Anmeldelsesdato:11-07-2000
Humphrey BogartFrank McCloud
Lauren BacallNora Temple
Edward G. RobinsonJohnny Rocco
Lionel BarrymoreJames Temple
Claire TrevorGaye Dawn

Atmosfærisk klassiker

Det dynamiske par Humphrey Bogart og Lauren Bacall nåede at lave fire film sammen. Dette er den sidste, og den fjerde som Bogart lavede sammen med instruktøren John Huston. Et hit i sine gamle dage, og stadig lige interessant og spændende mere end 50 år efter sin premiere.

Stormfuldt møde
Den hårdføre Frank McCloud ankommer til et lille vindblæst hotel på Key Largo, en af de mange øer i Florida ø-kæden. En storm er på vej - i mere end en forstand. Frank bliver i lobbyen mødt af et par grimme slamberter. En mindre håndfuld gangstere har uheldigvis valgt at mødes med deres skurkagtige kompagnoner på det ellers fredelige hotel. Largo-hotellet er ejet af James Temple, hvis søn George tjente under Frank McCloud under 2. verdenskrig. Den forhenværende major har tilfældigvis også valgt at besøge Georges familie, et skæbnesvangert sammenfald med gangster-rendezvous'et.

Sort/Hvid historie
Det bliver naturligvis en heftig nat, som de mange mennesker tilbringer sammen. Mafiabossen Johnny Rocco er manden bag den ikke al for kærlige overbemandig af hotellet. Han sætter røre i stemningen og er i det hele taget en aldeles ubehagelig og usympatisk mand. Hans gorillaer er ikke meget bedre, så filmen bliver aldrig særlig indviklet. Man ved hvem man holder med og hvorfor. Bogarts McCloud er vanen tro en ikke helt frivillig helt, men den gamle krigsveteran er en mand, der ikke kan gøre for sin heroiske karakter. Derfor ligger spændingen i, hvorvidt han overlever de kriminelle fremmede, eller om de skyder ham. Under alle omstændigheder gør han alt, hvad der kan gøres, for at slippe helskindet ud af situationen, for ham selv og specielt for hans vens familie.

Pragtpræstationer
Historiens styrke ligger i de fine menneskelige portrætter. I dag virker de måske lidt voldsomme og overdrevne, men stilen er effektiv. Mesterlige John Huston var en mand, der vidste, hvad han foretog sig, og med hjælp fra den fine klipning og den gode underlægningsmusik, danner han en tryggende stemning. Atmosfæren står nærmest ud af skærmen. Men de spændende skuespillere gør bestemt også deres til, at filmen næsten sitrer. Bogart og den evindelige super-skurk Edward G. Robinson står fornemt til hinanden, mens Lionel Barrymore (Drews farfars storebror), som den gamle og svagelige James Temple leverer en sand kraftpræstation.

Det er en vaskeægte fryd at se den gamle klassiker på DVD. Ingen hakkende streger eller mislyde hen over billedet. Yderst velfortjente forhold for en flot film. Desværre er der ikke noget særligt ophidsende ekstra materiale på udgivelsen. Dengang (i 40’erne) gjorde man ikke så meget ud af at reklamere for filmene, så det er kun en enkelt trailer, man får lov at nyde. Filmen klarer dog underholdningen ganske af sig selv - og DVD-udgivelsens berettigelse ligger i den forbedrede billedkvalitet.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvad hedder Peter Myginds mor?