Anmeldelsesdato:29-08-2000
Neve CampbellAmy
Dylan McDermottCharles
Oliver PlattPeter
Cylk CozartKevin
John C. McGinleyStrauss

In and out

Matthew Perry ville vel aldrig havde overlevet sin karriere, der op gennem 80’erne fortrinsvis mest bød på små gæsteroller i diverse tv-serier, hvis det ikke havde været for en lille amerikansk tv-serie, der kort efter dens premiere i efteråret 1994 pludselig blev meget stor. Der er naturligvis tale om Venner, hvor Perry fik en afgørende rolle som sarkastisk programmør med fem rigtig gode venner. Og siden har han kunne vælge og vrage i mellem rollerne.

Oscar på arbejde
I Three to Tango spiller han arkitekten Oscar Novak, der sammen med sin arkitektpartner Peter Steinberg har fået den fornemme ære at restaurere den gamle museumsbygning The Telford. Uheldigvis er et andet firma også blevet sat på samme opgave, og i konkurrencens hede har modstanderne Strauss og Decker fortalt manden med bestillingsarbejdet Charles Newman, at Oscar er bøsse. Charles overtaler nu Oscar til at ’kærestesitte’ for hans elskerinde Amy, som han frygter ser andre end ham. Men Oscar og Amy bliver venner - og lidt mere, for Oscar forelsker sig i hende.

Afslørelsen
Problemerne opstår, da Oscar opdager, at hans omverden tror, at han er bøsse, og af frygt for både at miste Amy og arkitekt-jobbet fra Charles, lader Oscar dem blive i troen. Hvad kan han gøre, når ingen af hans venner eller familie tror ham, da han fortæller dem, at det hele er en misforståelse, så Oscar må fortsætte løgnen til stort besvær for sit social-liv. Men da han bliver udnævnt til året bøsse bliver situationen meget krydret og umulig at slippe ud af, indtil takketalen indtræffer på den store aften med alle involverede tilstede.

Genkendelsens kedelige optræden
Three to Tango er instrueret af den fuldstændigt ukendte Damon Santostefano, der heller ikke har haft total meget tjek på løjerne. Filmen starter ret ordinært med den lurende seksuelle misforståelse, som man spændt venter på hvordan bliver afsløret, men ventetiden er ikke den skuffelse værd, og jo længere inde i filmen jo mere forudsigelig bliver historien, og den kvalmende afslutning på gallaaftenen mod filmens slutning er næsten ikke til at holde ud. I mellemtiden har historien kørt i tomgang med nogle forskellige situationer mellem Oscar og Amy. Plottet er ikke det mest spændende, og uden de store overraskelser keder genkendelsens optræden gevaldigt.

Platt og Perry pynter
Skuespillerne redder heldigvis trivialiteten. Dylan McDermott (Destiny Turns On the Radio, TV2 tv-serien Forsvarene) får lov at virke næsten diabolsk og havde han gået endnu længere med den farlige personlighed havde der nok været lidt mere kraft i historien. Neve Campbell (Scream-filmene og tv-serien Vi bli’r i familien) spiller kunstneren Amy Post, der er sammen med Charles, men har følelser for Oscar. Lige som altid er hun gabende endimensional, og det er uforståeligt hvorfor de to mænd er så vilde med hende, når Campbell spiller hende så kedeligt og farveløst. Det kan man til gengæld hverken sige om Matthew Perry eller Oliver Platt (A Time to Kill, The Impostors). Sidstnævnte er blevet en haj til de farverige bi-roller, og selvom han spiller rollen som super-bøssen Peter Steinberg på rutinen, så er man stadig fabelagtigt underholdt, når Hr. Platt indtager billedet. Matthew Perry klarer sig som en anden Chandler Bing og opnår derfor også sympati for sin karakter. Med hans vanlige fysiske komik, altsigende mimik og sans for sårbarhed er han en fornøjelse at iagttage, om end hans præstation også er evig genkendelig.

Swingende romantik
Three to Tango handler hverken om homoseksuelles rettigheder, utroskab eller arbejdsmarkedets hårde vilkår. Den handler om kærlighed, og om hvor meget man skal udsætte sig for, for måske at få fat i den. Derfor virker filmen i simpleste træk også. Dens mange små irriterende elementer kan man til nød sluge, og det pittoreske Chicago og et excellent swingende soundtrack hjælper klart på romantikken.

Netop denne jazz kommer fuldt ud til sin ret, når den flyver igennem den digitale dekoder, for krystalklart at klinge i stuens 5 højtalere. Lyd og billede fejler bestemt ikke noget i DVD-udgivelsen af Three to Tango, men bliver på den anden side heller ikke udsat for de helt store udfordringer. Ekstra materiale er en by i Sibirien, så slutresultatet må blive, at man skal være meget glad for enten Matthew Perry eller Neve Campbell, for at have denne DVD stående i sin samling...

The Amazing Spider-Man 217/4
Det store stilehæfte - Krigsdagbogen16/4
Når vinden rejser sig16/4