Anmeldelsesdato:29-05-2002
Brad PittTom Bishop
Catherine McCormackElizabeth Hadley
Larry BryggmanTroy Folger
Marianne Jean-BaptisteGladys
Stephen DillaneCharles Harker

To mænd i krig

Tony Scott, Robert Redford og Brad Pitt er hver for sig tre store herrer. Nu har de sammen lavet en anderledes spion-thriller; en film i en genre, der egentlig er uddød, men det har man ignoreret, og man har lavet en film, der delvist prøver at stille spørgsmål ved, hvor langt man kan gå i efterretningens tjeneste - noget der efter den 11. september er blevet mere acceptabelt i USA. Men i sidste ende vælger den at fokusere på det menneskelige aspekt - venskabet mellem to mænd.

Svanesangen
Nathan Muir er en gammel rotte i faget. Det er hans sidste dag hos CIA, men allerede inden hans arbejdsdag er officielt startet, får han et opkald fra Hong Kong. Hans gamle elev Tom Bishop er blevet snuppet i en kinesisk provins i færd med at smugle en fange ud af et hæsligt fængsel, og han er nu smidt bag tremmer for spionage, hvor han vil blive henrettet inden 24 timer. Da Muir ankommer til Langley, Virginia bliver han straks udspurgt om Bishop, men da han ikke kan greje chefernes vinkel på sagen, nægter han at hjælpe dem og affejer deres spørgsmål med, at han ikke har nogen papirer på Bishop. Papirer han derefter beder sekretæren Gladys om at gemme – og så starter skakspillet.

To mænd mod systemet
Det viser sig hurtigt, at de høje herrer bare leder efter en grund til at lade Bishop blive i Kina, og Nathan skal bruges til at finde den rigtige grund. De næste par timer går med, at den snu Muir fortæller dem om, hvad han har været igennem med Bishop, naturligvis farvet så denne fremstår værdifuld for CIA. Når han kan slippe afsted med det, dukker han op i de forskellige afdelinger rundt omkring i bygningen uden nogen opdager, hvad han er i færd med, og hver gang vender han tilbage til konferencelokalet for lige at fortælle en ekstra historie, han pludselig kom i tanke om. Men håbet om at redde Tom Bishop bliver mindre og mindre.

Ikke nok Pitt
Tony Scotts sidste film Enemy of the State omhandlede også en form for spionage, her var det dog overvågning af civile folk. Så Spy Game er ingen fortsættelse, men det er tæt på. Den har dog ikke det samme effektive tempo og drive som Enemy of the State. Scott har gennemskuet, at historien er for banal til den kronologiske fremstilling, og i stedet bliver filmen fortalt med heftig brug af flashbacks, for kun, få minutter inden rulleteksterne dukker op, at rette sig op og levere en traditionel afslutning.
Spy Game handler om, hvad Nathan Muir i sin tid lærte Tom Bishop. Den gamle lærer og den unge elev. Fra deres første møde under Vietnamkrigen til ture over Berlin og Beirut. Brad Pitt-fans vil blive svært skuffede - det er ikke meget, man ser til ham - mens Redford får lov til at dominere og gør det suverænt med sin vanlige blanding af afslappethed og stålfast beslutsomhed. De få scener, de to mænd har sammen, er klart filmens bedste; havde fortælleformen tilladt det, ville man forhåbentlig have set de to mere sammen, men desværre er Redford alene om at bære filmen, og det er, trods hans store appeal, ikke helt så underholdende, som når han irettesætter og belærer den ivrige elev.

Interessant anderledeshed
Spy Game er filmet med sans for det visuelle, hvad enten det er vilde kamerature, klipning eller farveforvridning. Det hjælper lidt på fordøjelsen, for filmen tager sig tid. Med en spilletid på over to timer, og en historie, der næsten ikke rykker sig fremad, trækkes den filmiske nerve så meget ud, at den næsten forsvinder. De små flashbacks er proppet med spænding, men de bliver aldrig decideret nervepirrende – man ved jo, hvor det ender. Men filmen og Tony Scott formår at få det bedste ud af situationen, og hvis man ikke lader sig skræmme af fortælleformen, må man beundre Scott for at have lavet en atypisk thriller.

Vurdering af ekstramaterialet har ikke været mulig, da distributøren ikke har stillet anmelderkopi til rådighed.