Premieredato:21-11-2003
Monica BellucciAlex
Vincent CasselMarcus
Albert DupontelPierre
Jo PrestiaLe Tenia

Livet kan ikke gøres om

Irréversible har siden premieren på filmfestivalen i Cannes været et omdiskuteret emne i mangen en filmdiskussion – i hvert fald i Europa. Det er kun den unge instruktør Gaspar Noés anden spillefilm, men efter den opsigtsvækkende debut Seul Contre Tous om incest har han formået at fastholde publikums opmærksomhed og tilmed sætte den på en af de hårdeste prøver i lang tid. Irréversible er nemlig barske sager, som i en tid, hvor vi efterhånden har vænnet os til at betragte næsten hvad som helst, alligevel formår at fremkalde stærke reaktioner hos publikum, og filmen ankommer til Danmark med adskillige beretninger om kvalme, fysiske reaktioner og besvimelser i kølvandet.

Historiens første scene er filmens sidste.

Angel/Scanbox
Enkel historie
Alene det at få os så meget op på mærkerne er en bemærkelsesværdig bedrift, og der er ingen tvivl om, at Irréversible er film, man tager med sig et godt stykke tid efter. Spørgsmålet er bare, om det er af de rigtige grunde. Filmen er i sin substans enkel, grænsende til det ikke-eksisterende. Tre personer tager i byen, de fester, kvinden bliver voldtaget, de to mænd opsøger gerningsmanden og slår ham ihjel. Under 100 tegn tegner rammen helt præcist op, men det er måden, Noé vælger at udfylde den på, der er bemærkelsesværdig.

Stilsikker start
Den unge filmskaber har selv stået for fotografering og klipning af filmen, og det kan mærkes fra første sekund, at vi betragter en unik vision. Vi starter ved slutningen, epilogen bliver til filmens prolog, hvor to gamle mænd sidder svedende og halvnøgne på et afpillet værelse. De taler uklart om livets uafvendeligheder og undrer sig over støjen fra bøssebaren Rectum i kælderetagen. Hvad de ikke ved, er at der netop er begået et mord. Kameraet hvirvler rundt i rummet og når langsomt ned til Rectum. Vi har nu spolet tiden et par minutter tilbage og ser Pierre og Marcus ankomme til klubben. Marcus er oprevet og på jagt efter Le Tenia (bændelormen). Rectum er endestationen for seksuelle perversioner, og med kameraet slingrende i blodrød rus efter den oprevne Marcus kommer vi hele denne ynkelige, mandsbårne parodi på Helvede rundt, før han finder Le Tenia og anklager ham for en forbrydelse. Bændelormen svarer igen og skubber Marcus omkuld, da Pierre kommer ud af mørket, bevæbnet med en enorm ildslukker. Han hamrer metalcylinderen ind i kraniet på Le Tenia, igen og igen, hele tiden i kameraets fokuspunkt, så intet øjeblik af det brutale mord forbliver uregistreret. Kraniet forvandles til en blodig klump under den monotone klang af metal mod knogle, det livreddende instrument bliver forvandlet til en dræbermaskine, og filmen er i gang.

Alex ensom og ude af fokus i fodgængertunnellen.

Angel/Scanbox
Voldtægten
I små sekvenser spoler Noé langsomt tiden tilbage, gennem en aften, som afdækker, hvad der er sket, og hvor lidt man kunne have gjort for at undgå det. Pierre (Albert Dupontel) er tidligere kæreste med den smukke Alex (Monica Bellucci), men han talte forholdet ihjel med sine mange, filosofiske overvejelser om alt fra kvinders orgasme til mandens inderste behov. De er stadig gode venner, men Alex har nu fundet sammen med alfa-hannen Marcus (Vincent Cassel), som Pierre kærligt mopper for hans primale udseende og iltre seksualitet. Hulemanden, filosoffen og skønheden er på bytur sammen – men vi ved allerede fra starten, at det er filosoffen, der ender med at begå det brutale mord. Forholdet udredes baglæns, og omtrent midtvejs får vi årsagen til den indledende blodrus. Alex vælger at forlade festen før tid, fordi hun er træt af Pierres selvmedlidenhed og Marcus’ narkotiske rus – og i en øde passagertunnel bliver hun ydmygende og brutalt voldtaget og tævet, ude af stand til at forhindre det. Vi er med i samtlige ni minutter, kameraet forholder sig passivt registrerende på det kolde stengulv, kun centimeter fra den forpinte Alex’ desperate øjne. Vi kan ikke gribe ind, og vi tvinges til at være med. På dette tidspunkt ved vi stadig ikke særlig meget om Alex, som er nyintroduceret i historien, men det kommer i den anden halvdel af filmen, hvor vi gennem historiens indledende scener får strikket mønstret mellem de tre personer færdigt.

