Anmeldelsesdato:25-11-2003
Hugh JackmanWolverine
Ian McKellenMagneto
Famke JanssenJean Grey
Halle BerryStorm
Anna PaquinRogue

Flere, flottere og bedre mutanter

Der tilbydes en delikat cocktail af mutanter og mere baggrundshistorie i Bryan Singers efterfølger til den overraskende gode X-Men, der for to år siden startede den bølge af superheltefilm, vi for tiden oplever skylle ind over os. Siden den gang er budgettet vokset betydeligt, og en god del af de esktra penge er kommet special effects-folkene veje. Resultatet er en flot, medrivende og spændende superheltefilm, som måske ikke bidrager med de store overraskelser eller afvigelser i forhold til den første film, men som underholder og giver en umiddelbar lyst til at trække et par underbukser udenpå tøjet.

*Bampf*
Alene filmens start er værd at gå i biografen for. Vi befinder os i Det Hvide Hus, hvor en af dagens mange rundture netop er startet. En af gæsterne synes at forvilde sig et forkert sted hen, men da han bliver konfronteret med en sikkerhedsvagt, kaster han forklædningen af sig og tæsker den stakkel vagt. Der følger en række 'bampf'-lyde, og den mørkeblå mutant, der tilsyneladende er i stand til at teleportere sig selv over kortere afstande, raser gennem Det Hvide Hus, mens han banker alt, der kommer i hans vej. Efter at have nedlagt en hær af sikkershedvagter i et orgie af svovltåger og special effects, teleporterer han sig ind i Det Ovale Kontor, hvor han næsten formår at dræbe den amerikanske præsident.
Og så er fanden løs i Laksegade. Præsidenten erkender, at mutanterne nu tydeligvis udgør en reel trussel mod menneskeheden, og han sætter den rabiate, og skurkagtigt udseende William Stryker (Brian Cox) til at gøre noget ved sagen. Stryker henvender sig til Magneto, sidste films superskurk, der endnu en gang spilles fremragende af en veloplagt Ian McKellen, og benytter sig af skumle metoder for at få informationer om Professor Xaviers (rutineret spillet af Patrick Stewart) skole ud af magentismens mester. Det viser sig hurtigt, at Stryker har sine egne motiver, og hans invasion af Xaviers skole gør det da også hurtigt klart, at han er filmens store skurk. Stryker hader nemlig mutanter, og han har en smart plan, der snart skal udrydde dem alle. Resultatet af Stykers invasion og tilfangetagelse af Professor Xavier er en usikker og noget pudsig alliance, da Xaviers X-Men og Magneto må alliere sig i forsøget på at redde alle verdens mutanter. Det er ikke stor fortællekunst, men det virker.

Dybden i figurerne?
I denne omgang bliver der ikke fokuseret helt så meget på Hugh Jackmans Wolverine, selvom hans figur er hovedperson i en af historiens største forgreninger. Wolverine søger stadig efter sin tabte fortid, og denne gang finder han naturligvis ud af mere, men det er ikke noget, der overtager fokus eller stjæler specielt meget af opmærksomheden fra de andre mutanter. Forholdet mellem Wolverine og Jean Grey (Famke Janssen) bliver uddybet en smule, mens mange af de andre i gruppen træder lidt i baggrunden. Cyclops (James Marsden) er stadig hensat til at en birolle, selvom han i tegneserien er gruppens leder, og Storm (en totalt fejl-castet Halle Berry, der dog i det mindste slipper for at tale med den ringe afrikanske accent fra første film) er stadig ikke specielt medvirkende eller interessant. X-Mens nye medlem Nightcrawler får dog lov til at skinne gennem, og det er lykkes for Singer at fange en god balance mellem den dæmonisk udseende mutants stærke tro og hans humoristiske sindelag. Alan Cumming spiller rollen fremragende. Ligesom Wolverine var Rogue (Anna Paquin) en af de mutanter, som den første film fokuserede meget på, men denne gang er hun også trådt tilbage i rækkerne, så der kan gives plads til andre. Iceman (Shawn Ashmore) og Pyro (Aaron Stanford), to af skolens elever, får deres øjeblikke, og kendere af serien vil nyde at se Pyros gryende storhedsvanvid. Men alt i alt handler filmen i denne ombæring mindre om enkelte figurer og mere om helheden. Det gør det naturligvis ekstra vigtigt, at skuespillerne er stand til at skinne igennem, når de får chancen, og det store hele lykkes det også fint nok, selvom man af og til savner nogle af de udvekslinger, der gjorde den første film sjov. Havde filmen været tyve minutter længere, havde der været plads til endnu mere, men så var den naturligvis også sneget sig over mod de to og en halv times spillelængde.

Solid underholdning
X-Men 2 er ikke en decideret inspireret film, der viser os vejen frem gennem moralske lektioner om fremmedhad, frygten for det ukendte og den utilpassedes svære kår. Selvom den på flere niveauer forsøger at gøre netop dét, så fungerer det bare ikke helt. Men det er også i orden, det gør ikke så meget, for tegneserien har kun momentvis været i stand til at fremstå som budbringeren af fornuft og en påpeger af, at det fremmede ikke nødvendigvis er dårligt. X-Men 2 fortsætter i den første films spor, og på den belærende front er der intet nyt under solen; faktisk virker det nogle steder ualmindelig bekendt, når Singer og kompagni forsøger at lære os en ting eller to, og mens det ikke ødelægger noget, er det sådan lidt en gentagelse af den primære konflikt fra den første film. Der er meget andet at tage af, både fra den virkelige verden og fra det tegnserie-univers, som X-Men stammer fra, og man kan håbe, at de næste gang forsøger sig med et af de andre problemer.

Fortsættelse følger...
For de fleste biografgængere vil X-Men 2 udgøre en naturlig fortsættelse af handlingen og spændingen fra den første, og man skal være skarnagtig, hvis man ikke føler sig grundigt underholdt hele vejen igennem filmen, selvom den på et tidspunkt lidt taber pusten og forsøger at fortælle for meget historie. Fans af tegneserien vil måske sidde tilbage med en følelse af, at de bedste først kommer næste gang, for filmen lægger solidt op til en af de helt store, episke begivenheder i X-Mens historie uden at supplere sit special-publikum med forløsningen. Der hintes, der vises små elementer af ting, der sandsynligvis kommer med i den tredje film i serien, og er man en af dem, der frydes over de små detaljer, vil man måske blive en anelse frustreret. Men som bekendt er forventningens glæde den største, og X-Men 2 kan anbefales til alle, der gerne vil nyde god, solid superhelteaction. Blev man skuffet over Daredevil, kan det ikke gå for langsomt med at komme ind og se X-Men 2

Er på vej....

Indl�g: