Anmeldelsesdato:23-10-2002
David KellyDoc
David HemmingsInspektøren
Ralph BrownBurton
Vas BlackwoodMassive
Danny DyerBilly the Limpet

Amerikansk fodbold-historie i engelske støvler

Fra David Lean til Ken Loach, englænderne er stadig mest kendt for enten deres episke storfilm eller de sur-søde socialrealistiske dramaer, men ligesom vi herhjemme er begyndt at lave flere amerikaniserede film, lader det til, at dem på den anden siden af Nordsøen også er begyndt at dyrke det larmende og farverige underholdningsmonster. For Mean Machine er på alle måder en amerikansk film, dog med engelske accenter og masser af engelsk humor.

Den typiske helt
Hvordan råder man bod på at have solgt sit land? For fodboldspilleren Danny Meehan bliver det en tur i fængslet, der åbner øjnene på ham. For år tilbage var han Englands fodboldhelt, anfører for landsholdet og havde drømmelivet, nu skal han sidde tre år for spirituskørsel og overfald på en betjent. Men nedturen startede langt tidligere for Meehan. Dengang han med vilje tabte en landskamp mod Tyskland. Den slags slipper man moralsk ikke afsted med i det britiske imperium, så den ærke-amerikanske historie (dette er en genindspilning af The Longest Yard fra 1974), om manden, der må redde bod på sin ugerning, fungerer overbevisende på engelsk jord. Det plejer at være amerikanerne, der låner fra europæerne, men nu er det omvendt.

Helten samler sin bande….
Mean Machine er det kælenavn Meehan havde i sin storhedstid, men det bliver også navnet på det fodboldhold, som han får samlet i fængslet. For han skal naturligvis gennem fodbolden finde sig selv igen. Fængselsinspektøren har fået hentet Meehan til sit fængsel, så han kan træne vagternes fodboldhold, men det går de uniformerede tyranner naturligvis ikke med til, og Meehan ender i stedet med at få lov til at træne en trup af fanger, der skal spille træningskampe mod instruktørens dygtige hold af vagter. Meehan har dog ikke så mange fanger at vælge imellem, de fleste tør ikke melde sig på grund af fængslets virkelige boss, forbryderkongen Sykes, men efter en god gammeldags slåskamp mod Sykes’ personlige gorilla, vinder Meehan manddomsprøven, fangernes respekt og retten til at få alle de mænd, han kan bruge. Men ikke mange af dem er naturlige fodboldtalenter, og vagterne, inspektøren og Meehan selv har for meget på spil til at lade det ligge som en rar lille venskabskamp, så Meehan skal virkelig genfinde sin gamle form hurtigt.

Fra virkelig fodboldskurk til filmisk fodboldhelt
Den tidligere fodboldbisse Vinnie Jones, der gennem 80’erne sammen med Wimbledon FC indførte fysisk terror på de engelske græsbaner i tidligere uset stil, har nu hovedrollen som Englands tidligere fodboldforbillede Danny Meehan. Jones fik sit filmiske gennembrud for nogle år tilbage i Guy Ritchies eminente Lock, Stock and Two Smoking Barrels, i en bad-ass rolle han på alle måder var født til at spille. Hans fysiske farlighed bliver der i Mean Machine overraskende ikke spillet så meget på. Her er han i stedet den fortabte helt, individualisten, hjernen og (næsten) filosoffen, mens alle de andre er nogle bisser. Rollen er næsten skåret ud i pap og derefter overladt til Jones, der bestemt ikke er nogen stor skuespiller, men han slipper afsted med travestien, alene fordi han har en stærk udstråling og han kender sine grænser. Meehan bliver derfor en fornøjelse at følge - Jones kan sin fodbold, han er en hård negl og han leverer en troværdig præstation. Men det kunne næsten lige så godt have været Sylvester Stallone i hovedrollen.

Lidt humor har aldrig skadet nogen
Mean Machine er desværre en klichétung, forudsigelig og dybt pre-fabrikeret skabelonsfilm. Ulig Guy Ritchies film, der har sat godt skub i engelsk action i de sidste par år, har filmen ikke meget frækt og flabet over sig. Ingen visuelle finesser eller hidsig klippestil eller andre delikatesser for sanserne eller sjælen. Historien er bygget al for traditionelt op med alle de rette sammenstød og venskabsbånd, som man har set utallige gange før. Der bydes ikke på overraskelser, og persongalleriet er karikeret helt ud i enden af snørebåndene. En blanding af typisk fængselsfilm med rå børster, male-bonding og ukuelige viljer og det klassiske drama om at rejse sig efter den store nedtur – tilsat en god slump fodbold.
Det kunne alt sammen været endt gabende kedeligt, men den debuterende instruktør Barry Skolnick og hans manuskriptforfattere har dyppet deres standard-produktion fra Hollywoods samlebånd i charmekrukken, og selvom der stadig er langt til flerstavelses-superlativerne, så er filmen spiselig.

Her skal grines – ikke tænkes!
Ved simpel selvironi og kendskab til genren er den amerikanske duft blevet renset næsten helt ud af trøjen. Her er ingen selvhøjtidig tone eller ophøjet moral, i stedet er løjerne blevet tegnet endnu kraftigere op. De mange stereotypiske medfanger har lige fået et farverigt twist i den skøre retning, den ellers altid storladne musik i de afgørende scener er blevet parodisk overdrevet og replikkerne er blevet kørt gennem vittighedsmaskinen et par ekstra gange. Den velkomne afslappethed og lette komedie koster til gengæld filmen sin mere eftertænksomme side. Filmen er blottet for det store humanitære bidrag, Vinnie Jones’ fodboldhelt bryder aldrig sammen, hans nedtur er skildret overfladisk med et par prædikende hårde ord og varme trusler, og Skolnick giver aldrig plads til hans indre kamp. Filmen er alt for let i tonen til at give bare den mindste næring, men det har heller aldrig været meningen. Her skal der bare grines. Og grinet bliver der, flere gange, men særligt hårdt sparker filmen ikke - til gengæld er den en veloplagt mulighed for at komme i fodboldstemning her op til VM.

Vurdering af ekstramaterialet har ikke været mulig, da distributøren pt. ikke har stillet anmelderkopi til rådighed.

Indlg: