The Fast and the Furious
10-07-01:
Cheaters

19-10-01:
NAC: Michelle Rodriguez

1.85:1

2 Kommentarspor: med instruktør John Stockwell og med Kate Bosworth, Michelle Rodriguez og Sanoe Lake, Making of-reportage, slettede scener, 3 optagelsesreportager med mulighed for kommentarer, 2 featuretter om kvindelige surfere og wipeouts, promo-featurette, surfmode-featurette, musikvideo, trailer og dvd-ROM materiale
Blue Crush

Varighed:95 minutter
Instruktør:John Stockwell

Anmeldelsesdato:25-06-2003
Kate BosworthAnne Marie
Michelle RodriguezEden
Matthew DavisMatt Tollman
Sanoe LakeLena
Mika BooremPenny
Chris TaloaDrew

Viljen til surf & sejr

Den tidligere skuespiller John Stockwell har med sine sidste to film (Cheaters og Crazy/Beautiful) fået bevist, at han også kan instruere. Blue Crush er hans nyeste film, og lige som forgængeren er det en begavet ungdomsfilm uden gamle og slidte klichéer. Plottet er godt nok set før, ung kvinde har mistet selvtilliden og for at komme videre med livet, skal de indre dæmoner ses i øjnene. Handlingsforløbet er ganske simpelt, men det gør ikke filmen simpel.

Svært udgangspunkt
Filmens hovedperson Anne Marie (Kate Bosworth) bor alene med lillesøsteren Penny (Mika Boorem) og veninderne Eden (Michelle Rodriguez) og Lena (Sanoe Lake) efter moderen er stukket af med den seneste kæreste. Pigerne arbejder på et af øens mange store hoteller, men det er Hawaiis store bølger, som pigerne og specielt Anne Marie lever for. Og hun kan kun akkurat få tingene til at hænge sammen. Det er svært at få styr på den rebelske lillesøster Penny, som ofte pjækker fra skolen, pengene er små og samtidig skal hun træne til en kommende surf-konkurrence, og oven i det hele mangler hun stadig selvtillid efter et nær-fatalt uheld tre år tidligere. Eden håber på, at Anne Marie overkommer frygten for de store bølger og får mulighed for at vise verden sit surftalent ved den vigtige konkurrence, men med en uge til det store suftshow og med en distraktion i form af fodboldspilleren Matt (Matthew Davis), ser det ikke ud til, at Anne Marie er i stand til at være opgaven voksen.

Det du ikke ser på postkortet
Baseret på en artikel skrevet af Susan Orlean (hende Meryl Streep spiller i Orkidé-tyven) om Hawaiis kvindelige surfere, handler Blue Crush om tre unge kvinder, der om dagen gør rent for turisterne og både morgen og aften lever på bølgerne. Filmens skabere har dog ikke helt turde lave et socialrealistisk drama om de hårde vilkår de dårligt bemidlede, unge kvinder lever under, så en kærlighedshistorie er blevet flettet sammen med surfdramaet og skildringen af Hawaiis bagside. Men mixet virker, for forholdet mellem handlingselementerne er ligeværdigt, og filmens budskab bliver behandlet seriøst.

De lokkende bølger
Yndige Kate Bosworth har fået et flot gennembrud med dette menneskelige drama, men hovedpersonen er snarere det store blå hav end blonde Kate. Filmen er betagende fra start til slut. Kameraerne er med i vandet, og selvom filmen aldrig bevæger sig for langt væk fra sin historie, så bliver man i perioder forført af de kolossale bølger, når Anne Marie & Co. udfører deres oceaniske tryllerier. Er man i forvejen vild med surfing, bliver man ikke skuffet (en god håndfuld kvindelige surfstjerner medvirker for øvrigt som dem selv i en række mindre roller), og hvis legen på bølgerne ikke rigtig siger én noget, så er der god mulighed for at blive omvendt i løbet af filmens 95 minutter. Filmen er på alle måder en nydelse for synsansen.

Ekstramaterialet til denne udgivelse er mildest talt ekstremt lækkert!
Der er et hav af små og interessante featuretter om alt fra indspilningen af filmen til surfing.
Der er hele to kommentarspor. Det første er med filmens instruktør John Stockwell og en håndfuld andre af filmens bagmænd, men de siger næsten intet, og Stockwell har meget på hjertet. Ikke noget man bliver klogere på filmens historie af, men man får et godt indtryk af hvordan filmen blev til, og Stockwell er en god fortæller, så den ekstra 1½ time er på ingen måde spild af tid.
Det andet kommentarspor, der har de tre kvindelige hovedroller, Kate Bosworth, Michelle Rodriguez og Sanoe Lake, som guider, er tilgengæld en del mere afslappet. Pigerne har det med at tale i munden på hinanden, og man skal være meget koncentreret for at få noget ud af det. Til gengæld bliver der talt en del om deres roller, og kan man holde deres småpjattede tone ud, så er det rimeligt underholdende.

Den obligatoriske 'Making of' er en rigtig fornuftig featurette. Cirka 16 minutter, der får filmens budskab formidlet informativt og spændende.
Det samme kan siges om et par af de små reportager, 'The Female Surfing Revolution' om filmens og generelt sportens kvindelige surfere, 'Wipeout', en ret voldsom montage af diverse 'styrt' i filmen, 'Riding the Waves', en sammenklipning af forskellige surfscener og endelig 'The World of Surfing', der består af seks indlæg, som skriftligt uddyber sporten, dens historie og sprog. Bruger man de ekstra minutter på disse dvd-dele bliver man e del klogere på sporten, for ingen af delene har specielt meget med selve filmen at gøre.

Det har derimod de slettede scener, som er gode at få med, da de giver en god uddybning af filmen, men som man godt forstår ikke kom med i den endelig udgave. De kan - og bør - ses både med og uden kommentarer af Stockwell. Featuretten med navnet 'Filmning Blue Crush' er ikke et reportageprogram, men en god portion optagelser fra indspilningen, der fint får demonstreret de hårde vilkår, filmen blev optaget under.

Filmen bliver ikke specielt bedre, men ens respekt for arbejdet med filmen vokser gevaldigt, når man ser ekstramaterialet. Det er sjældent, at man virkelig føler magien ved at lave film ved blot at få en trailer og et kedeligt 'bag om'-program udleveret. På denne udgivelse får man rigtig meget for pengene - og det er både spændende, inspirerende og underholdende!