Klik p en region for at lse anmeldelser, nyheder m.v.

I temaet Spider-Man 2:

Spider-Man 2
Spider-Man spinder videre
Box Office – uge 27: Spider-Man 2 slår rekorder
Spider-Man 3 & Hulk 2 på vej

16:9 Anamorphic WideScreen, 1.85-1

2 kommentarspor, musikvideoer med Chad Kroeger & Josey Scott samt Sum 41, filmografier på de medvirkende, tv-spots, trailere, DVD-ROM-materiale, dokumentarprogram om tegneserien Spider-Man, baggrundsmateriale på tegneserien (hæfter, skurke, kvinder), hjælp til computerspillet, to dokumentarprogrammer om filmen, profiler på Sam Raimi og Danny Elfman, screentests, fraklip
Spider-Man

Genre:Action, Thriller
Varighed:118 minutter
Instruktr:Sam Raimi

Anmeldelsesdato:06-11-2002
Tobey MaguireSpider-Man/Peter Parker
Willem DafoeGreen Goblin/Norman Osborn
Kirsten DunstMary Jane Watson
James FrancoHarry Osborn
Cliff RobertsonBen Parker
Rosemary HarrisAunt May

Sikker og humoristisk filmatisering

Han er 40 år gammel men stadig teenager. Spider-Man blev født i 1962 som en afskedsgave fra Stan Lee. Tegneserien om Edderkoppemanden og hans liv blev dog et hit og fire årtier senere er han stadig i live. Nu kan han opleves på det store lærred, i Sam Raimis kyndige hænder er han blevet en mand af kød, blod og følelser. Men stadig iklædt hans blå og røde spandexdragt.

Forandringernes tid
Spider-Man er historien om teenageren Peter Parker, den forældreløse dreng, der bor med sin onkel og tante i New York. En dag bliver han på en skoleekskursion bidt af en edderkop, og udvikler derefter nogle ret fantastiske egenskaber. I den oprindelige tegneserie var edderkoppen naturligvis radioaktiv (som alt var i 1962!), i dag er den lille ottebenede fyr gen-manipuleret (som meget er i dag). Den splejse fysiknørd Peter, som selvfølgelig er god som dagen er lang, har først lidt svært ved at forstå de nye talenter, han pludselig besidder, men hurtigt bliver de udnyttet til egen fortjeneste. Som teenager har man ikke altid fornuften med sig, og da den søde nabopige Mary Jane, som Peter naturligvis har været forelsket i siden den spæde barndom, skal imponeres, ender det i sidste ende galt. Peter mister sin onkel, da han forsøger at tjene nogle penge ved et ulovligt fribryderstævne. Han kunne, for at gøre situationen værre, have stoppet manden, der dræbte hans erstatningsfar, og skyldfølelsen driver ham tættere mod hans skæbne. Som onkel Ben nåede at fortælle ham: "med store evner følger et stort ansvar".

Fin stemning, kedeligt manuskript
Den tidligere splatterkonge Sam Raimi, der senest har lavet sobre thrillers og et romantisk drama, er kommet på lidt af en opgave. Raimi har først og fremmest forsøgt at gøre filmatiseringen underholdende og det lykkes af flere årsager. Først og fremmest får Tobey Maguire tegnet sin rolle i flere farver. Han magter både følelserne og de fysiske strabadser, som ligefrem skildres med stort lune. Det sære univers som filmen foregår i: naturtro mennesker i alternativt univers, virker også efter hensigten. Filmet i et nedtonet New York - udover et par enkelte billeder af Empire State og Chrysler-bygningen kunne det være hvilken som helst metropolis – har filmen et solidt præg af tegneserie, som bakkes godt op af Danny Elfmans maleriske lydspor. Desværre lider filmen af et lidt for trivielt manuskript. Her er ingen spændende overraskelser eller intense udviklinger. Derimod følges slavisk den dramaturgisk småkedelige skabelon af modgang, medgang, kamp og kærlighed.

Kærlighedsdelen træder forkert
Spider-Man skal naturligvis have en modstander, og denne skal naturligvis været 'larger than life'. I Willem Dafoes skikkelse er forretningsmanden Norman Osborne/The Green Goblin heller ingen svag fjende. Dafoe kan som kun få andre levere en rabiat attitude, og scenerne mellem både Peter og Norman i 'menneskeform' og i særdeleshed Spider-Man og Green Goblin er suveræne underholdningsdelikatesser. Computereffekterne er generelt gode og efterlader ikke én med en utilfreds smag i munden – der, hvor filmen til gengæld går galt i byen, er med sidehistorien med Peter og Mary Jane. I princippet er der intet galt med en superhelt med kærligshedsproblemer – den slags er næsten et must – men her mislykkes anstrengelserne. Kærligheden for ikke lov at blomstre i det sære univers. Raimi forsøger i stedet at køre kærligheden ind på et realistisk spor, hvilket kolliderer kraftigt med resten af det alternative univers, og allerværst, så er sidehistorien alt for kedelig! Kirsten Dunst, der ellers er en fin skuespiller, har fået tildelt en irriterende, uspændende rolle. Så de mange scener med hende og Tobey Maguire virker som en bremse på en ellers smurt underholdningsmaskine.
Spider-Man er rap action, herligt tempo og sikker overførsel fra det animerede forlæg, og trods et par smuttere, så lover den godt for en velkommen 2’er.

Historiens store helte plejer at få en værdig modtagelse, når de kommer på besøg - og sådan bliver Spider-Man så sandelig også modtaget i hans DVD-premiere på dansk jord. 2 skiver spækket med ekstramateriale til både fans af hæfterne og filmen.

Selve filmen ligger i fint format på den første DVD ledsaget af en pæn stak relevant og spændende ekstramateriale. Der er hele to muligheder for at få ekstra informationer undervejs i filmen ved pop-up-facts; "Spider-sense" fungerer således, at et symbol på skærmen markerer, at man kan afbryde filmen med et enkelt tryk på controlleren og få lidt baggrundsinformation om den pågældende scene. "Weaving the Web" er mere kortfattet og nøjes med at skrive info direkte på skærmen - meget underholdende, hvis man allerede har set filmen, men for fyldigt og irrelevant til at være en hjælp første gang.

Der er også dømt kommentarspor i to versioner (og vær opmærksom på, at der kun er to kommentarspor selv om æsken lover 3). På det første sidder instruktøren Sam Raimi og co-produceren Grant Curtis sammen og taler, mens producer Lauren Ziskin og Kirsten Dunst kommer med kommentarer fra et studie i Los Angeles. Det er sikkert dette spor, som Nordisk Film har fejlfortolket som to selvstændige udgaver, men de ligger på samme lydspor og må altså deles pænt om pladsen på lydsiden. Det andet kommentarspor er mere for teknikfolket, for den ansvarlige for filmens effekter, John Dykstra, og et par udvalgte folk fra hans stab går i dybden med de forskellige scener, som de har været med til at skabe - og de kan med god grund være stolte af arbejdet.

Endelig rummer den første disc i sættet også mere traditionelt ekstramateriale som musikvideoer - her med Chad Kroeger og Josey Scotts "Hero" og Sum 41's "What We're All About" - multimedia i form af trailere og tv-spots, DVD-ROM-materiale, hvor der bl.a. er chance for at indtale sit eget kommentarspor til filmen. Eneste store fejl er, at de lovede 6 Multi-angle-scener, som bliver nævnt på coveret, ikke er at finde.

Den anden DVD i boksen er opdelt i to afdelinger. En om tegneserien og en om filmen. Hvis man nød filmen uden at have et omfattende kendskab til baggrunden, så er der rig lejlighed her - både i det grundige dokumentarprogram "Spider-Man: The Mythology of the 21st Century" og i den store samling af materiale fra de forskellige årtier med Spider-Man-hæfter. Dokumentarprogrammet lader primært Stan Lee og en række store tegneseriefanatikere (bl.a. instruktøren Kevin Smith) komme til orde og forklare, hvorfor det lige blev Spider-Man, der endte med at være den store superhelt. I en flot realiseret oversigt vises forsider på samtlige hæfter fra 60'erne til i dag sammen med et kort resume af det enkeltes hæftes handling. Der er også grundige gallerier med information og billeder af seriens skurke og kvinder, så man kan danne sig et billede af, hvem det er, Peter Parker omgiver sig med, når han trækker i dragten.

Således informeret om baggrunden for filmen, kan man gå over i DVD'ens anden afdeling, som rummer mere ekstramateriale af den type, vi ser oftere. To grundige "bag om kameraet"-programmet på hhv. 40 og 30 minutter fortæller historien om valget af skuespillere, optagelser etc. Helt efter bogen uden at være hverken opsigtsvækkende godt eller skidt. Bedre er næsten de to korte profiler, der laves om instruktøren Sam Raimi og komponisten Danny Elfman. Især sidstnævntes musik har som altid, når han har stået foran orkestret, stor betydning for filmen. Et par screentests på Tobey Maguire og J. K. Simmons (der spiller redaktøren) er mindre interessante og de sjove fraklip er også kun moderat morsomme.

Endelig er der gevinst, hvis man har investeret i computerspillet, som var en del af merchandise-halløjet omkring premieren på filmen. I hvert fald ligger der gode tips og tricks til de første par baner på DVD'en, og DVD-ROM-materialet byder på links til fine sider på nettet.
For de mest eventyrlystne er der en række easter eggs rundt om på disken, som man kan gå på jagt efter. Der er bl.a. et par sjove minutter med fejlanimationer, som naturligvis er lavet med vilje, men synet af Spider-Man og The Green Goblin som laver pausegymnastik i stedet for at slås er nu alligevel ekstraarbejdet med at finde det skjulte link værd.

Så se at komme ud og købe Spider-Man på DVD med det samme - der er mange timers blændende underholdning i vente. Eneste anke er det sjuskede arbejde med coveret, hvor der bliver lovet både 3 kommentarspor og 6 multi-angle-scener, som ikke er at finde på de to skiver. Det burde i princippet trækket voldsomt ned på vurderingen, men der er så mange andre lækkerier i vente, at man nok overlever.

Indl�g: