Anmeldelsesdato:12-12-2001
Billy CrudupRussell Hammond
Kate HudsonPenny Lane
Jason LeeJeff Bebe
Frances McDormandElaine Miller
Zooey DeschanelAnita Miller

Omgang med guderne

Cameron Crowe var før filmkarrieren musikskribent. Han brugte det meste af 70'erne på at skrive for musikmagasinet Rolling Stone og mødte i processen nogle af dens tids største musikere og kunstnere. Hans ungdomsår har han baseret sin fjerde film på. Og resultatet er som altid gribende, morsomt og følsomt.

Lester Bang og Rolling Stone
Cameron Crowes alter ego William Miller er i 1973 en ganske almindelig ucool, lidt forsigtig dreng. Har har aldrig haft en masse venner, så hans fritid bruges på musikken. Hans storesøster Anita flygtede fire år tidligere fra moren og San Diego og efterlod sin pladesamling i hans varetægt. Så William er vokset op med Led Zeppelin, The Beatles, The Who, Hendrix og lignende. Da han møder den anerkendte rock-journalist Lester Bang forandres hans liv, Lester bliver en slags læremester for den 15-årige William, og snart begynder han at skrive for det blad, som Lester skriver for.
Der går dog ikke lang tid, før Rolling Stone er i telefonen med et jobtilbud. Hans første job er et interview med Black Sabbath. Det går i vasken, men til gengæld møder han pigen Penny Lane og bandet Stillwater. Han foreslår nu Rolling Stone, at han laver en artikel om Stillwater, de siger OK og sender 15-årige William på tour med frie hotelophold og flyrejser med alt hvad det indebærer af alkohol, stoffer, rockmusik og løsslupne kvinder.

Sex, Drugs and Rock n' Roll
Det er kulturchokket mellem Williams strenge opdragelse og det vilde liv backstage, som er filmens indgangsvinkel; hans mor lever i en panisk angst for, at han skal falde i de mange faldgruber undervejs på turen, og hendes standardfrase 'don't do drugs' bliver slidt op længe inden, hun trods alt indser, at William er en fornuftig dreng, som lader de andre falde i, mens han bare iagttager dem. Stillwater bliver hurtigt glade for ham, specielt guitaristen Russell Hammond, gruppens største talent. Han og Penny Lane har et halvt forhold, hvilket William i starten accepterer, men efter i flere uger at have betragtet det umage par, synes han ikke længere, at det er så fedt. Penny, der er næsten jævnaldrende med Wililam, er håbløst forelsket, men benægter det naturligvis med påstanden, at hun og de andre piger kun er der for musikkens skyld og for at inspirere musikerne. Skillelinien mellem at være 'Band Aid' og groupie kan være svær at holde styr på, og virkeligheden er ofte en helt anden end forklaringerne.

Smil og smerte
På netop det punkt er Cameron Crowe blevet mere dyster. Almost Famous er en mørk rejse ind i et tåget land af sex, drugs og tyktflydende rockmusik, som den desværre slet ikke dyrker nok. Filmen virker ofte glad, men lige under de farverige facader lurer tomheden og kulden. Det er et hårdt liv, fyldt med falsk indbildning, løgne og sårede følelser, hvilket kommer op til overfladen i små doser, som da Russell, træt af alt det uægte omkring sig, smutter til en privat fest hos en flok teenagere, fordi han mener, at de stadig er ægte personer. Det ender i en syrerus på taget af huset, hvor Cameron Crowe forener det tragiske og humoristiske - selv en barsk realitet kan drejes, så den bliver spiselig. Det er først og fremmest dét, der gør, at Almost Famous er til at holde ud at se.

Suveræne skuespillere
Unge Patrick Fugit rammer perfekt rollen som William, mens Kate Hudson emmer af sensuel sikkerhed og skjult sårbarhed. Hudson har før gjort det ganske fint, men her viser hun virkelig alt, hvad hun kan. Hun formår at skabe sympati omkring sin karakter og leverer hende med uendelig råkraft. Billy Crudup som Russell Hammond er også fantastisk. Han får mange med og gør sin rolle til en af de mest levende i filmen.

En væsentlig film
Vi må gå ud fra, at Cameron Crowe selv har levet det liv, filmen beretter om. Historiens troværdighed virker i top og ved at krydre det privat nostalgiske med en ægte personskildring, som i høj grad giver plads til menneskelige fejltrin, skaber Crowe en både vedkommende og interessant film. Den handler om at vokse op, at opdage verden i alle dens facetter og samtidig forblive tro mod sig selv.

Det må uden tvivl være en af årets fedeste DVD-udgivelser. Almost Famous indeholder alt, hvad hjertet kan begære. Den første disc har det obligatoriske ekstramateriale: trailer, produktionsnoter og omfattende biografier på utallige cast- og crew-medlemmer. Men mest interessant er alle de gamle artikler skrevet af Cameron Crowe over en længere årrække. Fra hans første reportage om The Allman Brothers til Led Zeppelin og Joni Mitchell.
De virkelige godter ligger dog på disc 2, for her får man muligheden for at opleve Cameron Crowes version af filmen. Director’s Cut versionen, med titlen ’Untitled’, er ikke meget længere, men den byder på en masse små ekstra scener, enten nye eller forlængede, og hvis man i forvejen er vild med filmen, vil man ligeledes elske den længere version. Kommentarsporet er også forrygende. Cameron Crowe har en skjult gæst med, som ikke er nævnt i menuen, og det er hans mor. De to er både underholdende at lytte til og giver samtidig et meget personligt og næsten dragende indblik i Crowes liv og film. Det gøres ikke bedre – Almost Famous-DVD’en er så absolut en investering værd!!