Livet som kaosteori
Hvad er så moralen med denne hævnthriller fortalt baglæns? Noés livssyn fremstår i hvert fald ikke som det mest optimistiske. Filmens titel understreger, at vi kan ikke gøre noget om her i livet, og derfor tæller hvert eneste øjeblik. En undskyldning, givet få øjeblikke efter at man har været en idiot til en fest, bliver sagt til en blodig kvindekrop i stedet for en varmblodet kæreste; en fortrydelse over det, der aldrig blev sagt og gjort i et forhold, bliver erkendt i et platonisk venskab og en hemmelighed af den lykkeligste og mest forpligtende art bliver aldrig delt, før det er for sent. Alle mister – og vi kan ikke gøre det mindste ved det. Det er i sig selv en barsk udmelding, og det har tydeligvis været vigtigt for Noé at understrege alvoren i budskabet i filmens visuelle stil og ekstremiteten i de to udbrud af vold og ydmygelse. Voldtægten kunne isoleret set næppe have været undgået, men Noé får diskret skitseret alle de andre hændelser, der indirekte leder op til den. Voldtægtsmanden er i tunnelen med en anden kvinde, da Alex går derned, og det er kun fordi hun overværer et håndgemæng mellem de to, at han lægger mærke til hende. Vi har allerede mødt kvinden tidligere i filmen, fordi Marcus og Pierre udspørger hende for at finde voldtægtsmanden, og det viser sig, at hun er hermafrodit. Hvis hun bare havde været en normal prostitueret, havde Alex blot passeret et elskende par; hvis Marcus havde holdt sig løfte om ikke at sniffe kokain, så havde hun stadig danset til festen og hvis Pierre blot havde vovet sig ud på dansegulvet til hende i stedet for at stå betragtende i et hjørne, så havde hun aldrig været i den tunnel. Men det er hun, og det ændrer alles liv. Uafvendeligt? Måske, men stadig blot en sum af en række menneskelige faktorer.

Velovervejet umodenhed?
Noé vækker til eftertanke, og diskussionen om, hvorvidt vi reelt har en chance for at planlægge og administrere os gennem livet er interessant og væsentlig nok, men når man flere gange i løbet af filmen rammes af hans brutale forhammer, som svinges mod vores sind med samme frådende raseri, som Pierre i åbningsscenen smadrer Bændelormens kranie, så synes det som om instruktøren et kort øjeblik har tabt sigtet af syne. Nok efterlader han et tydeligt brændemærke hos seeren, men det er med en alvorlig risiko for, at filmens eksistentielle diskussion ryger i baggrunden og taber terræn til de næsten populistisk brutale scener. Uanset om det skyldes en snert af filmisk umodenhed, eller om det er et auteur-syndrom, hvor man i den grad mangler en producent (eller en klipper) med en distance til projektet til at evaluere det endelige resultat, så trækker det filmen væk fra dens mest interessante vinkel – men samtidig skal det indrømmes, at de også fungerer som de kraftige tegnestifter, der sørger for, at Irréversible bliver hængende længe på den mentale opslagstavle til konstant eftertanke, så hvis man har modet og den mentale styrke til at opsøge den ene kopi af filmen, der kommer til Danmark, bør man stifte bekendtskab med Gaspar Noé, som meget vel kan gå hen og blive en af de kommende års mest interessante europæiske instruktører.