Anmeldt af:Pernille Flensted-Jensen

John Cleese
Terry Gilliam
Eric Idle
Terry Jones
Michael Palin

Verdens måske sjoveste film

I 1979 vakte Monty Python’s Flying Circus furore med deres historie om Brian, der forveksles med Jesus, men filmen har for længst gået sin sejrsgang overalt, og er til stadighed at finde på top-5-lister over de sjoveste film nogensinde. Nu får vi igen mulighed for at se den på flere måder guddommelige komedie med nye danske undertekster – og den er lige så morsom som den altid har været.

Judæa år 33, omkring te-tid
Life of Brian var Monty Pythons anden spillefilm med en egentlig handling efter Monty Python og de skøre riddere (1975), og den benytter sig af samme model: komikergruppens eklektiske humor placeret i en ’historisk’ ramme, i dette tilfælde Judæa år 33. Filmen er en udsøgt fornøjelse fra den selvhøjtidelige musik og Technicolor-billedet af Jerusalem i solnedgang i åbningsscenen til den sidste credit: “Hvis du godt kunne lide denne film, var det så ikke noget at se La Notte?” (en dybsindig Antonioni-film fra 1960 om ægteskabsproblemer). Handlingen er relativ simpel: Allerede ved sin fødsel forveksles Brian Cohen med Jesus. De tre vise mænd aflægger ham et besøg, skænker højtideligt Brians mor guld, røgelse og myrra skær – indtil de opdager deres fejltagelse og flår gaverne ud af hænderne på hende. Derpå klipper vi til år 33, hvor Brian lever et liv i ubemærkethed, indtil han bliver medlem af ”The People’s Front of Judea”, en undergrundsbevægelse, der kun hader én ting mere end romerne, og det er ”The Judean People’s Front”, og indtil han igen ved en fejl forveksles med Messias og til sin store fortrydelse forfølges af en menneskehob, der opfatter hans mindste bevægelse som et ’tegn’.

Vanvittige optrin
Det er denne historie, der danner baggrunden for en serie af grinagtige optrin: steningen, der ikke udvikler sig helt som planlagt, den forhenværende spedalske, der er utilfreds med at Jesus har helbredt ham, fordi han så har mistet sit levebrød, forsøget på at kidnappe Pontius Pilatus’ kone og turen gennem ‘The Caesar Augustus Memorial Sewer’, den selvhøjtidelige Pontius Pilatus og hans læspende ven Biggus Dickus, rækken af profeter med mere eller mindre vanvittige budskaber, den romerske centurion, der korrigerer Brians grammatisk forkerte graffiti, og så en scene, man skulle tro var umulig at lave: en munter korsfæstelsesscene med afsyngelse af den udødelige ‘Always look on the bright side of life’. Filmen er optaget i Tunesien i nogle undertiden overdådige kulisser, som efter sigende var efterladt af Franco Zeffirelli, som to år forinden havde optaget TV-dramaet Jesus of Nazareth sammesteds.

40 roller til seks personer
Det er nærmest umuligt at udtale sig om, hvem der gør den bedste indsats som skuespiller. De seks Monty Python-medlemmer spiller i alt 40 forskellige roller, hvilket i sig selv er ret imponerende, men de forsyner også disse roller med hver deres personlighed. Men en af de bedste er og bliver nu Michael Palins udgave af den humorforladte Pontius Pilatus, der har en lattervækkende talefejl. (NB: Der er mange anmeldere, der skriver at han læsper, men det gør han nu ikke: han udtaler ‘r’ som ‘w’, således at f.eks. ‘crucify’ bliver til ‘cwucify’), og hans kedsommelige profet, der ikke helt ved hvad han taler om. Andre herlige personager er Terry Jones som Brians alt andet end feminine mor, Mandy, og som eremitten Simon, der ikke har talt i 18 år, Graham Chapman som den plagede Brian og den læspende romer Biggus Dickus (oversat til Gigantus Pikkus), John Cleese som den principfaste Reg, og Eric Idle som den handlende, der på et uheldigt tidspunkt insisterer på, at Brian skal prutte om prisen på et falsk skæg.

Modvind
Filmen kom i stærk modvind, da den blev lanceret, og mange dømte den straks som blasfemisk, fordi de mente at den gjorde grin med Jesus og kristendommen. Faktisk var den nær ved ikke at blive til noget, da filmselskabet EMI trak sig få dage før optagelserne skulle til at begynde, men den blev reddet, da George Harrison (ja, dén George Harrison!) dannede filmselskabet HandMade Films og påtog sig at producere filmen. Men filmen kan ikke kaldes blasfemisk, for Jesus (Kenneth Colley) optræder kun ganske kort i filmen, og det i en ret stilfærdig scene, hvor der fortrinsvis fokuseres på de tilhørere, der har problemer med at høre hvad han egentlig siger. For øvrigt fremstilles han – hvilket er noget nær historisk korrekt – som én blandt mange profeter. Derfor er filmen egentlig ikke et udfald mod kristendommen som sådan, men mod alle former for organiseret religion og den måde, religion – og andre overbevisninger – praktiseres på.