Lee Van CleefAngel Eyes Sentenza
Eli WallachTuco Benedito Pacifico Juan Maria Ramirez
Aldo GiuffrèOfficer
Mario BregaKorporal Wallace
Luigi PistilliPablito Ramirez

Jagten på guldet

Spaghetti-westerns blev de italiensk producerede westerns kaldt. En særlig europæisk variant af den hæderkronede amerikanske genre, hvor der blev lagt mere vægt på hurtig action og et mere tvivlsomt forhold mellem godt og ondt. Her var ingen lette løsninger, ingen evindeligt ondskabsfulde rødhuder, men blot benhårde revolvermænd på en ubønhørlig jagt efter guld. Sergio Leone er det ubestridte hovednavn i genren; en position han cementerede med sin spaghetti-trilogi - En nævefuld dollars (Per un pugno di dollari, 1964), Hævn for dollars (Per qualche dollaro in più, 1965) og Den gode, den onde og den grusomme - hvor dagens film rent historisk er det sidste og mest vellykkede indslag. Men i filmenes interne kronologi udgør Den gode... forhistorien, der leder op til handlingen i de to første film - derfor ser man også Blondie finde den poncho, han bærer i de første film, til sidst i Den gode, den onde og den grusomme.

3 mand og en prærie
Vi lægger ud med at lære vores tre hovedpersoner at kende i ægte Leone-stil. Eli Wallach er den lovløse Tuco på evig flugt fra dusørjægere, der gerne vil indløse prisen på hans hoved, men han indgår en aftale med en af dem, den mutte Blondie (Clint Eastwood), og de tjener en ganske pæn stak penge på at snøre forskellige småbyer. I hælene på dem er Lee Van Cleef som ’Angel Eyes’, den onde af de tre. Det, der starter med at være en jagt på Tucos liv, udvikler sig efterhånden til en skattejagt, hvor Blondie og Tuco bliver tvunget til at samarbejde, fordi de hver især besidder en vigtig information om, hvor præcis skatten er begravet.

Smukke billeder
I Den gode, den onde og den grusomme er stilen alt. Lige fra den stilfulde åbningssekvens, hvor vi møder de tre hårde hunde, over selve historien, der afvikles med fin sans for tempo og drama, og frem til det vel nærmest verdensberømte slutopgør er det samspillet mellem billeder og musk, der er med til at løfte filmen et niveau op. Komponisten Ennio Morricone skabte sit navn på bl.a. musikken til denne film, hvor de karakteristiske skrig indgår som en væsentlig bestanddel af et af filmhistoriens mest berømte scores. Billedsiden er aldrig bange for at dvæle ved detaljer og fastholde de panoramiske indstillinger, så kontrasten mellem ørkensandets brændende ro og de lurende konflikter personerne imellem får lov til at sætte sit eget brændemærke hos tilskueren.

Med borgerkrigen i kulissen
Men uden en veldrejet historie og karismatiske skuespillere havde slutresultatet naturligvis ikke været så tilfredsstillende. Trods enkelhed i de store træk, så er historien Den gode, den onde og den grusomme slet ikke så primitiv, som man skulle tro. Udover at være beslægtet med westerngenren, så er det i høj grad også en borgerkrigsfilm. Kampene mellem nord- og sydstaternes tropper spiller en stor rolle i fortællingen, og især hovedpersonernes 100% opportunistiske indstilling til den krig, som trods alt er ved at redefinere deres lands udseende og struktur, er med til at understrege deres placering i en selskabt verden. De bekymrer sig om de helt umiddelbare ting som f.eks. placeringen af en stor skat, mens andre folks behov, bekymringer og beslutninger rager dem en vissen høstblomst. De er ægte lovløse – udenfor tid og sted.

Supercast
Clint Eastwood er umiddelbart det store navn på plakaten, men Lee Van Cleef står for mere dedikerede kendere af westerngenren som et andet af de store ikoner. Hans ultra-smalle øjne, det ondskabsfuldt drejede overskæg og den hæse, stødvise hvæsen er de kendetegn, som gør ham helt ideel som beregnende, kynisk skurk. Eastwood selv er kølig under den store hats mørke skygge i den rolle, der hang ved hans navn helt frem til Dirty Harry-dagene, og endelig er Eli Wallach ganske fænomenal i den rolle, der umiddelbart fylder mest i filmen. En dødsensfarlig klovn og præcis den djævel i engleklæder, som er med til at gøre det endelige regnestykke så pokkers uberegneligt.

Cool stil i varme omgivelser
Sergio Leone nåede aldrig samme højder i andre genrer; spaghetti-westerns var hans suveræne domæne. At løfte en genre, hvis udgangspunkt må siges at være af lige så stor kommerciel som kunstnerisk karakter, til en kunstart er de færreste forundt, og når man i mørket glider tilbage i sædet til 155 minutters lækkert iscenesat underholdning med de hårdeste gutter på denne side af Humphrey Bogart og hans ligesindede; når man lader pulsen falde sammen med cheffotograf Delli Collis episke billeder og lader den stige sammen med slutscenens eminente suspense-klipning, så kan man sagtens forstå, hvorfor mange nævner Leone på linie med filmhistoriens helt store mestre.

Indl�g: