Anmeldelsesdato:03-06-2003
Goldie HawnSuzette
Geoffrey RushHarry
Erika ChristensenHannah Kingsley
Eva AmurriGinger Kingsley
Robin ThomasRaymond Kingsley

Fede tider genopfriskes

De fleste har sikkert haft eller har stadig én – en bedste ven, én man kan grine, græde og dele sine oplever med. Men hvad sker der, når man mister forbindelsen med den person, forandres man eller forbliver man den samme? Suzette og Lavinia var bedste venner, da de var unge, nu er de over 40 og har ikke set hinanden i 20 år. Men da Suzette bliver fyret fra sit job, begynder hun at tænke tilbage på de gamle dage med 'Vinnie', hvor de var glade og sorgløse, og savnet af veninden - og pengemangel - driver Suzette ud af det hidsige natteliv og den lille lejlighed i West Hollywood mod Lavinia, der lever det mondæne liv i forstaderne i Arizona.

Bollesøstrene anno 2003
The Banger Sisters, som har fået den langt mere propre danske titel Venner for livet handler om genforeningen af Suzette og Lavinia. Sidstnævnte er gift med en advokat, har to børn og "arbejder meget med velgørenhed". Hun har på overfladen et rigtig godt liv (og en fabelagtig pool!). Suzette derimod opfører sig stadig som hun gjorde 20 år tidligere. Nogen vil mene hun er pinlig, men hun har det sjovt, og uden videre samler hun en lettere excentrisk mand, Harry (fint spillet af Geoffrey Rush), op ude i ørkenen på hendes vej til Phoenix. Han låner Suzette penge til benzin mod hun giver ham et lift, for bussen fra Los Angeles blev for meget for denne 'Rainman', da der var for mange fluer, som tilmed parrede sig på hans hånd. Mødet med impulsive og vilde Suzette bliver eksplosivt for stakkels Harry, der også er på vej til Phoenix for at blive genforenet med sin fortid – Harry har dog tænkt sig at tage det store opgør med sin far.

Hawn & Sarandon er pragtfulde!
Filmen, om end budskabet om ikke at miste sig selv er universielt, henvender sig mest til folk, der har haft en veninde i over 20 år. Goldie Hawn og Susan Sarandon er henholdvis 57 og 56 år, de har begge haft gang i deres karrierer i over 30 år, men har aldrig spillet sammen før, og måske fordi de begge holder sig utroligt, spiller de her roller, der er mindst ti år yngre end dem selv. Den 'svipser' skal ikke kommenteres yderligere, for dette er på alle måder deres film, og skal man se Venner for livet burde det mest af alt være på grund af de to pragteksemplarer af modne – og dygtige skuespillere. Goldie Hawn har dog været heldigst med filmen, hendes rolle er den mest interessante.

Ægtheden der udeblev
Desværre kan man ikke kalde plottet for synderligt interessant, det er lige så kunstigt fremmanet som Hawns nye barm, men historiens troværdighed er blevet ofret til fordel for særdeles sympatiske figurer og en masse sjove replikker. Den først stramtandede Lavinia med frisuren i orden og beige-farvet dragt, skal på mindre end 1½ time finde sit gamle fanden-i-voldske jeg frem, så her er ikke blevet tid til at gå i dybden med nuancer og udvikling. Det er tydeligt, at forfatter og instruktør Bob Dolman aldrig har villet fortælle nogen smertefuld eller melankolsk fortælling, al form for tragedie er skåret ud, og i stedet er fokus lagt på grinene, der mest kommer flyvende fra Hawn, der spiller Suzette med en blanding af sin sædvanlige sødme og en god portion rapkæftet fornuft.

Tænk positivt og filmen underholder
Venner for livet er ingen fantastisk komedie, dertil er den for sjusket skruet sammen, og når Hawn & Sarandon ikke får lov at spille op mod hinanden, svinger det ikke rigtig. Med kvindernes fortid som groupier, som man virkelig får godt tegnet i en herlig scene, hvor de har fundet de gamle polaroid-billeder frem af deres gamle bekendtskabers ædlere dele, kunne tonen have udviklet sig i den vulgære eller platte retning, men her holder filmen sig dydigt på måtten. Moralen er, at man skal leve et sted midt imellem Suzette og Lavinia, et sted hvor man ikke helt har glemt sig selv, begravet i mand, børn og pænhed, og hvor man har indset, at livet er andet end fest og farver – og så skal helst befinde sig der i selskasb med en god ven. Lidt for simpelt, men vælger man at se igennem filmens fejl og i stedet se mere positivt på sagen, så er underholdningen i hus - så tag veninden med i biografen og få dig et godt grin med Hawn & Sarandon!

Menuerne er pæne - og det er det eneste, der kan siges om dvd-udgivelsen - vi har ikke engang fået fornøjelsen af at kunne ses filmens trailer...

Indlg: