Anmeldelsesdato:06-08-2003
Martin HendersonNoah
David DorfmanAidan Keller
Brian CoxRichard Morgan
Jane AlexanderDr. Grasnik
Lindsay FrostRuth

Dødbringende film

Det japanske gyserhit The Ring har gået sin sejrsgang over det meste af verden, men amerikanerne har måttet undvære muligheden for at se Hideo Nakatas stemningsfulde historie om det mystiske videobånd med de store kræfter. Forklaringen er, at DreamWorks tidligt købte rettighederne til en amerikansk genindspilning, og de ønskede ikke at få historien spoleret ved at vise originalen først. Den slags markedsstyret censur er naturligvis noget værre rod, men det ændrer ikke ved, at instruktøren Gore Verbinski har fået en ganske fornuftig og i perioder decideret effektiv gyser ud af anstrengelserne med at 'oversætte' det rolige og eftertænksomme japanske filmsprog til Hollywoods anderledes kontante og visuelt orienterede billedbombardementer.

Elegant startskud
Starten er klassisk og veldrejet – helt som det angives i kapitel 1 i Hollywoods store gyserbog. To piger er alene hjemme, den ene fortæller en vandrehistorie om et videobånd, der dræber folk syv dage efter de har set det, den anden bliver ligbleg af rædsel. Ikke over historien, men fordi hun så videobåndet sammen med nogle venner for præcis syv dage siden. Båndet indeholder en række underlige klip, "som at træde ind i en andens mareridt", bliver det formuleret – og det passer meget godt. Samme øjeblik som båndet er slut, ringer telefonen. En stemme siger to ord, "syv dage", og lægger på igen, og så kan man blot vente i syv dage på at blive ramt af den forfærdeligste død.
Vandrehistorien tager med ét et stort skridt ind i filmens virkelighed, og det, som efterfølgende blot er piger, som går rundt i et hus, drikker lidt juice fra køleskabet og snakker, bliver til en frydefuld venten på det uventede. Selve essensen i et effektivt gys. Gore Verbinski foretager ikke et fejltrin i denne åbningsscene, spiller effektivt strækmarch på alle de følsomme tangenter, som publikum til en gyserfilm med glæde stiller til rådighed, og udnytter især vores forventninger til at snyde os og trække chokket lidt længere end vi selv havde regnet med. Men det ender naturligvis med, at pigen dør – hun har jo set båndet, og det skal man holde sig fra.

Den ultimative deadline
Pigens moster (Naomi Watts) er journalist, og den sønderknuste mor beder sin søster om at finde ud af, hvad der er sket, og det tager ikke lang tid, før hun også har hørt historien om vennerne, hytten i skoven og videobåndet, som de alle så. Det viser sig, at alle fire venner fra den mystiske nat er døde, og et besøg i hytten giver hende pludselig mulighed for at se båndet. Som en ægte journalist tænker hun naturligvis ikke to gange over det, smider kassetten i videomaskinen og læner sig tilbage. 30 sekunder og et telefonopkald senere er hendes skæbne også beseglet – hun har nu syv dage til at opklare mysteriet om kvinden, de døde heste, stigen og alle de andre mærkværdige elementer, som indgår på den dødelige strimmel.

Detektivhistorie med ånder
The Ring er i sin nye udgave blevet til en stram og i perioder decideret uhyggelig gyser, hvor Gore Verbinski viser, hvor finpudset gysergenren efterhånden er blevet, når man bruger penge nok på de rigtige mennesker. Billedsiden er drænet til nuancer i gråt i fotografen Bojan Bazellis hænder, musikken buldrer vellystigt afsted under ledelse af Hans Zimmer og hans orkester og kameraet er altid placeret alle de listige steder, hvor publikum lige nøjagtig ikke kan se alt det, de gerne vil. Mere problematisk er det med historien. Der er ikke de store fundamentale forskelle på den japanske udgave og så Hollywood-versionen. I begge film har vores heltinde en søn og en ex-mand, som kommer til at spille roller i opklaringen af mysteriet, og i begge film er videobåndet kernen til opklaringen. For i modsætning til mange traditionelle gysere, som nøjes med at opstille en præmis og så pumpe den for potentielt uhyggelige scener (se bl.a. dagens anden gyserpremiere, Carsten Myllerups danske Midsommer), så er The Ring snarere en detektivhistorie, hvor små spor fra mystikkens overdrev skal sættes sammen til en gangbar sandhed i den virkelige verden. For nok er der ånder og uendelig ondskab på spil, men ingen ånd uden en forbrydelse, og det er opklaringen af dén, der er drivkraften i Ehren Krugers ganske smarte manuskript, som også tillader små øjeblikke af genial sort humor, som da Naomi Watts undlader at tage telefonen, da den ringer - og efterfølgende trykker 'delete' på telefonsvareren for at slette den besked, hun så udemærket godt ved, hvad indeholder. Men så let narrer man ikke døden.

Sluk telefonen!
Skuespillerne leverer de præstationer, de skal. Naomi Watts er ved at bryde seriøst igennem i USA og følger med denne intelligente og nysgerrige scream-queen op på indsatsen i David LynchMulholland Drive, hvor man for første gang lagde mærke til hende. David Dorfman, der spiller sønnen, udgør, udover slutningen, den mest markante forskel på originalen og kopien, når han render rundt og sælger billetter som en letvægtsklon af Haley Joel Osments hjemsøgte voksenbarn i Den sjette sans. Aidan, som sønnen hedder, har nemlig en mental kontakt med ånden bag videobåndet, og der altid solid spænding i børn, som kan se eller høre døde. Men de andre medvirkende kan nu også holde gryden i kog, og The Ring står i sin amerikanske forklædning tilbage som en nu noget uoriginal – og i bedste fald allerede set – historie, så lækkert og overbevisende leveret, at den sagtens kan anbefales.... og husk nu at slukke mobilen, inden filmen starter, for tænk hvis den ringer sekunder efter det dødbringende videobånd er blevet vist!

Vurdering af ekstramaterialet har ikke været mulig, da distributøren pt. ikke har stillet anmelderkopi til rådighed.