Anmeldelsesdato:20-11-2001
Andie MacDowellSarah
David StrathairnHarrison
Elias KoteasYeager
Adrien BrodyKyle
Brendan GleesonStevenson

Krigen, kærligheden og fotograferne

”Vi arbejder med det hæslige, idiotien og menneskets natur,” fortæller Yeager Pollack om sin metier i et TV-interview. Udendørs i det grønne og med Hudson River og Manhattan som smuk og uforstyrret baggrund sidder han og taler om at være krigsfotograf. Anledningen er den samme som filmens historie. Baseret på Isabel Ellsens fiktive roman ”Le diable l’avantage” handler den om Sarah Lloyd, der drog ind midt i den mørkeste af den jugoslaviske borgerkrig for at hente sin mand, den verdensberømte Newsweek-fotograf Harrison Lloyd, hjem.

Krigsfotograf
Lloyd (Elias Koteas) og Harrison (David Strathairn) havde i mange år været venner og konkurrenter. Begge havde de vundet den eftertagtede Pulitzer-pris for deres fotografier, da Harrison i 1991 blev sendt på sit sidste job som krigsfotograf, inden hans redaktør havde lovet ham et stilfærdigt job, så han kunne nyde tiden sammen med sin familie.

Jugoslaven 1991
Da Harrison blev sendt af sted som en af de første fotografer, troede alle, at urolighederne i Jugoslavien hurtigt ville gå i sig selv igen. Men de tog fejl. Da Harrison havde sendt de første billeder hjem, og CNN også kom på plads, stod det klart, i hvert fald for medierne, at det var meget, meget alvorligt.

Konen tager afsted
Kort tid efter sin ankomst bliver Harrison rapporteret dræbt. Han skulle ifølge efterretningerne været blevet begravet under et sammenstyrtet hus. Ingen har dog set hans lig, og hans kone Sarah (Andie MacDowell), der mener at hun vil kunne mærke det, hvis han virkelig var død, insisterer derfor på at tage til krigszonen for at finde sin mand.

Uskyldigt blik
Hun ankommer en smule blåøjet og naiv til det allerede kaotiske Jugoslavien og deler dermed publikums uskyldige blik på krigens rædsler. Da hun ved et tilfælde støder ind i Harrisons kollega Kyle (Adrien Brody), den irske fotograf Stevenson (Brendan Gleeson) og senere også Yeager, der i en rest af forelskelse er taget over for at redde hende, er hun ikke til at stoppe. Intet som helst giver mening længere for den lille gruppe af fotografer. Om de er det ene eller andet sted betyder intet. Derfor vælger de at følge Sarah, der i det mindste har en ufravigelig kærlighed til sin mand som ledetråd.

Krigens rædsler
Det er ganske imponerende scenografi og brutalt effektive scenarier den franske instruktør Elie Chouraqui spiller ud med i sin første engelsksprogede film. Som gruppen når tættere og tættere på deres mål udfolder krigens rædsler sig i stadig mere modbydelige udformninger. Gennem deres job som fotografer indtræder en naturlig stillingtagen til mediernes rolle som sandhedsvidner. På den måde minder den mest om Michael Winterbottoms Welcome to Sarajevo af de efterhånden flere og flere film om borgerkrigen i Jugoslavien.

Ukontroversiel
Det er dog væsentligt at bemærke, at krigen her mest af alt bliver brugt som dramatisk baggrund for at fortælle en i bund og grund meget ’amerikansk’ kærlighedshistorie, der kunne have fundet sted hvor som helst. Chouraqui går aldrig tæt nok på detaljerne eller løfter sig højt nok over handlingen til, at der kan tales om nogen egentlig tematisk dybde. Det ser pænt ud, og filmen er i store træk fornuftigt skruet sammen. Men i sidste ende måske også lidt for ukontroversiel, til at man kan retfærdiggøre brugen af netop denne krig, som er så tæt på, til at fortælle en så banal historie. Jeg vil gå så vidt som til at sige, at det kræver en stillingtagen i en eller anden form.

Distance
Også skuespillet er præget af en vis distance. Selvom hun udfylder sin rolle fint – specielt i filmens første længere afsnit, inden hun drager af sted – så er og bliver Andie MacDowells talenter at finde som småneurotisk amerikaner som for eksempel Robert Altmans Short Cuts og Mike Newells Fire brylupper og en begravelse. Lidt spydigt, men ikke usandt, kan man sige, at hun er lidt for meget L’Oreal til det jugoslaviske mudder.

Brud i jævnt spil
Generelt bliver følelserne hængende for meget udenpå figurerne, og den inderlighed, som situationerne kræver, skinner alt for sjældent igennem. Mere end almindelig effektiv kan man kun kalde Adrien Brody, der på trods af sin lille rolle, reelt set er den, der har haft mest at arbejde med. Til at bryde det meget jævne spil fungerer også irske Brendan Gleeson udmærket. Med en lille portion velplaceret sort humor og almindelig menneskelighed får han dramaet til at løfte sig.

Svært at anbefale
“There are two kinds of people in this world. Those who have seen war, and those who haven’t,” siger Yeager allerede i starten. Man fornemmer lidt for tydeligt, at holdet bag Harrison’s Flowers hører til den sidste gruppe. Man har hørt om krigen og fundet den dramatisk nok til at bruge som baggrund. Med det indtryk er det svært egentlig at anbefale filmen for nogen. Tematikken er tynd og kærlighedshistorien, der skulle kunne bøde for det, kommer aldrig til at fænge.

Glimrende lyd- og billedkvalitet gør DVD-skiven lidt mere værd end VHS-udgaven. Det skal også primært være det, der er grund til en investering. Eneste egentlige ekstramateriale, udover skuespillernes filmografier, er et link til en hjemmeside, hvor der intet står om filmen, samt en kort og kun lidt mere end reklameagtig ”bag om filmen”-film, hvor et par af skuespillerne og instruktøren kommer til orde.

Roderick Jaynes er krediteret som klipper på intet mindre end 5 af Coen-brødrenes film. Men hvem er han?