Anmeldelsesdato:18-03-2003
David CarusoPhil
Brendan Sexton IIIJeff
Stephen GevedonMike
Josh LucasHank
Paul GuilfoyleBill Griggs

Ondskabens hospital

Plottet er simpelt i denne effektive gyser om et hold bygningsarbejdere, der skal fjerne asbest fra et nedlagt sindssygehospital, hvis dystre gange skriger "gå ikke herind!". Men det er der selvfølgelig nogle, der gør, med enerverende hændelser til følge.

Et sjak med spændinger
Det tidligere sindssygehospital skal ombygges til kommunalt brug og gammel asbest fjernes af et fem mand stort sjak, der ledes af Gordon (Peter Mullan), som er blevet far for ikke så længe siden og er udkørt på grund af søvnmangel. Han indvilger desuden i at løse opgaven på meget kortere tid end konkurrenterne, for hvis han ikke får opgaven, går han konkurs. Han medbringer sin ikke alt for kvikke nevø Jeff (Brendan Sexton III) der er er langsom – og mørkeræd, Mike (Stephen Gevedon) en falleret jurastuderende, der ved mistænkeligt meget om hospitalet og dets dystre fortid, samt Hank (Josh Lucas) og Phil (David Caruso), der konstant er på nakken af hinanden, fordi Hank er løbet af med Phils kæreste, hvad han ikke forsømmer nogen lejlighed til at gøre opmærksom på. Så allerede fra begyndelsen er der spændinger mellem folkene...

Ikke for svage sjæle
Men de lokaliteter, der skal ombygges, bidrager heller ikke til den gode stemning. Her er en overflod af lange mørke kældergange, lys, der svigter, gammelt og lidet betryggende apparatur (såsom vandterapi-kar, der ser ud som om de er beregnet til tortur), patientstuer med uhyggelige snapshots af tidligere indlagte og deres familier. Mike finder under et besøg i kælderen nogle gamle båndoptagelser, som han sniger sig til at afspille og som fortæller den stedse mere foruroligende historie om en tidligere patient, der led af personlighedsspaltning. Og pludselig forsvinder Hank efter at være vendt tilbage til hospitalet en aften, hvor han finder nogle gamle mønter og en mystisk ring, som han tager på...
Det tjener filmen til ros, at den langt hen ad vejen lader tilskueren se til i uvished om, hvorvidt tidligere indlagte går igen, om gamle dages lidelser og pinsler simpelthen er trængt ind over alt i bygningen, eller det er noget helt andet, der er skyld i at sagerne kører mere og mere af sporet. Her er altså ingen skrigende teenagere, uhyggeskabende musik eller andre af de midler, som der ofte tys til i denne genre. Kun til sidst skifter den gear til en mere splatteragtig stil. Men uhyggeligt er det.

Fint samspil
Filmen spilles vældig godt af en række semi-kendte skuespillere, hvoraf ingen dominerer mere end andre. Skotske Peter Mullan vil nogle kende som hovedrolleindehaveren i My Name is Joe eller instruktør af The Magdalene Sisters og David Caruso er trods adskillige filmroller nok mest kendt fra TV-serien NYPD Blue. Josh Lucas har medvirket i flere ret omtalte film i de senere år (Et smukt sind, The Deep End, Sweet Home Alabama), og da han både har vist en vis bredde i sit spil og ser ganske nydelig ud, kommer vi nok til at se mere til ham. Brendan Sexton III har nogle set som en af morderne i Boys Don't Cry, og endelig er der Steve Gevedon, der også er krediteret som medforfatter, sammen med instruktøren Brad Anderson. Filmens største stjerne er nok egentlig hospitalet, som ligger i Massachussets og hedder Danvers State Mental Hospital. Det blev bygget i 1870’erne i delvist neo-gotisk stil og med en flagermuseformet (!) grundplan. Hospitalet blev lukket i 1980’erne og ligger nu forladt hen. Det er en brillant ide at bruge det som kulisse!

Hold øje med Anderson!
Brad Anderson (f.1964) deltog i Sundance-festivalen med sin første film, komedien The Darien Gap i 1996, og året efter udnævnte Variety ham til en af de 10 independent-instruktører, man skulle holde øje med. Hans følgende film, den romantiske komedie Romantik på skinner vandt flere priser. I august 2001 havde hans to næste film premiere (selvom de var optaget med et års mellemrum) – begge med flotte anmeldelser – nemlig endnu en romantisk komedie, Happy Accidents med Marisa Tomei som en singlepige i nutidens New York og Vincent D'Onofrio som en tidsrejsende mand fra fremtiden, og så Dødens hospital, der repræsenterer en ny retning, gyserfilmen. Anderson har i interviews fortalt at han har været inspireret af klassikere som Ondskabens hotel og Nicholas Roegs Don't Look Now, men at han har tilstræbt en mere Dogme-agtig stil; altså ingen stort anlagte opstillinger, dyr scenografi eller lignende (filmen har kostet under $2 millioner at lave). Han har vist, at han mestrer at opbygge en stram historie og at han har styr på personinstruktionen – så gør som Variety anbefaler: hold øje med ham!

Vurdering af ekstramaterialet har ike været mulig, da distributøren ikke har stillet anmelderkopi til rådighed.

Indl�g: