste af os kender og elsker Reno bedst - resolut fat på opklaringsarbejdet.

Gravskænderi, indavl og slettede spor
I en nært beliggende landsby møder vi Max (Vincent Cassel - Jeanne D'Arc), en ung politimand med en allerede blakket fortid, der er blevet sendt til landet, hvor hans til tider iltre temperament ikke kan volde så stor skade. Da han en dag begynder at grave dybere i en sag om et mystisk skænderi af en lille piges grav, hvis arkivbilleder også er fjernet fra den lokale skole, leder de få resterende spor ham bogstaveligt talt i armene på Niémans. Ingen af de to kan lide andet end at arbejde alene, men efterhånden som maltrakterede lig hober sig op, og mistroen sænker sig over den mere og mere okkulte ’universitetsborg’, hvor indavl blandt andre farer synes at true, bliver samarbejdet en nødvendighed. Det samme gælder det iskolde overblik, som vores helte selvfølgelig skal finde på toppen af gletsjerne, for slutteligt at kunne overvinde ’De blodrøde floder’s gåde.

”Vi er overalt - Vi er intetsteds – Vi er de blodrøde floder”
- er noget af indholdet i den myrdede fysiologistuderendes ph.d.-afhandling. Der viser sig nemlig at gemme sig et dags-aktuelt tema på filmens overflade. De snørklede linjer er en metafor for blodårerne på den ultimativt rene race, som en fraktion af ny-nazister på universitetet mener at kunne fremavle. Men Kassovitz er ikke ude i samfundsdebattens embede – temaet bliver kun brugt som rammer for personerne og opklaringshistorien, der står lysende klart i centrum. For vi skal tilbage til den gamle drævende detektivhistorie; tilbage til politimanden vi kun kender på hans tavshed og glimt af forklaringer i halvt skjulte øjne; til kvinden der ved mere og måske for meget; samt alt det, der gør god ’suspense’ sin genre værdig. Kassovitz sparer ikke på stilens redskaber, men besidder alligevel personlighed nok til at det ikke bliver trivielt.

A la Besson
De blodrøde floder lægger ud i et hæsblæsende og fængende tempo. Fotografen Thierry Arbogast (Nikata) tager os med flyvende og søgende kameraer rundt i landsbyens omegne med et overblik, der stemmer fint overens med manuskriptets interesser: Ikke for mange dikkedarer og snak, handlinger og personer skal kunne tale for sig selv. Man holder tungen lige i munden og spidser spændt ører og nyder nærmest væmmelsen, der kryber langsomt ned ad ryggen ved ubarmhjertige obduktioner. Medens tempoet behændigt og bevidst sættes en smule ned efter den første halve time, bevæger vi os tættere på vores to helte, der leverer glimrende præstationer, først og fremmest fordi Kassovitz vil vise menneskene først – dernæst politifolkene. Resultater munder ud i en dejlig blanding af fransk næse for psykologiens kringelkroge og amerikansk spændingshåndværk a la Luc Besson, Kassovitz’ gode ven, kollega og inspirationskilde.

”Bare en thriller”
De blodrøde floder bliver ganske vist aldrig en uforglemmelig oplevelse, men opnår sit uprætentiøse mål, hverken at ville mere eller andet end at holde os fast i mørket. Filmen stråler af vellykket team-work – musikken tager Bruno Coulais (Himalaya) sig sikkert af, fotografens kvaliteter er allerede nævnt og manuskriptet er finpudset af Kassovitz og Grangé, bogens forfatter, der tidligere har skrevet filmmanuskripter og ikke har været bange for at ændre, klippe og simplificere sin roman, som man nødvendigvis må læse for at forstå ideerne til fulde. Men som Jean Reno selv har sagt i et interview – ”Handlingen betyder ikke så meget – det er jo bare en thriller”. Tja, udsagnet rammer måske lidt for godt denne 7. film af Kassovitz, der vandt palmer i Cannes 1995 som Bedste Instruktør for La Haine og som man fornemmer ikke har haft helt samme ambitioner i denne omgang.

(- vega)

Den sprængfyldte udgivelse af De blodrøde floder er et eksempel til efterfølgelse. Med fuld udnyttelse af alle det nye medies muligheder er det den mest omfattende europæiske DVD-udgivelse, denne anmelder endnu har set.

Hovedparten af udgivelsens ekstramateriale befinder sig på en ekstra skive og er opdelt i underafsnit. Under ”The Investigation” finder man et langt interviewprogram, hvor alle væsentligt involverede kommenterer handlingen, tematikken, historien og tekniske aspekter. Her kommer også forfatteren til bestselleren bag filmen Jean-Christophe Grangé til orde. Ikke mindst skuespilleren Vincent Cassels kommentarer virker opløftende: han forstår heller ikke helt filmen og er ikke helt sikker på, at den hænger sammen, men han synes i hvert fald ikke, at den er kedelig.

Under titlerne ”Post mortem” og “In memoram” bliver et væld af tekniske aspekter behandlet indgående. Her kan man også finde storyboards, filmografier og man får lejlighed til at anvende den sjældent benyttede ’angle’-funktion i en præsentation af lavinescenen, hvor man kan følge storyboardet, effekterne, skuepillerne, og det hele på én gang.

Tilbage til hovedskiven. Her kan filmen ses på både engelsk, spansk og det oprindelige franske i digital topkvalitet. De to kommentarspor, der ligesom filmens øvrige ekstramateriale er indtalt på fransk, er undertekstet på engelsk, spansk og hollandsk. Man kan både lytte til komponisten Bruno Coulais’ kommentarer sammen med et selvstændigt lydspor med musikken og til instruktøren Mathieu Kassovitz’ i energisk og ganske velfungerende forening med de to skuespillere Jean Reno og Vincent Cassel.

Indlg: