Anmeldelsesdato:14-04-2003
Stephen DorffCecil B. Demented
Alicia WittCherish
Adrian GrenierLyle
Larry Gilliard Jr.Lewis
Maggie GyllenhaalRaven

Den charmerende filmtosse

John Waters er tilbage i stærk form. Efter hans sidste film, Pecker, blev sprunget over i de danske biografer og kun kørte på Natfilm Festivalen for nogle år siden, er der igen mulighed for at opleve hans vanvittige højhed på det store lærred, om end det kun er i København og Århus, at filmen i første omgang kan ses – alle I andre må derfor finde den hurtigste vej til en af storbyerne. Cecil B. DeMented er en herlig film man ikke må snyde sig selv for.

The man with the plan
Cecil B. DeMented er utvivlsomt en filmatisering af Waters' egen fantasi. Filmen handler om en gruppe unge filmskabere, der under mottoet 'Out Law Cinema' vil rydde op i filmbranchen. Hollywoods filmfabrik skal ned med nakken, mainstreamfilmen har ødelagt filmkunsten, og nu skal der nye ingredienser i salaten. I Baltimore, Waters' egen hjemby og evige kulisse, er Hollywoodstjernen Honey Whitlock (en velfungerende Melanie Griffith) på gæstevisit i anledning af premieren på hendes nye film, og den lille filmgruppe har tænkt sig at gøre Honey til en del af deres filmrevolution. Hun kidnappes under premieren og deres betydningsfulde film, som de mener vil ændre alt, er klar til optagelse.

Stadig idealistisk
Ved at sammenblande Hollywood, Baltimore og det amerikanske samfund generelt får Waters smækket flere kryb på én gang. Det er altid tilladt at gøre grin med sine egne, og Waters har gunstige forhold med sin 15. film. Med sin vanlige kærligt mobbende stil hænger han både Hollywoods skabelonindustri, Baltimores wannabe-attitude og amerikanernes pæne og konforme familieværdier ud til tørre. Hans lille filmgruppe er de eneste, der går fri; de har sandheden og filmisk retfærdighed på deres side, og de noget specielle unge mennesker, der alle har navnet fra en gammel kult-instruktør (Waters' egne favoritter) tatoveret på deres krop, er en tydelig allegori over Waters selv. Trods 56 år på bagen har Waters beholdt sin ungdommelige oprørstrang.

Charmerende overdrev
John Waters der tilbage i midten af 60’erne begyndte at lave film, er efterhånden vokset fra sine ulækre manérer. Her er der ingen, der spiser hundelorte, men Waters har trods sin pænere stil og nedtoningen af det bizarre stadig sin satiriske humor intakt. Overdrivelse fremmer forståelsen, og her er der ingen tvivl om, hvad Waters har i sinde - sex og vold skal tilbage i filmen. Så når den lille filmgruppe render ind i autoriteterne er resultatet ofte blodigt. Flere af de unge dør undervejs, til gengæld har de ikke sex. Og det gøres der også et stort nummer ud af. Gruppens leder – Cecil B. DeMented (herligt overspillet af Stephen Dorff), har bandlyst al form for sex, indtil filmen er færdigoptaget, så de stakkels filmelskere er ved at springes. Liderligheden skal naturligvis også overdrives.

Excentrisk underholdning
Cecil B. DeMented slår Waters' pointe fast med syvtommersøm. Den følger ikke Hollywoodskabelonen men er alligevel underholdende. Den byder på afvigende karakterer, som man alligevel kan relatere til og føle sympati for. Den er vulgær, bizar og aldeles anstændig. Den gør lige præcis det som Cecil og hans filmvenner prøver på. Den beviser, at man sagtens kan lave en personlig film uden alt for mange arkaiske klichéer. Stor kunst er det ikke, men Cecil B. DeMented er en langt bedre film end de fleste, der bliver spyttet ud af De Forenede Stater.

Vurdering af ekstramaterialet har ikke været mulig, da distributøren ikke har stillet anmelderkopi til rådighed.

Han blev tilbage i 1941 den første i historien, der modtog 4 Oscar-nomineringer for den samme film. Hvad hed filmen?