Anmeldelsesdato:26-11-2002
Heather LangenkampNancy Thompson
Patricia ArquetteKristen Parker
Laurence FishburneMax
Craig WassonDr. Neil Gordan
Ken SagoesRoland Kincaid

Tilbage til rødderne

Efter fadæsen med A Nightmare on Elm Street. Freddy's Revenge var det klart, at der skulle et eller andet specielt til for at redde Nightmare-serien fra den visse død, og det var den umiddelbare årsag til, at producenterne endnu en gang gik til Wes Craven og bad om hans assistance. Den fik de i form af en ny historie og et manuskript (skrevet sammen med Frank Darabont, som senere har skrevet manuskripter til The Shawshank Redemption og Kenneth Branaghs Frankenstein), og resultatet blev en film, der næsten nåede op på siden af den originale.

Velkommen til vanviddet
Teenageselvmord er blevet den nye dille på Elm Street, og det skyldes ikke MTV eller rapmusik eller for mange timer foran computeren. Nej, i stedet skyldes det en forbrændt drømmedæmon iklædt en beskidt, orangestribet trøje, som langsomt dræber alle gadens børn i deres drømme og får det til at se ud som om, de begår selvmord. Freddy er tilbage, og denne gang skal der mere end en pivet teenager til at stoppe ham.
Kristen Parker (Patricia Arquette) er en af de klassiske, utilpassede teenagere, hvis forældre tror, at hun har forsøgt at begå selvmord, efter hun en nat har haft et møde med den frygtelige Krueger. Kristen bliver indlagt på et psykiatrisk hospital, hvor en lang række andre unge også er indlagt, og sammen gennemgår de en terapi for at blive behandlet for deres problemer.

Freddy-antidote?
Men problemet er naturligvis, at det ikke en massepsykose, der får de unge til at begå selvmord, og det kræver en ekspert at få lægerne på andre tanker. Velkommen til Nancy, heltinden fra den første Nightmare-film, og den første, som fik gjort kål på Freddy. Hun er overbevist om, at det er Freddy, der er på spil igen, og sammen med de unge forsøger hun nu at få gjort en ende på galningens myrderier.
Dream Warriors udvider godt og grundigt på filmenes univers, og samtidig bidrager filmen med en reel historie og en tilbagevenden til den første films udforskning af drømmene og de muligheder, der ligger i at placere en film i et univers, hvor man ikke kan kende drøm fra virkelighed. I Dream Warriors bliver der brugt tid og energi på at fortælle en historie, og der bliver brugt en del kræfter på at etablere og udkæmpe kampen mellem Freddy og Nancy, ligesom de andre personer i filmen får lov til at vise, hvad de kan.

Nye elementer
Dream Warriors introducerer også et nyt koncept, som man spiller på i den næste film, nemlig evnen til at styre sine drømme og til at blive lige, hvad man har lyst til i drømmene, og mens det bidrager til en god mængde underholdningsværdi, reducerer det desværre også den skrækfaktor, som var dominerende i den første film og komplet fraværende i den anden. Problemet er umiddelbart, at filmen forsøger at være godt med på noderne og de forskellige personligheder, som de unge påtager sig i drømmene, er ganske enkelt mere komiske end krigeriske, og det betyder, at man oftere sidder med et smil på læben end frygt i sindet.
Freddy er med denne film også så småt blevet den humoristiske morder, som vi kender og enten elsker eller hader. Han er stadig vagt skræmmende, men hans konstante one-liners bliver næsten for meget af det gode, og godt støttet af en række banebrydende special effects (noget som serien herfra bliver svært afhængig af) bliver Dream Warriors punktet, hvorfra de resterende fire film tager udgangspunktet. Herfra vender man aldrig tilbage, og alene af den grund er Dream Warriors en afgørende film i serien. Kombineret med ganske habilt skuespil (mest leveret af Langenkamp, Englund, Arquette og Fishburne) og et fornuftigt disponeret manuskript, når Dream Warriors næsten op på den originales standard, om end det er en ganske anden slags film....

Udover de vignetter vi forventer og undlader at se, er der inkluderet musikvideoer med blandt andet Fat Boys, og mens det er underholdende at se dem igen, er de næppe nok til at klappe i hænderne over. En trailer og de sædvanlige biografier holder heller ikke helt i længden....

The Amazing Spider-Man 217/4
Det store stilehæfte - Krigsdagbogen16/4
Når vinden rejser sig16/4