Anmeldelsesdato:21-05-2003
Elizabeth HurleySara Moore
Bruce CampbellGordon Moore
Amy AdamsKate
Vincent PastoreTony
Cedric the EntertainerRay Harris

Den smukke og den (u)sjove

Det er konstellationen ’sjov mand/smuk kvinde’, som er fundamentet i Saras søde hævn, instrueret af Reginald Hudlin, der for mere end et årti siden havde en forkølet succes med Eddie Murphy i komedien Boomerang. Humoren er ikke mindre påtaget eller hårdt presset i denne omgang, hvor smilene har svært ved at komme frem, selv når hovedpersonerne gennem et helt minut står med halvdelen af armen oppe i en tyrs anus...

Historien
Historien tager udgangspunkt i den hårdkogte og skruppelløse Joe Tylers arbejde som stævningsmand – han er manden, der skal overlevere skilmisseerklæringer, stævninger eller andre retslige dokumenter personligt. Skæbnen og tempoet i filmen vil det således, at han tidligt løber ind i den underskønne Sara, der intetanende opdager, at hendes rige og utro texanske mand ønsker at skilles. Den amerikanske lov er indrettet så sindrigt, at hun ikke får en rød øre, hvis han begærer skilsmisse først og får lov til at afholde retssagen i Texas – mens hvis hun ønsker skilsmisse først, kan den afholdes i New York, hvorved hun højst sandsynligt kan se frem til halvdelen af hans mange millioner.

Ikke så kringlet som det lyder
Overordnet set betyder det blot, at Joe bliver overtalt til at glemme sit arbejde og de juridiske papirer, han skal overlevere – og i stedet følger med Sara til Texas for at slå kløerne i hendes mand med udsigt til en klækkelig belønning.
En noget aparte klapjagt kan med andre ord begynde, hvor alt drejer sig om afleveringen af et juridisk dokument. Joe Tylers foresatte sætter selvfølgelig efter ham, så snart de erfarer, at han er deserteret – og Saras mand (en storsmilende Bruce Campbell i fin form) går under jorden, og sætter sine folk til at holde hende væk, da han opdager hendes hensigt.

Få træffere
Desværre mangler Saras søde hævn træfsikkerhed i dens store mængde af komiske optrin. Matthew Perry er udpeget til at agere den sjove gut, men hvor han udfyldte denne rolle fint i Ni fod under..., netop fordi han mere eller mindre gentog sin Chandler-figur fra tv-serien ”Venner”, så er det tydeligt, at han har insisteret på at udfordre sine komiske talenter ved at spille en helt anden type. Hans mere ’rå’ look kunne forklares med, at filmen blev optaget samtidig med at Perry røg ind og ud af afvænning – men det betyder også blot, at hans komiske timing næsten er røget helt.
Den søde Elizabeth Hurley får undervejs mulighed for at vise bryster (til alle andre end os foran fjerneren), hoppe i nogle sære modekreationer (hvad er det med voksne kvinder og skoleuniformer?!?) og uden større problemer agere rampelyssild; at hun formår at overspille alle andre i filmen er en sørgelig konstatering af en dårligt spillet romantisk komedie, der tydeligvis har været sjovere at medvirke i end at se.

På DVD'en finder man tre ekstra scener og en lille håndfuld slettede scener, der typisk omhandler jokes, som rent faktisk blev fundet for dårlige til at være med i filmen. Det klart sjoveste er dog fraklip-ekstramaterialet, hvor man både får mulighed for at se lidt bag om kameraet og nyde en lidt mere afslappet Matthew Perry på slap line. Endelig afslutter en officiel 'Bag Kameraet' med store tandpastasmil og lutters lovord om filmen og det at lave den.

En du elsker24/4
My Sweet Pepper Land24/4
The Selfish Giant24/4