James SpaderE. Edward Grey
Jeremy DaviesPeter
Lesley Ann WarrenJoan Holloway
Stephen McHattieBurt Holloway
Patrick BauchauDr. Twardon

Ægte romantik

Det er sjældent, at vi herhjemme får en anderledes amerikansk romantisk komedie serveret. Normalt må vi nøjes med Julia Roberts, Sandra Bullock eller en anden sød film-diva, der i samspil med årets nyankomne mandlige stjerne (eller omvendt) småskændes lidt om diverse ligegyldigheder for til sidst at indse, at de er skabt for hinanden. Secretary har enkelte lighedspunkter med denne genre. En mand og en kvinde er vores to hovedpersoner, der er tale om kærlighed og meget ofte er filmen ret morsom, men så stopper sammenligningen også.

Gloria Film
Slaven og herskeren
Secretary handler om den unge kvinde Lee (Maggie Gyllenhaal) og hendes arbejdsgiver, advokaten E. Edward Grey (James Spader), der for en tid indleder et forhold, som ikke er af den mest konventionelle type. Hun er akkurat kommet ud af hospitalet, og han har netop fyret sin seneste sekretær. Hun har det med at skære i sig selv, hvis omverdenen lige pludselig bliver for meget, han skammer sig over sin kontrolmani. Sammen fungerer de, Lee elsker at lade Mr. Grey (som hun hengivent nøjes med at kalde ham) styre og bestemme over sig, han får hende oven i købet til at stoppe med at lemlæste sig selv, og hun forlader ham ikke i råben eller gråd.

Den lange kamp
Det skulle have taget den praktisk talt ukendte filminstruktør Steven Shainberg flere år at få filmen lavet. Hollywood var ikke meget for en film, der havde S&M som emne og selv i det mere uafhængige filmmiljø i New York, blev der også spurgt om projektet var blød porno, inden der blev givet penge til Shainberg. Men meget godt er kommet ud af Shainberg og manuskriptforfatter Erin Cressida Wilsons år-lange arbejde med Mary Gaitskills novelle, for filmen er en smukt afstemt blanding af ægthed og fiktion uden at forarge nogen. Her bliver det ofte meget chokerende emne behandlet med ynde og menneskelighed.

Maggie Gyllenhaal blevet både nomineret til en Golden Globe og en Idenpendent Spirit Award for rollen som Lee.
Derudover vandt hun en håndfuld kritikerpriser, bl.a. fra Chicago og Boston, The National Board of Review samt The Online Film Critics.

Gloria Film
Lille film – stor klasse
Secretary er ikke en film om en ung pige med en sygdom eller et problem, som hun skal overkomme. Det er en intelligent historie om to mennesker, der skal lære at acceptere deres egen natur uden at føle skam eller afmagt. Ikke at det er en let sag. Lee forsøger at være kæreste med den gifteglade Peter (Jeremy Davies), men både han og forholdet keder hende, og hun søger tilbage til Mr. Greys disciplinerende rammer på kontoret. Uden at de nogensinde begynder at se hinanden privat har advokaten og sekretæren et forhold, men Mr. Grey afslutter det, da følelser begynder blive involverede, hun bliver tillige fyret, men på det tidspunkt er Lee blevet så sikker på sig selv, at hun nægter at lade sig slå ud, og så bliver den rolige fortalte og eftertænksomme historie ganske sikkert mere og mere romantisk, flot forankret i fremragende præstationer af James Spader og specielt Maggie Gyllenhaal, der begge får nuanceret deres karakterer så fint, at man både sympatiserer med dem og samtidig imødeser den store forløsning med nysgerrighed og spænding.

Sprudlende original
Steven Shainberg har lavet en original kærlighedsfilm, der lige som Paul Thomas Andersons Punch-Drunk Love formår at få sin pointe igennem og samtidig fylde filmen med charme og ømhed, så man uforfalsket bliver interesseret i de fængslende personer og de besværligheder, som de skal igennem, før de indser, hvad de virkelig har brug for. Ingen er personerne er stereotyper, og derfor overrasker og fornøjer handlingen scene for scene. Shainberg spilder heller ikke en masse plads med unødvendigheder eller platte nøgen- eller sexscener, det meste af filmen foregår på kontoret og uden for mange biroller. Wilson og Shainberg ved, hvad de vil med historien, og det kommer publikum til gode, da vi bliver rørt på de rigtige tidspunkter og af situationer, der er ment som morsomme. I tilgift er det fryd for en gangs skyld ikke at sidde og gætte sig til, hvad parret nu finder på og hvilke klichéer, der vil dukke op for at forhindre dem i at finde sammen – her ved vi ingenting, intet er åbenlyst, slet ikke slutningen – og uden at afsløre, hvordan filmen vælger sin finale, så kan Secretary varmt anbefales som en både smuk og smagfuldt, romantisk film – en enestående oplevelse!