The Insider
26-07-00:
Robotmennesket
26-04-00:
Løgneren

16:9, 2.35-1

Samtale mellem Christopher Nolan og Al Pacino, The Making of Insomnia, "In the Fog" med kommentarer af Wally Pfister og Nathan Crowley, Eyes Wide Open (om søvnløshed), slettet scene med kommentarer af Christopher Nolan, easter egg, billedgalleri, kommentarspor med Christopher Nolan, kommentarspor med Hilary Swank, Hillary Seitz, Nathan Crowley, Dody Dorn og Wally Pfister - og med mulighed for at se de enkelte personers kommentarer separat.
Insomnia

Genre:Drama, Thriller
Varighed:113 minutter
Instruktør:Christopher Nolan

Anmeldelsesdato:07-05-2003
Al PacinoWill Dormer
Robin WilliamsWalter Finch
Hilary SwankEllie Burr
Maura TierneyRachel
Jonathan JacksonRandy Stetz
Nicky Katt

Mellem to verdener

Den britiske instruktør Christopher Nolan fik sit store gennembrud med Memento i år 2000, som med sin specielle struktur og overraskende spændingsniveau overbeviste en hel filmverden om, at der var kommet et nyt, spændende navn til byen. Det var derfor ventet med stor spænding, hvad hans næste projekt ville være, og skuffelsen var udtalt, da det viste sig, at han havde brug for at komme ned på jorden med en mere traditionel film, nemlig den uundgåelige amerikanske genindspilning af det Erik Skjolbjærgs norske kæmpehit, Insomnia, fra 1997.

Buena Vista
I grænselandet
Der er dog en tydelig parallel til Memento, når man ser Nolans udgave af Insomnia. Begge film handler om en mand, som opererer på grænsen mellem to verdener, i øde og fjendske omgivelser, hvor alt bliver reduceret til simpel overlevelse, enten fysisk eller mentalt. Agenten Will Dormer (Al Pacino) regnes for en af branchens bedste, men det overrasker alligevel, at han bliver kaldt til en øde flække i Alaska for at assistere det lokale politi med et brutalt pigemord. Han ledsages af sin faste makker Hap (Martin Donovan), og da de en aften sidder og snakker, går sandheden op for Will. Interne Affærer er i fuld gang med en efterforskning af de to agenters fortid. Hap har besluttet sig for at fortælle alt og kan ikke overtales til at holde mund, og pludselig kan Will se fortidens småsynder, udført i tjenestens navn, blive forvandlet til retssager og måske fængselsdomme. Ikke fordi Will er en korrupt strømer, han har bare været nødt til at bøje loven et par gange for at få fat på den rette mand.

Overlagt eller uheld?
Dagen efter er jagten på pigemorderen i fuld gang, et hurtigt spor fører til en mulighed for at sætte en fælde for den formodede morder, og han hopper i. Under anholdelsen slipper han væk i tågen omkring den øde hytte, hvor fælden var sat, og betjentene spredes i forsøget på at få ham indkredset. Pludselig ser Will ham, skyder – og opdager, at han har ramt sin makker, Hap. Lige inden Hap udånder, når han under fire øjne at anklage Will for at have skudt ham for at undgå en tiltale, og de ord ryger direkte oven i bunken med dårlig samvittighed. Jagten på morderen fortsætter med Will i hovedrollen, men sideløbende begynder en lokal efterforskning af Haps død, som Will har forklaret skyldtes et skud fra morderen. Egentlig vil han gerne fortælle sandheden, men han ved, at han er presset fra anden side, og Interne Affærer vil hellere end gerne have en sag med hans navn på, så han begynder turen ned af en farlig spiral, hvor løgne og forfalskede beviser bliver en fast del af hverdagen.

Buena Vista
Søvnløs
Insomnia foregår så langt mod nord, at solen aldrig går ned – vi er der i sommerperioden, hvor der er lyst 24 timer i døgnet. Will sover ikke, det er for lyst, og der er for mange tanker, som presser sig på. Opklaringsfasen af pigemordet påvirkes derfor også i stigende grad af agentens mangel på overblik – nok er han professionel og får god assistance af de lokale betjente, Fred Duggar (Nicky Katt) og Ellie Burr (Hilary Swank), sidstnævnte en stor fan, som skrev afslutningsopgave om Will Dormer, og som nu sidder med ansvaret for den sideløbende undersøgelse af mordet på Hap – men det kan ikke forhindre, at hans egen verden efterhånden flyder sammen, når han skal holde styr på både falske og ægte beviser, Interne Affærer og det lokale politi – og intet bliver bedre, da det uventede pludselig sker, morderen kontakter ham.

