Vampires: Los Muertos
The Breed
The Forsaken
Shadow of the Vampire

16:9 Anamorphic 1.85-1

Dolby Digital 5.1, DTS 6.1, Dolby Surround 2.0

Kommentarspor med instruktøren Guillermo Del Toro og producer Peter Frankfurt, kommentarspor med forfatter David Goyer og Wesley Snipes, lydspor med filmens score, slettede og ændrede scener med instruktørens kommentarer, "A Pact in Blood" - en samling dokumentarprogrammer, instruktørens notesbog, billedgalleri, trailer, musikvideo med Cypress Hill og Roni Size, guide til computerspillet.
Blade 2

Genre:Action, Gyser
Varighed:112 minutter
Instruktør:Guillermo del Toro

Anmeldelsesdato:26-11-2002
Wesley SnipesBlade
Kris KristoffersonWhistler
Ron PerlmanRienhardt
Leonor VarelaNyssa Damaskinos
Luke GossNomak
Matt SchulzeChupa

På vampyrjagt i Prag

Der er tegneseriefilmatiseringer overalt, hvor man vender sig i disse dage, og for ikke-troende kan det være svært at finde rundt i, hvad der er skidt og kanel. Blade er en af de mindre prominente figurer, men han har alligevel vist sig særdeles velegnet til det store lærred. Det skyldes formentlig, at plottet afvikles på et overskueligt niveau og fokus er rettet mod livlig action og hurtige one-liners.

The Daywalker
Den første film om Blade fra 1998 var instrueret af musikvideoinstruktøren Stephen Norrington, som gjorde et stort arbejde med at genskabe den kulørte verden, som handlingen udspillede sig i. Filmen var populær, men for min smag var der for meget musikvideo og for lidt film over den. Nu har gyserinstruktøren Guillermo del Toro overtaget rorpinden, og det nyder Blade-universet godt af. Vampyrer er som udgangspunkt skurke, men Blade (Wesley Snipes i topform), der har kælenavnet 'The Daywalker', er en af de få helte. Han er nemlig af den sjældne støbning, som ikke tager skade af sollys, og derfor et værdifuldt kort i de interne stridigheder, der truer vampyrernes samfund.

Genrevant instruktør
For vi mennesker er nemlig slet ikke klar over, hvor mange vampyrer, der egentlig render rundt blandt os. De lever deres eget liv, skjult i undergrundskulturer, hvor det gælder om at kende de hemmelige tegn for at finde dem. I Blade 2 er det vampyrherskeren Damiskinos, som længe har været blandt Blades fjender, der sender bud efter ham. Der er sket noget nyt og foruroligende i Prag, hvor en helt ny type vampyr er dukket op. Disse specielt farlige dræbervampyrer har et stort ar fra underlæben og ned til midt på halsen – og når tørsten bliver for stor, kan dette ar åbne sig, og give adgang til et næsten Alien-agtigt sugerør, som suger sig fast på offeret og suger blod. Vampyren forvandles til et regulært monster, og det er en spændende nytænkning. At del Toro kommer fra en verden af gyserfilm, både hans egen Chronos og den Bornedal-producerede Mimic demonstrerede en fin fornemmelse for at skabe spændende verdener, er ingen overraskelse, når man ser hans version af vampyrernes blodtørstige hverdag.

Oprydning i Prag
Blade tager af sted til Prag efter han er blevet genforenet med sin gamle læremester Whistler (Kris Kristofferson), som godt nok døde en tragisk død i slutningen af den første film, men som via lidt opfindsomhed fra manuskriptforfatterens side vender tilbage her. Desværre er rollen for Kris Kristofferson slet ikke så udbygget og underholdende som i etteren, og hans tilbagekomst er et af filmens mest tydelige fejltrin. Damiskinos har også udstyret Blade med et hold af rå banditter, som skal hjælpe ham med at få udryddet den nye, farlige vampyrart af vejen, og spændingen ligger i, at det er Blades gamle fjender, han nu skal samarbejde med.

Venner og fjender
Det giver lejlighed til en masse macho-hørm mellem lederen Rienhardt (Ron Perlman) og vor helt, men fjenderne presser sig på, og filmen er helt bevidst om, at det er action-sekvenserne, der tiltrækker publikum. Instruktøren del Toro får på ganske imponerende vis flyttet det helt frie tegneserieunivers over i filmen, og med effektiv anvendelse af special effects og lidt fri fantasi, er det svært ikke at blive grebet, når Blade og Co. går i kamp for verdensfreden. Det vil være synd at tale om stærke personskildringer, logiske sammenhænge og andre karakteristika på stærke filmoplevelser, men som 2 timers højpotent underholdning i den visuelle overhalingsbane er Blade 2 et godt bud.

Det er to DVD'ere i pakken, og de bugner ganske enkelt med ekstramateriale. På selve filmdiscen ligger også to kommentarspor, hvor instruktøren og produceren er sat sammen på det ene og forfatteren og Wesley Snipes på det andet - så de fleste vinkler på filmen bliver grundigt dækket. Der er også mulighed for at høre musikken isoleret på et lydspor, og netop en film som Blade 2 nyder godt af et velkomponeret score.

Den anden disc indeholder en masse baggrundsmateriale, hvor der ikke overraskende lægges vægt på effektarbejdet. "The Blood Pact" er titlen på en samling af mindre programmer på sammenlagt næsten halvanden time, hvor man kommer bag om kulisserne i en lang række af de forskellige afdelinger på filmen. Fællesnævneren er instruktøren Guillermo Del Toro, som har leveret input til næsten alt i filmen.

Man fornemmer yderligere hans engagement i projektet, når man kigger med i hans noter fra optagelserne, hvor han også har leveret en lang række tegninger af figurer i filmen. Der er også noter fra script supervisoren.

En række scener fra filmen (6 stk.) bliver gennemgået i mindste detalje. Man kan læse scenen i manuskriptform, læse shooting script på filmen, se storyboards - og endelig se selve scenen. På den måde er der glimrende indsigt til de mange lag i filmarbejdet - og da der klippes en del i Blade 2 er især skiftet fra manuskript til shooting script interessant.

De rent visuelle effekter bliver helliget yderligere 60 minutters ekstramateriale, hvor der bliver sat ekstra fokus på detaljerne i effektarbejdet.

Næsten 25 minutters slettede scener, omfattende billedgallerier samt trailer og musikvideo runder en DVD-udgivelse af, som hvis man skal have det hele med altså har materiale nok til at se filmen 4 gange, samt yderligere bruge 3-4 timer på disc 2.