Anmeldelsesdato:11-08-2003
Isabelle HuppertAugustine
Emmanuelle BéartLouise
Fanny ArdantPierrette
Virginie LedoyenSuzon
Danielle DarrieuxMamy

Bag blomsterne

Med 8 femmes overholder den franske instruktør François Ozon sit bud om altid at lave sin næste film som et modstykke til sin seneste. Efter det realistiske og dybdepsykologiske drama Under sandet, der havde dansk biografpremiere sidste foråret, er han nu tilbage med en letlevende, sprudlende, lidt oprørsk og frem for alt elegant flydende filmfortælling, der bringer komedie og kriminalhistorie a la Christie sammen til en sensuel, suspensefuld og formfuldendt oplevelse.

Otte kvinder – og en myrdet mand
Med den bedste cast i mange mænds minde har Ozon sat scenen langt ude på landet i et stort landsted. Tiden er 1950’erne. Husets frue, den velhavende og gennemborgerlige Gaby (Catherine Deneuve), har netop hentet sin ældste datter, Suzon (Virginie Ledoyen), på stationen. Det er op mod jul, og stemningen er mild. Til at starte med i hvert fald. Udover husets herre, Gabys mand Marcel, er huset nemlig fyldt med kvinder. Udover Gaby bor hendes yngste datter, den småforkælede teenager Catherine (Ludivine Sagnier), hendes grundigt livsbitre søster Augustine (Isabelle Huppert) og hendes drikfældige mor Mamy (Danielle Darrieux) der. Og de to tjenestefolk, den frodige kokkepige Chanel (Firmine Richard) og den smukke og selvsikre stuepige Louise (Emmanuelle Béart) holder sig bestemt heller ikke tilbage fra at bidrage til intrigerne, som de hurtigt begynder at udfolde sig.
Som om de ikke havde nok at udsætte på hinanden, får kvinderne endnu mere at skændes om, da Marcel pludseligt findes død, og det går op for dem, at det kun kan være en af de tilstedeværende, der står bag. Eller måske Marcels mystiske søster Pierrette (Fanny Ardant), der pludseligt kommer anstigende til huset, der ellers er komplet isoleret på grund af sneen…

Henrivende skuespillerinder
Replikkerne fyger mellem de otte kvinder, der alle er stjerner nok til at tilføje deres karakterer helt egne nuancer og derfor skaber de utroligt stærke spændingsfelter imellem sig. Jeg kan ikke finde bedre ord end det gode gammeldags ’henrivende’ om for eksempel Isabelle Hupperts stramtandede og alligevel sødmefulde Augustine, der nærmest fremstår som et comic relief i forhold til hendes skræmmende rolle som den psykologisk besværede Erika Kohut i Michael Hanekes Pianisten; eller om Catherine Deneuves stærke portræt af Gaby, der i al sin borgerlighed har styr på det hele, men alligevel mangler noget; eller om Fanny Ardants dekadent cigaretrygende, smukke og frigjorte Pierrette; eller om Emmanuelle Béarts sybt sensuelle realisering af i hvert fald mindst én mands drøm om en tjenestepige, der træder i seksuel karakter; eller om Virginie Ledoyen, der præsenterer et veritabelt come-back som skuespillerinde efter det eklatante gennemfald i Danny Boyles strandvasker The Beach.

Farvespil i technicolor
Som en teaterscene bruger filmen husets store foyer som sit primære scenerum. Inspirationen er 50’ernes store amerikanske melodramaer, tidens musicals og instruktører som Douglas Sirk, George Cukor og Vincente Minelli. Farvespillet er i technicolor og kostumerne strålende drømme fra tiden. Ligesom hver karakter betegnes af en blomst i filmens indledning, præsenterer de i løbet af filmen et synge-danse-nummer, der glider ind i filmens handling og uddyber deres personlighed. Og her kan man virkelig tale om en musik, der virker som vind i billedernes sejl. Både de klassiske franske sange, som kvinderne gør til deres egne, og Krishna Levys kompositioner fungerer som medspiller til den sensuelle filmoplevelse og medvirker til en pirrende tilspidsning af filmens mordgåde.

Det originale i det populære
Filmens plot stammer fra et skuespil af populær-forfatteren Robert Thomas, og netop François Ozons evne til at løfte det populære til det originale er hans store styrke indenfor filmkunsten. Den Agatha Christie-lignende mordgåde, der må løses på stedet mellem de tilstedeværende, minder i flere træk om den amerikanske veteran Robert Altmans Oscarbelønnede Gosford Park, der også var i de danske biograferne i foråret. Ozons håndtering af materialet får Altman til at ligne en instruktør, der ’bare’ er utroligt dygtig – Ozon er både pirrende og opfindsom i tillæg. Det stærke fokus på kvindernes personligheder, som i Ozons tilfælde nødvendigvis også må afspejles af deres seksualitet, giver 8 femmes en forunderlig dybde, som lader publikum lege med på mordgåden mere på grund af karakterernes psykologi end på grund af velplacerede genstande.

Et kunstnerisk højdepunkt
Med 8 femmes har Ozon formået at lave en film, der både flyder fint på overfladen med sine medrivende karakterer og sin mordgåde, og som på samme tid kommer grundigt i dybden. Hans fascination af borgerlige modstandere som Rainer Werner Fassbinder og Luis Buñuel, som har været helt tydelige i hans første film Sit-com og hans tredje, Dråber på hede sten, er stadig at mærke. På en måde virker han næsten klassisk avantgardistisk og tro mod traditionen, men han formår at formulere sin kritik af borgerskabets diskrete charme med en stærk subtilitet, der både synes at passe til tiden og til publikum.
8 femmes er et klart kunstnerisk højdepunkt for Ozon. Ikke alene viser han bedre end tidligere sin formidabel sans for sensuelt filmsprog: han formulerer det også på en måde, som ikke isolerer ham fra publikum.

Med betegnelsen ”De Luxe Edition” har man taget munden ret meget for fuld i forbindelse med udgivelsen af filmen på DVD. Selvom der ligger to skiver og funkler i boksen, så er der ikke meget at komme efter.

Det mest fyldige indslag er et 1 time langt kedeligt, uklippet og, bortset fra nogle få tekstangivelser med tid og sted, ukommenteret Making of-program, der følger filmens tilblivelse. I glimt får man et indtryk af, hvordan François Ozon arbejder, men det er simpelthen ikke værd at vente på.

Udover det ligegyldige PR-materiale, som også er blevet kaldt ekstramateriale, er også de udvalgte fraklip (bloopers) temmelig kedelige, og hvis man ikke forstår fransk, er der heller ikke meget at hente i de to slettede scener, som i store træk kan betegnes som blotte ’snakkescener’. Lidt kød kommer der på i form af forholdsvis lange interviews med filmens otte stjerneskuespillerinder, hvor der tales om bl.a. rollerne og samarbejdet, og et interview med instruktøren selv, der forklarer baggrunden for filmen, inspirationen og taler om sin arbejde med stjernerne på sættet. Det kunne dog fint have ligget på samme skive som filmen, hvor der er alligevel ikke er blevet brugt plads til et kommentarspor.

Indlg: