Anmeldelsesdato:12-06-2002
Michael GrossBurt Gummer
Shawn ChristianJack Sawyer
Susan ChuangJodi Chang
Charlotte StewartNancy Sterngood
Ariana RichardsMindy Sterngood

Kitsch eller kiks?

For de fleste vil Michael Gross være et ukendt skuespillernavn, men siger man Blomsterbørns børn og Steven Keaton vil en hel generation straks tænke tilbage på en gråskægget, hyggelig faderrolle, der med delvist opgivende mine fulgte sine børn (herunder Michael J. Fox som det store trækplaster) i deres færd. For alle os, der så Blomsterbørns børn, er det derfor noget af en omvæltning, hver gang en film i Ormen-serien dukker op. For her er Michael Gross i småparanoid, halvmilitant overlevelsesudgave med mørkt hår og et overskæg, der kunne have siddet på enhver skurk i en Steven Seagal-film.

Forhistorien
Historien om Ormen eller graboiderne, som væsnerne hedder, startede med en faktisk glimrende gyser, der var en blanding af lidt kitsch og ægte gys, med fire graboider, som den lille by Perfection i Nevada skulle skaffe sig af med. Sidenhen fulgte den nødvendige efterfølger, der af mange gode grunde aldrig blev den store succes. Og nu er graboiderne vendt tilbage igen, og dermed også Michael Gross som helten Burt Gummer.

Kreative idéer ikke altid lige gode
Gummer har i de første par film lært et og andet om graboiderne. Hvis de lever for længe bliver de til 'skrigere', som er lige så frygtindgydende som de store orme selv. Gummer har sit hus fuldt udstyret med alt hvad der skal til af våben, ultralyd og det lækre isenkram. Så derfor er det selvfølgelig nødvendigt at gøre det sværere for ham, hvilket sker gennem en selv for denne type film alt for tåbelig indgriben. Myndighederne dukker op på stedet og forbyder jagten på graboider, fordi de er en truet dyreart! Det svarer nogenlunde til ikke at måtte jagte Godzilla, fordi man ikke må udrydde dyrearter; en nobel tanke i virkelighedens verden, men her holder det simpelthen ikke.
Tilmed bliver deres optræden for kort, for de er en underbetalt og politisk uinteressant styrke, så de tre ankomne folk bliver hurtigt ofre for de sultne graboider. Inden da har de dog udfyldt to funktioner: Givet dyrene tid til at udvikle sig, og sørget for, at der holdes en lille mulighed åben for en 4’er, hvis man er opmærksom på, hvad de foretager sig undervejs.

Teknisk deroute
Det skal ikke kunne siges, om de gamle graboider var flottere end dem i Ormen 3, men alene muligheden for tvivl i forhold til hvor lang tid, der er gået, åbner for den grundlæggende kritik. Monstrene er sølle og uoverbevisende, dog er en ny mutation af dyret ret kitschet udtænkt, men tæt på kikset udført. Det er ikke fordi, arbejdet er gjort dårligt, men det ligner mere et resultat af, at budgettet har været holdt stramt.

Mere kiks end kitsch
De mærkelige måder, som graboider, og nu skrigere, slås ihjel på har altid kastet et sært charmerende skær over Ormen-filmene, men kitsch-værdien er ikke helt til stede i Ormen 3, hvor der tæres for meget på en opfindsom tanke i slutningen, og hvor lillebyen Perfection (et navn, der i sig selv har en vis kitsch-værdi) efterhånden er ved at løbe tør for indbyggere, selvom det kun er første og tredje film, der foregår i byen. I hvert fald er der max 10 mennesker med i sidste del af filmen - og godt nok er byen lille, men det kunne også være et spørgsmål om manglende budget til lidt statister, for så lille kan Perfection ikke være blevet! Michael Gross kæmper bravt for sin rolle, men også den er ved at være slidt. De nye medhelte Shawn Christian og Susan Chuang gør det anonymt uden at falde igennem.
Men overordnet bliver Ormen 3 mere en kikset oplevelse end en kitschet oplevelse. Hvis man er glødende Ormen-tilhænger er der enkelte opmuntrende sekvenser, men som filmoplevelse er der tale om en skuffelse.

Vurdering af ekstramaterialet har ikke været mulig, da distributøren pt. ikke har stillet anmlederkopi til rådighed.

Indlg:

Forelsket i New York31/7