Mestermøde
Christopher Nolan beviser med Insomnia, at han uden problemer klarer skiftet fra independentfilm til en stor studieproduktion. Der er godt styr på virkemidlerne, og filmen er forsigtig med at smide overfladisk action på bordet. Et par enkelte hektiske scener bliver det til, men de overtager aldrig. I stedet fokuseres der på de to knapt så stærke mænd i hovedrollerne. Will Dormer er en spændende figur, presset af en dårlig samvittighed, der kun er dårlig, fordi han får at vide, at den skal være det. Indtil mordet på Hap har hans overtrædelser kun været i det godes tjeneste, men den slags skelnes der ikke mellem, når interne efterforskninger går i gang. På den anden side står morderen, hvis historie ikke skal afsløres her, som en tilsvarende svag person. Ikke af de samme årsager som Will, men alligevel på samme niveau og med psykopatens selvindbildte overblik. Fra hans introduktion forvandles filmen i højere grad til et mestermøde, lidt i stil med mødet mellem Al Pacino og Robert de Niro i Michael Manns Heat. De to kæmper støder sammen i kejtede og umage seancer, og snart begynder både personernes og filmens moralbegreber at flyde - hvornår er et mord overlagt, og hvornår er det bare et uheld – kan Will Dormer i det hele taget tillade sig at være på jagt efter en mand, som i stigende grad ligner ham selv?

Solid og velspillet
Således udveksles der moralske dilemmaer og intense øjeblikke, mens de to hovedpersoner efterhånden glider mere og mere over i hinanden. Spillet er rent og Robin Williams leverer en overraskende mørk præstation, som nok vil skræmme et par fans af hans hyggelige, familieimage – men det er velgørende at se en dygtig skuespiller udfolde sit talent udenfor hjemmebanen, og Insomnia fremstår i det hele taget, som vel nok årets mest velspillede psykologiske thriller. Nolan har bestået svendeprøven med det store produktionsapparat med en film, som ligger helt naturligt i rækken efter Memento, og selv om det er oplagt at klynke over genbruget af et ret nyt, norsk hit, som faktisk kørte overrumplende godt i USA, så har Insomnia fået sit eget liv på amerikansk, bl.a. fordi manuskriptet ikke bare er kopieret, men skrevet om, så de to hovedpersoner i højere grad deler fokus. Nu glæder vi os blot til at se næste skridt fra Nolan, som godt må være lidt mere udfordrende – både i stil og i historie.

Der er tale om en utrolig grundig og velprioriteret omgang ekstramateriale til Insomnia, der især overrasker positivt med et fleksibelt kommentarspor - men mere om det senere.

Enkelt og diskret præsenteret i 4 hovedpunkter rummer ekstramaterialet så godt som alle de obligatoriske elementer. Der er en slettet scene, som instruktøren Christopher Nolan fint følger til dørs, der er pr-materiale af den type, som er ganske rare at have med, men som det reelt er svært at få noget konkret ud af - her et fotogalleri med billeder og plakater fra filmen.

Der er en fin lille baggrunds-dokumentar om søvnløshed, hvor vi møder et par mennesker fra den virkelige verden, som kæmper med følgevirkningerne af ikke at kunne falde i søvn. Og endelig er der en samling "Production Diaries". En fin og afslappet samtale mellem Christopher Nolan og Al Pacino giver små indblik i metoder og overvejelser, både omkring Insomnia men også mere generelt. "Bag kameraet"-programmet holder en fin balance med vægt på det væsentlige, men kunne godt have været lidt længere. Endelig er der to forskellige udgaver af de samme b-rolls fra den store tåge-scene, hvor Al Pacino jager Robin Williams gennem tågen. I den ene fortæller fotografen Wally Pfister om arbejdet med optagelserne - og det er det mest interessante - mens det i anden omgang er production designer Nathan Crowleys tur. Det virker lidt omstændigt at skulle se den samme billedside én gang til - og vi kunne faktisk godt have undværet Crowleys kommentarer.

På toppen af kransekagen har vi to kommentarspor. Ét hvor instruktøren Christopher Nolan får mikrofonen for sig selv og dygtigt sætter os ind i bevæggrundene bag de enkelte scener. Han er på alle måder en instruktør, som tænker sig om, inden der råbes "Action", og det kan mærkes. Det andet kommentarspor er af den type, som let kan blive til en småsludrende rodebutik med hele fem forskellige gæstetalere. Men elegant kan man på menuen vælge mellem at høre de enkelte personers kommentarer eller hele kommentarsporet. Hvis man f.eks. vælger kun at høre forfatteren Hillary Seitz, så klipper vi ind på de scener, hvor hun har noget fornuftigt at sige - og slipper altså for at sidde hele filmen igennem igen for at høre de løse uddrag. På den måde kan man se hele Insomnia med Nolans udmærkede bidrag, og derefter springe ind og se udvalgte scener med de personer, man har lyst til at høre mere fra. Et eksempel til efterlevelse for mange andre dvd-udgivelser, hvor man blot stabler en stak filmfolk ind i et studie, hvor de så ellers kan få lov til at slås om mikrofonen.

Så bestemt en udgivelse, der er værd at investere i, hvis man gerne vil lidt længere om bag facaden på Insomnia.