Anmeldelsesdato:03-09-2002
Anton YelchinBobby Garfield
Hope DavisElizabeth Garfield
Mika BooremCarol Gerber
Will RothhaarSully
David MorseRobert Garfield som voksen

Barndommens magi

Tilbage i 1986 filmatiserede den dengang næsten uerfarne Rob Reiner en lille film baseret på en novelle, 'The Body' af Stephen King, der på det tidspunkt var mest kendt for sine mere uhyggelige fortællinger. Sammenhold, som filmen hed, var det stik modsatte - varm, melankolsk og rørende. Siden er flere af Kings mindre fantasifulde og mere jordbundne historier blev filmatiseret og med solid succes. En verden udenfor (The Shawshank Redemption, 1994) er den stærkeste film i gruppen, mens den seneste King-filmatisering Den grønne mil (1999), trods sit rolige ydre, bærer på kraftige toner af overnaturlighed. Det anes også i Hearts in Atlantis, der er bygget på dele af Kings bog af samme navn.

En ny overbo
I sommeren 1960 flytter en anderledes herre ind på øverste etage i samme hus, hvor filmens hovedperson, Bobby Garfield, bor sammen med sin mor. Moren kan ikke lide manden, men Bobby og den ældre herre bliver hurtigt venner. Et venskab, der siden skal forme drengens syn på livet og være første bump på vejen til den voksne verden.
Hearts in Atlantis starter dog som så mange andre King-historier, med en rammefortælling. En gråhåret Robert Garfield modtager en morgen en baseball-handske med posten. Hans barndomsven Sullys baseball-handske, hvilket kun kan betyde en ting - Sully er død. Til hans begravelse finder Robert tilmed også ud af, at den sidste del tredjedel af hans barndoms-trekløver, Carol, også er død mange år tidligere – og med koldt vand i ansigtet, både fysisk og mentalt, tager Robert en lille tur ned af Mindernes Allé til dengang i sommeren 1960, da den mystiske Ted Brautigan en kort tid kom ind i hans liv. Den selvsamme sommer var også Bobbys sidste sommer med Sully og Carol.

Pas de grå mænd
Den ældre Ted Brautigan kommer anstigende med sine ting i brune papirposer og kufferter der ikke matcher, men han giver Bobby et sommerjob til en dollar om ugen. Bobby er vild efter at få en cykel, og hans selvcentrerede dåse af en mor bilder ham ind, at hun ikke har råd til at købe den til ham, og han får i stedet et bibliotekskort i fødselsdagsgave. Brautigan mener dog ikke, at det er en helt dårlig idé, for i bøgerne kan man finde de rigeste skatte, og den 11-årige Bobby tager imod hans råd om at give bøgerne en chance.
Hearts in Atlantis centrerer sig mest om venskabet, der vokser mellem Bobby og Ted. Ted har spurgt drengen, om han, samtidig med hans job som avislæser for den måske svagtseende gamle mand, ikke også vil være hans øjne rundt om i nabolaget. Han skal holde øje med mystiske sedler sat op på telefonpæle, grå anonyme mænd med hatte og flotte biler. Bobby er straks fascineret, men Ted vil ikke forklare sig yderligere; han fortæller dog, at han hverken er russisk spion eller har røvet nogle banker, men de grå mænd er alligevel efter ham.

Bobbys forhold
Scott Hicks, der lavede den Oscar-vindende Shine tilbage i 1995 og i 1999 gav os den langsomme Sneen på cedertræerne, har endnu engang kreeret en alt for sentimental film. Filmens historie er spinkel nok i forvejen, og med de tunge og insisterende violiner tilføjet bliver det hele en fugtig fornøjelse. Anthony Hopkins som den aldrende Ted Brutigan er naturligvis god, men ikke god nok til at retfærdiggøre den småvamle fornemmelse hele filmen syder af. Filmen får aldrig rigtigt skabt nogen spænding, der bliver talt om de farlige grå mænd, og man ser nogle skygger fra tid til anden, men der bliver i stedet satset på Bobbys forhold til Carol og hans noget anstrengte forhold til moren, der ikke har tid til ham, indtil det går helt galt for hende. Med filmens slutning kommer Hicks tilbage på sporet, som blev lagt i starten, hvor den voksne Bobby begynder at tænke tilbage på hans sidste sommer med Carol, Sully og Ted, men inden da kører filmen blødt rundt i glade barndomsminder med tivolibesøg, cykeldrømme og det første kys.

Uden store spændninger
Der kunne være kommet en mere voldsom film ud af oplægget. King har tendens til det overnaturlige, og der bliver hentydet til telepatiske evner hos Ted, men emnet bliver aldrig udforsket. I stedet bruger Hicks det som et krydderi til at gøre Ted endnu mere mystisk – var han en mand med evner, eller er det kun i Bobbys varme barndomsminder, at han fremstår som noget specielt. Hearts in Atlantis er lige som Sammenhold en erindringshistorie fra dengang, hvor alting var enkelt og magisk; en dag kunne vare en evighed og man havde ingen bekymringer ud over et par ældre bøllespirer. Hearts in Atlantis er generelt en meget sød film, men den er også en lidt småkedelig fortælling om, at barndommen altid virker magisk, og nogle gange er det de mest besynderlige personligheder, der kan være med at til skubbe én over i den voksne verden.

Ekstramaterialet til Hearts in Atlantis indeholder to væsentlige indslag, som gør det værd at overveje et køb.

Kommentarsporet med instruktøren Scott Hicks er interessant, fordi Hicks er en opmærksom iagttager af sin film. Han er god til at understrege de små historier i billederne og samtidig er han tydeligvis meget opmærksom på, hvordan skuespillerne fremhæver de små nuancer. I den forbindelse er det naturligvis væsentligt at have en Anthony Hopkins ombord, og i en grundigt interview på en halv time snakker Scott Hicks og Hopkins mere uddybende om samarbejdet mellem den rutinerede stjerne og de to unge børneskuespillere Anton Yelchin og Mika Boorem.

Det øvrige ekstramateriale er en trailer, en meget kortfattet "Cast & Crew" samt et par stillbilleder fra optagelserne.