Anmeldelsesdato:08-07-2003
Kamatari FujiwaraTazaemon
Takashi ShimuraTokuemon
Seizaburô KawazuSeibei
Kyu SazankaUshitora

Japansk spaghetti

Bemærk: Denne version kan kun købes i 'Akira Kurosawa Collection', som også indeholder Hidden Fortress og De syv samuraier.

Livvagten er en af Kurosawas mest populære film i Japan, hvor det blev sin tids største kassesucces nogensinde. Mange ord er sagt om den japanske western-komedie, bl.a. er den udråbt til det bedst filmede Kurosawa-værk blandt instruktørens i alt 31. Har man tid og overskud til at sætte sig ind i det Kurosawaske univers vil man se, hvorfor instruktøren regnes for en af alle tiders største filmskabere - vil man blot underholdes med perfektion af den udødelige western-genre, der tilmed er præsenteret humoristisk, universelt og yderligere elegant varieret, er Livvagten et udmærket sted at starte.

”Standing at the crossroad…”
Japan omkr. 1800. Sanjuro, som vores hovedperson grinende kalder sig selv, da han bliver spurgt (navnet betyder 30 år, mens Sanjuro nærmere er 40), er en herreløs samurai, der driver tilfældigt rundt for at tjene til dagen og vejen. Vi møder ham i et ingenmandsland, et sted hvor vejen skiller under varslende krageskrig. Sanjuro kaster en pind i luften og følger dens retning. Vores helt har valgt sin egen og historiens gang, hvis tema nu præsenteres i miniature-format. Han møder en familie, hvis søn vil ud og slås, mens faderen forgæves forsøger at holde ham tilbage. Sønnen vil leve stærkt og dø ung. Moder og fader ryster fortvivlede på hovedet, også af samuraien. Det er ikke kun børnene, der er ude efter hurtige penge. Verdensordenen er brudt, der hersker krig mellem fader og søn, mellem nabo og nabo.

Ondskaben
Som i en ’rigtig’ western udspiller filmens handling sig i en landsby med én hovedgade med få huse på begge sider. Vores helt træder ind i den øde by og ser som det første en hund løbe forbi med en afskåren hånd i munden. Byen er delt ligeligt af to rivaliserende bander. På den ene side står sakéhandleren Shimura og på den anden silkehandleren Tokuemon med hver deres lejesoldater. Sanjuro øjner hurtigt muligheden for at tjene gode penge på situationen. Han demonstrerer sine skræmmende evner og lader sig hyre som livvagt af den ene side, for kun snart at forlade den til fordel for den anden. Men Sanjuros taktiske spil undermineres da Tokuemons anden søn, den frygtindgydende Unosuke, kommer tilbage med et sjældent våben.

Den groteske verden i humoristisk lys
Som det antydes i starten er verden grotesk i Kurosawas univers. Ondskaben trives ligeligt i begge grupper og særligt hos forældrene, der tvinger ungdommen ud i vanviddet. Men Kurosawa vælger konsekvent at forholde sig humoristisk til det absurde, og filmen er også kaldt hans eneste ’rene komedie’, som man kan forstå udefra følgende samtale mellem moder, fader og søn, der på bedste japansk vis har trukket sig tilbage i ’familieråd’: Moder: ”Dræb ham bagfra, så er det nemt nok” Fader:”Din mor har ret. Du er nødt til at dræbe nogle mænd ellers vil folk ikke respektere dig.” Søn: ”Men jeg har allerede dræbt en.” Moder: ”Kun én… Som om det var noget at prale af.”

Den amoralske helt
Også vores helt er kynisk i begyndelsen. Hans eneste motiv for at gå ind i kampen er penge, og dernæst, hvilket er vigtigt at holde for øje, fordi situationen underholder ham, som den underholder os. Med kølig overlegenhed og arrogance kan han kravle op i byens brandtårn og som en tennisdommer lade sig underholde af parternes blodige krig, der skal udspille sig for hans fødder. Som et græsk ’en-mands-kor’ befaler Sanjuro historiens gang, som han tilbagelænet kan udnytte og le ad, fordi han ser igennem verden og ikke mindst indbyggerne i den. Men som et klassisk Kurosawa-tema kan man ikke leve i en verden uden at involvere sig. Og det gode hjerte løber af med Sanjuro, da han redder en uskyldig tilfangetaget bonde, hans kone og barn ’uden grund’. Det interessante er her, hvordan dette påvirker helten og historien. Da familien vil takke Sanjuro for den gode gerning, afviser han dem vredt og truer med at slå dem ihjel på stedet, hvis de ikke forsvinder. Samuraien betragter sit bløde hjerte som en svaghed, ligesom handlingen får fatale konsekvenser – han afsløres og tages til fange. Godheden kan ikke overleve i ondskabens verden.

Western med mere
I Livvagten oplever man klassiske western-træk som hovedgaden med det endelige ’shoot-out’ - bedemanden, der klager over for få døde i filmens start og til slut over for mange, der nemlig medfører, at folk ikke længere bekymrer sig om at bruge kister – den godmodige bartender der hjælper vores helt når alt er mørkest. Men Kurosawa holder hele tiden historien og kameraet på ironisk afstand. Sidstnævnte er udført med en geni-streg i fokus, der er kreeret med ’langdistance-linser’ på kameraet, der gør det muligt at sidestille bag- og forgrund. Resultatet er et teaterlignende, men 2-dimensionelt rum, hvori Kurosawas udtalelse om at ”alt hvad der kan ses på lærredet er af lige stor betydning” kan komme til sin ret. Lyssætningen er i sig selv et studie værdigt, kontrasterne mellem sort og hvid (Kurosawa mente på dette tidspunkt nemlig ikke, at noget kamera kunne opfange japanske farver ordentligt) i Mifunes ansigt er ligeledes med til at opbygge det fiktionelle univers, der endeligt er understreget af klipningen med ’wipe-effekt’ (en kant af billedet trækkes til højre og afløses af et nyt, der er blevet en særlig Kurosawa-specialitet), som giver en fornemmelse af et teatertæppe, der trækkes til side og samtidig kan opdele ’stykket’ i ’akter’.

Inspirerer egne kilder
Livvagten er en af den slags film der citeres hyppigt, og som har været med til at inspirere Vestens westerns, som den selv tager udgangspunkt i. Filmen er et lille kunstværk, der inddrager flere temaer og virkemidler end man umiddelbart lægger mærke til og udmærker sig netop ved at være den slags, der kan ses gentagne gange og stadig afsløre nye sider. For filmfolk danner den skole, men 40 år efter dens tilblivelse vil et dansk publikum muligvis ikke overraskes over dens temaer, og personerne er sværere at identificere sig med end i f.eks. At leve, ligesom humoren er rammende, men for mange formentlig set bedre i eksempelvis De syv samuraier. Under alle omstændigheder fortjener og kræver Livvagten at blive studeret og hvor er bedre at starte end på det store lærred, som vi nu har den gudbenådede mulighed for?

En lille, men dog ganske informativ, tekst om filmens tilblivelse er næppe nok til at kunne tale om ekstramateriale.