Anmeldelsesdato:03-07-2002
Luke WilsonStanley
Ben AffleckMichael
Denise RichardsDiana
Jay LacopoPhil
Matt DamonKevin

Så let kan det gøres....

Den dynamiske duo Ben Affleck/Matt Damon har siden deres fælles gennembrud i 1997 med Good Will Hunting haft store og små succeser hver for sig. Parret lavede for nogle år siden endnu en film sammen: Det tredje hjul. De har godt nok ingen scener sammen, men giver den i stedet som filmens executive producers. Foretagendet har selskabet Miramax ikke rigtig vist, hvad de skulle stille op med, så filmen er flere år forsinket nu udkommet direkte på video og DVD. Lidt af en skam, for den kunne sagtens have solgt en masse biografbilletter.

Tigeren Stanley vækkes
Den romantiske komedie handler om den følsomme Stanley, en rar og venlig kontormus, der falder for firmaets nye ansatte, Diana, en hård forretningskvinde, som han fra første dag sværger, han vil inviterer ud. Men flere måneder senere har han stadig ikke fået manet mod nok sammen til at spørge. Indtil endnu flere måneder senere, hvor vennen og kollegaen Michael fortæller, at hun nu er gået fra kæreste – det er tid! Stanley finder modet og Diana siger ja til en date i teateret, men de får sig en anderledes aften.

- Phil
Det tredje hjul er skrevet af Jay Lacopo, der spiller filmens tredje hjul, en hjemløs sinke, som Stanley og Diana kommer til at kører over, rettere vælte over - alvorligt er det ikke. Men nu kan de ikke slippe af med Phil, som den mystiske fyr hedder. Phil er overbevist om at han kan hjælpe Stanley med sin date, så ligegyldigt hvordan Stanley og Diana får sagt farvel til manden, så dukker han op igen. Efterhånden bliver de dog lidt mere begejstrede for ham, Phil er på alle måder et interessant bekendtskab.

Den store aften
Luke Wilson spiller ømt den rare Stanley, mens Denise Richards er charmerende som Diana og Jay Lacopo fermt underholder som Phil. Filmen er generelt rigtig charmerende. Lacopo har skrevet en fin lille historie med nogle herlige karakterer og med et godt sammenskruet tempo og et solidt galleri af biroller er filmen en skøn rutschebanetur fra start til slut. Ligeledes er Ben Affleck herlig som den glatte Michael, der med hele firmaet har sat en masse væddemål i gang omkring den store date, som alle har ventet på siden Stanley på Dianas første dag erklærede, at hende ville han klart invitere ud. Så man får to parelle handlinger på en gang. De tre på den anderledes date og en flok festglade kollegaer, der er gode til at spotte den rigtige lejlighed for at spille lidt penge væk, heppe på en god fyr og spise en masse junkfood.

Enkelt og sikker underholdning
Det tredje hjul er en total harmløs film, der ikke har meget på hjertet, andet end det er svært at planlægge den perfekte date, men dens budskab om at tage en chance og kæmpe for det man tror på får den leveret uden problemer. Filmen er et godt eksempel på, at det ikke behøver at være indviklet for at blive spændende og 1½ time kan bruges på en sød og ganske behagelig måde. For en romantisk komedie er Det tredje hjul bestemt ikke uden evner.

Det tredje hjul blev optaget for flere år siden, så det er da hellere ikke underligt at der ikke ligger en masse ekstramateriale på udgivelsen, da filmen næsten er antik for mange af de involverede. En enkelt trailer er det blevet til. Men en bunke biografier og nogle slettede scener eller lignende burde det have været muligt at skrabe sammen uden at man behøvede at hive fat i filmens centrale personer. For ringe!

Bobbi Jene19/4
Hvad vil folk sige19/4
Midnight Sun12/4