Anmeldelsesdato:03-06-2003
Ellen BurstynVivi
Ashley JuddVivi som ung
Fionnula FlanaganTeensy
Maggie SmithCaro
Shirley KnightNecie

Referat af en familiefortælling

Tilbage i 1991 fik Ridley Scott et sikkert hit med Thelma & Louise, en kvindelig buddy-movie skrevet af en kvinde, Callie Khouri. Den totalt ukendte forfatter fik en Oscar for den fine historie, men der gik alligevel fire år før Khouri atter fattede pennen. I 1995 udkom Something to Talk About, endnu en historie fra sydstaterne om en stærk kvinde, og syv år senere kom så Ya-Ya søstrenes guddommelige hemmeligheder, baseret på Rebecca Wells romaner om forholdet mellem en mor og datter. Filmen havde amerikansk premiere sidste sommer, men herhjemme må vi nøjes med at se filmen på dvd eller video.

Ya-Ya søstrene træder til
Det store familiedrama handler om Vivian Abbott Walker (Ellen Burstyn) og hendes datter Siddalee Walker (Sandra Bullock), der har et noget anspændt forhold. Sidda er bosiddende i New York City og er lige ved at få et teaterstykke op på Broadway. I et interview til Time Magazine får hun afsløret lidt for ømfindtlige detaljer om familien, og moren bliver så vred, at hendes gamle veninder, Ya-Ya søstrene, føler sig nødsaget til at træde til som mæglere for at få Vivian og Sidda i snak igen. De kidnapper Siddalee og holder hende 'fangen' i et sommerhus ikke langt fra barndomshjemmet, og så går de næste par dage ellers med at fortælle den frustrerede Sidda, hvem hendes mor egentlig er.

Gensyn med barndommen
I utallige flash-back-scener spiller Ashley Judd den unge Vivian Abbott, og her får man en chance for at danne sig et overblik over mor og datter-forholdet, men det er næsten umuligt at forstå, hvorfor Sidda er så vred. Ikke kun fordi Ashley Judd er super dejlig som den livlige Vivian, men fordi man helt indtil slutningen af filmen ikke får vist noget decideret negativt om moren. Og heri ligger filmens problem – den er alt for kort. Filmens 110 minutter kan slet ikke rumme den nødvendige forhistorie, der skal til, for at man kan forstå historien. Filmen skulle mindst have været dobbelt så lang - og altså i miniserie-format - før den havde givet nogen mening, for som den er nu, sidder man med et svagt drama om en mor og datter, der er mopsede på hinanden, hvilket ikke er specielt interessant.

Hvor blev den gode historie af?
Manuskriptet er af Mark Andrus, der også skrev Det bli'r ikke bedre og Life as a House., Han har talent, hvilket også gør sig gældende for Callie Khouri. Alligevel har ingen af dem haft evnerne til at få noget vedkommende ud af historien, men Khouri har også haft til opgave at instruere filmen, og her får gør hun det nogenlunde, når man tager i betragtning, at det er hendes debut som instruktør. Men det hjælper også, at Ellen Burstyn og hendes Ya-Ya søstre, Maggie Smith, Fionnula Flanagan og Shirley Knight, er eminente skuespillere, og i selskab med enten Sandra Bullock eller Ashley Judd er man i det mindste godt underholdt undervejs.

Ekstramaterialet til dvd-udgivelsen består af en bunke nyttige informationer. Den næsten obligatoriske making of-featurette 'Unlocking the secrets of the Ya-Ya Sisterhood' er 14 minutters triviel Hollywood-reklame, hvorimod 'scrapbogen' er god for forståelsen af filmen, da en del ekstra oplysninger om filmens farverige figurer bliver afsløret, men desværre er det fine menupunkt noget fattigt, de brugbare interviews burde have været længere.

Ganske interessant findes der også to kommentarspor på udgivelsen. Det første er med en hel håndfuld mennekser, instruktør og forfatter Callie Khouri, producere Hunt Lowry og Bonnie Bruckheimer, executive producer Lisa Stewart, samt klipperen Andrew Marcus og musikeren T Bone Burnett – en broget flok, der heldigvis aldrig taler i munden på hinanden. Khouri fører det meste af samtalen, som ofte omhandler musikken. Lidt overraskende, men var man glad for musikken i filmen, så er T Bone Burnett en glimrende guide.
Når samtalen ikke bliver ført ind på musikken, så er det mest forskellen på filmen og bogen, der bliver snakket om. Meget ofte bliver diverse skuespillere rost til skyerne, og det er da også rart at vide, at filmen blev indspillet under positive og glade forhold, men det ville have været lidt mere spændende at høre om, hvordan skuespillerne arbejdede, eller hvorfor scenerne blev optaget, som de gjorde, fremfor de konstante "Åh, han er så fantastisk" og "Ih, hun er så pragtfuld". Det andet kommentarspor med Khouri og Ashley Judd er lidt magen til. Meget om hvor sjovt det hele var, og hvor skønne alle skuespillene var. Det er ikke gabende kedeligt, begge kvinder fortæller meget livligt, man bliver bare ikke specielt meget klogere på filmen.

Det mest interessante ved bonuspakken er den del, der så pænt er kommet til at hedde 'ekstra scener' og ikke 'slettede scener', hvilket det i grunden er. Cirka 15 minutters ekstra materiale, som egentlig ikke burde have nogen større effekt af at blive set, men sådan er det ikke – hér er der faktisk tale om 15 væsentlige minutter, og den klovn, der har bestemt, at de skulle klippes ud af filmen (der kun er 112 minutter lang), burde skamme sig. I disse rå 15 minutter ligger en væsentligt bedre film. Normalt er det lige omvendt, de slettede scener er noget juks, men i denne pæne bunke ekstramateriale er de klart det bedste.

Det store stilehæfte - Krigsdagbogen16/4
Når vinden rejser sig16/4
Fjerkongens rige10/4