Anmeldelsesdato:08-07-2003
Isao Ko KimuraKatsushiro
Keiko TsushimaShino
Minoru ChiakiHeihachi
Seiji MiyaguchiKyuzo

- Mesterlig!

Bemærk: Denne version kan kun købes i 'Akira Kurosawa Collection', som også indeholder Hidden Fortress og De syv samuraier.

Vel nok en af de største instruktører nogensinde, Akira Kurosawa, er manden bag en række af filmverdenens mest fantastiske oplevelser. Hans 15. film De syv samuraier er den anden film i en kavalkade, der tidligere i år bød på At leve, som ikke tidligere har haft dansk biografpremiere. Det har klassikeren De syv samuraier til gengæld, denne har tillige også været vist flere gange i fjernsynet. Så spændingen ved gensynet har været temmelig nervepirrende - var filmen nu også ligeså god som barndomsminderne og dens ry som en af verdens bedste film - det er den!

Æren
Historien er simpel. En lille landby, beliggende mellem frodige rismarker og grønne bjerge, er blevet overfaldet så langt tilbage de kan huske og har nærved opgivet kampen mod de overlegne røvere. Ved et tilfælde overhører en af landsbyens bønder røverne planlægge endnu et overfald på byen efter høsten, så med et par måneder til den store ydmygelse beslutter de sig i fællesskab at gøre modstand. De er dog ikke krigere, så byens oldermand bestemmer, at nogle få mænd må drage til den nærmeste storby og hyre en håndfuld samuraier til det beskyttende formål. Byen er fattig, så den eneste betaling, de kan tilbyde, er ris og logi. Det lykkes den lille gruppe bønder at overtale den aldrende Ronin Kambei til at hjælpe dem. Han er alligevel herreløs og da han føler sympati for den lille landsby er han også villig til at kæmpe for den gode sag uden nogen form for betaling eller hæder. En indstilling, der får de noble samuraier til at fremstå endnu mere ærefulde.

Optagelsen
Kambei samler fem samuraier, en lærling og en samurai i viljen, den sake-glade Kikuchiyo, der påstår han er samurai men som langtfra opfører sig derefter. I starten er han en omvandrende vittighed, men hans samurai-iver imponerer de ægte krigere og snart er han alligevel optaget i truppen. Mødet med byen bliver dog ingen varm velkomst. De gamle bønder er bange for, at de statelige samuraier vil stjæle deres døtre men deres frygt bliver hurtigt manet til jorden, og så kan forberedelserne til det store opgør endelig starte. Da røverne, efter den overståede høst og et par dage i intens spænding, endelig ankommer bliver de nok overrasket, men de er stadig over 40 røvere og kun syv samuraier.

Styrken
Kunsten at få en storfilm ud af en lille historie var noget Kurosawa magtede til sublime højder. Storheden i De syv samuraier ligger ikke i selve historiens handling men måden hvorpå den er udført. Formen er rig på detajler og uanede nuancer. Alle samuraier har fået meget særskilte personligheder og selv om nogle af de syv bliver sat i fokus hyppigere end andre, så får man en klar bevisthed om deres styrker og deres følelser. Man kommer meget tæt på Samuraierne medens røverne bliver holdt på afstand. Derfor optræder sidstnævnte også kun som en samlet masse, men selv de forskellige bønder, som også pænt bliver præsenteret, fremstår ikke nær så lysende som de syv krigere.

Overgivelsen
Skuespillet er fabelagtigt. Specielt Kurosawas to vanlige aktører Takashi Shimura og Toshiro Mifune er fænomenale. Shimura får banket så meget rygrad ind i sin rolle, at man aldrig tvivler på ham, og Mifune har, som altid, så meget udstråling, at han æder alt i nærheden af ham, når han er i billedet. De andre skuespillere skal heller ikke forbigås men de når ikke i nærheden Shimuras og Mifunes himmelske højder. Også på denne måde er Kurosawa i stand til at sætte følelserne på en spids. Gennem de 200 minutters lange og banale handling sidder man overgivende blottet overfor de syv mænd og deres ærefyldte gebærdelser. Det er umuligt ikke at imponeres over dem.

Sejren
Filmen er delt ind i tre akter og for hver akt sætter Kurosawa skruerne i. Her er ikke tale om overgearet spænding men snarere den langtidsholdbare og listende af slagsen, der langsomt hiver tilskueren længere og længere ud på kanten af stolen, for endeligt at vælte ham fuldstændig omkuld, når de lange og seje kampscener gør deres entré. Én for én fejer samuraierne røverne af banen, men de gentagende scenarier bliver aldrige kedelige eller ensformige. Der er styr på dramaet og de små tekniske finesser er heller ikke fraværende. Filmen er i sort/hvid men lyssætningen får næsten lærredet til at fyldes med farver. Fotograferingen er som handlingen - simpel men effektiv. Dualismen er evigt tilstedeværende. Det enkle og ukomplicerede mod det smukke, ærefyldte og dybt dragende, gældende for både indholdet og udførelsen af historien. Kurosawa får det hele til at se så let ud men kigger man under humoren, de firkantede karakterskildringer og den ligefremme historie, gemmer der sig et monument af livsnerve og ukuelig råstyrke - og et blændende mesterværk.

En lille, men dog ganske informativ, tekst om filmens tilblivelse er næppe nok til at kunne tale om ekstramateriale.

Indlg: