Anmeldelsesdato:23-01-2002
Sonia BragaIrine
Carmen ElectraSimone
Omar EppsJ.B.
CoolioT
Peter GallagherGuido

Uvedkommende V.I.P.-billeder

Det er med en del forventninger, at man sætter australske Michael Rymers seneste film Perfume i videomaskinen. Rymers 1995-debutfilm Angel Baby fandt et stort publikum i Gloria-biografen i København. Så sent som før jul havde Gloria filmen på plakaten. Rymers thriller In Too Deep (1999) udkom direkte på video i Danmark, og blev tildelt 3 stjerner af CinemaZone.dk’s anmelder.

Multiplot
Perfume er en såkaldt multiplot-film, dvs. den indeholder flere handlingsgange, der afvikles sideløbende og i enkelte tilfælde mødes. Fællesnævneren er New Yorks modebranche. Jeff Goldblum spiller talentspejderen Jamie, der går i seng med håbefulde designere og modeller, og så sidenhen introducerer dem for de rigtige mennesker i miljøet. Paul Sorvino spiller den dødsmærkede midaldrende modekonge Lorenzo, der lever sammen med den yngre designer Guido (Peter Gallagher). Fotografen Anthony (Jared Harris) prøver at leve et nomalt liv med sin kone, men arbejdet kommer hele tiden imellem dem. Camille (Leslie Mann) aftjener sin værnepligt i Jamies seng og advancerer i hierakiet. Moderedaktøren Janice (Joanne Baron) konfronteres med fortiden i skikkelse af datteren Halley (Michelle Williams), som hun sidst så da datteren var lille. Roberta (Rita Wilson) er designeren, for hvem det hele styrter i grus på en enkelt dag. I øvrigt er filmen stjernebespækket udover det sædvanlige: Mariel Hemingway, Carmen Electra, Kyle MacLachlan og Coolio ses eksempelvis i mindre roller.

Enkelte gode scener
Hovedparten af filmen handler således om smukke og velklædte modefolk, der render rundt og har rasende travlt. Det føles omtrent så vedkommende og interessant som at læse en buskøreplan. Når det er sagt, så er der enkelte scener, hvor filmen løfter sig, og man som tilskuer bliver rørt. Moderedaktørens møde med sin datter er ét eksempel. Her rammes man af hulheden i Janices gensynsglæde. Scenen hvor Lorenzo beretter om sin kræftsygdom overfor sin familie er også stærk. Problemet er bare, at filmhistorien er fuld af scener som disse, og selvom om vi ser udenom det, så er to-tre gode scener ikke nok til at gøre en film.

Temaer og forbilleder
Michael Rymer vil øjensynligt fortælle os noget om sympatiske, men også hensynsløst ambitiøse og overfladiske mennesker i en hård branche. Han er ikke ude med nogen moralsk pegefinger, men lader filmens personer tale for sig selv. Det er prisværdigt nok, men Rymer behersker ikke den flerstemmige form i samme grad som forbillederne Robert Altman (Nashville (1975), Pret-a-porter (1994)) og P.T. Anderson (Boogie Nights (1997), Magnolia (1999)). Ingen i det store persongalleri bliver til levende og troværdige mennesker. Det hænger først og fremmest sammen med, at der er for mange problemstillinger og personer til en enkelt spillefilm. Mindre kunne sagtens have gjort det.

Ikke anbefalelsesværdig
Alt i alt er det en film man har svært ved at anbefale. Dedikerede fans af en af de mange stjerner vil sandsynligvis leje filmen under alle omstændigheder. At wannabee-modeller og vordende designere kan lære et par tricks skal jeg heller ikke kunne udelukke.

Vurdering af ekstramaterialet har ikke været mulig, da distributøren pt. ikke har stillet anmelderkopi til rådighed.

Black Panther15/2
Django: The King of Swing15/2