Anmeldelsesdato:09-07-2003
Maja Iben UlstrupZindy Vortex
Peter ZhelderPølse
Michael SlebsagerKarl Wheezer
Ann Eleonora JørgensenMor
Thomas MørkFar

Neutron og de gode idéer

Niels Neutron var nomineret til en Oscar i den nyoprettede kategori for bedste animationsfilm, men den tabte klart til konkurrenterne, Shrek og Monsters, Inc.. Det kan man godt forstå, når de kulørte løjer ruller over skærmen, for godt nok er der masser af energi og drengedrøn over filmen, men historien bevæger sig også bogstaveligt talt for langt ud i rummet og ender med at ligne en af de larmende tegneserier, som kører på tv.

Opfinder og dreng
Men det starter naturligvis nede på Jorden, hvor vi møder Niels Neutron (Jimmy Neutron i originaludgaven). Niels er en rask dreng med en livlig fantasi og et gudsbenådet opfindergen, som sætter ham i stand til at trylle alt frem af et par møtrikker. Her er ingen ”Steen & Stoffer”-agtig antydning af barnets drømmeverden kombineret med den virkelige, for Niels har rent faktisk et kæmpe laboratorium under huset og en selvbygget robothund som kan alt, og han flyver gerne ud af atmosfæren i et par sammenflikkede skraldespande, hvis det kan redde kloden eller skaffe kontakt med fremmede magter.

Fra fremmede galakser
Det sidste er netop situationen efter den hektiske indledning. Brødristeren, som Niels har sendt i kredsløb, bliver samlet op af en forbipasserende flåde af skumle rumvæsener, og de ser på Niels’ vedlagte strimmel film ikke blot mennesker, men en solid frokost, som de godt kunne bruge. Så de sætter kursen mod Niels’ hjem, mens andre og langt mere jordnære problemer plager vor unge helt. For godt nok har Niels et par forstående forældre – især faren er en pudsig størrelse som hele tiden lader sit indre legebarn stikke hovedet frem – men efter Niels har raseret huset endnu en gang, brister tålmodigheden, og det er ret surt at have fået stuearrest, når der er et stort arrangement i forlystelsesparken, som alle de seje børn skal hen til.
Niels lærer af den seje dreng, Mads, at han da bare kan liste sig ud til arrangementet, og det gør Niels så – på sin egen opfinder-smarte måde. Men mens alle børnene morer sig i den vilde forlystelsespark, lander rumvæsnerne og kidnapper alle de voksne. Niels gennemskuer efter et par dage i sus og dus problemet, og så må den kække opfinder ellers lægge hjernen i blød for at finde det onde rumskravls hjemplanet og de forsvundne forældre.

Hvorfor ikke bare på Jorden?
Niels Neutron er en kæk børnefilm, hvor humøret og tempoet er højt. Familien Neutron minder på mange måder om familien fra hit-serien Malcolm i midten, hvor moderen er det styrende midtpunkt, som husfader og børn cirkler om. Humoren er i scenerne fra hjemmet ofte den samme, og der er mange fine replikvekslinger, men eventyret tager over, og filmen er meget ivrig efter at forlade planeten og komme ud i rummet. Det er lidt ærgeligt, når man nu endelig har etableret et univers, hvor det virker helt naturligt, at en før-teenager er en genial opfinder. Man kunne sagtens forestille sig andre historier, som havde udspillet sig i mere realistiske rammer, men som også havde rummet de samme elementer, som Niels Neutron - for på bundlinien inkluderer filmen de mest traditionelle scenetyper fra børnefilm, og den får på den måde sagt noget rimeligt om venskaber, piger og trangen til at efterligne de andre i klassen.

For the Boys
Men når den klage er ytret, så skal Niels Neutron have ros for sin opfindsomhed og et utroligt levende univers. Vores kække hovedperson må være et født forbillede for alle raske drenge, og det er efterhånden blevet sjældent at se den tænkende dreng være helten. Men det ér Niels – og når først han får bygget alle forlystelserne i parken om til rumraketter, så de efterladte børn kan drage på intergalaktiske eventyr, er der ingen tvivl om, at drengepublikummet vil henrykkes.

Vurdering af ekstramaterialet har ikke været mulig, da distributøren pt. ikke har stillet anmelderkopi til rådighed.