Anmeldelsesdato:29-10-2003
Will FerrellFrank
Vince VaughnBernard
Jeremy Pivenrektor Pritchard
Ellen PompeoNicole
Elisha CuthbertDarcie

Voksen og følsom – næppe!

Holdet bag ungdomskomedien Road Trip har ikke helt kunne slippe collegetiden, selv om de denne gang har tre lidt ældre fyre i hovedrollerne. Mitch, Frank og Bernard er nu omkring de 30 og burde været kommet videre med deres liv. Det er de for sin vis også. Mitch er advokat, Bernard har startet sin egen kæde af succesrige radioforretninger og Frank skal giftes, men ingen af dem er specielt tilfredse med deres tilværelse. Den gode tid på college rumsterer forrest i hukommelsen og vil ikke give slip.

Tilbage til ungdommen
Det kedelige voksenliv ryger da også meget hurtigt på gulvet for dem. Først er Mitch flygtet fra hustruen, hun var lidt for seksuelt progressiv for ham, dernæst løber Franks ægteskab ud i vasken, men sådan går det, når man lover sin søde kone ikke at opføre sig som "i gamle dage" til sin bedste vens fest. 'Frank the Tank' er et overstået kapitel lover Frank, men alligevel drikker han sig bankende stiv til Mitchs fest og ender med at løbe nøgen ned af byens hovedgade, lige ind i armene på 'fru Tank' – og så får Mitch en ny sambo. Frank er dog ikke den eneste, som flytter ind i Mitchs nye hus, der ligger lige ved college-området. Bernard har besluttet at huset skal omdannes til et alternativt studenterforeningshus. Og huset skal være for alle, ikke kun dem der går på skolen og har brug for 'brødrene', den gamle bums henne på hjørnet kan også være med....

Det sjove persongalleri
Old School låner fra adskillige collegefilm fra de sidste mange år. Lige fra klassikeren Animal House til nutidens 'skolekomedier'. Handlingen er derfor hverken original eller specielt interessant. Det sjove ved filmen er de farverige figurer, både de tre centrale hovedroller og alle de gakkede små cameos fra folk som Andy Dick (der giver undervisning i blowjobs), Seann William Scott og Juliette Lewis.
Trods sædvanlige stereotype roller for Luke Wilson (der spiller den rare og søde Mitch), Will Ferrell (der perfekt rammer rollen som den småtossede klovn Frank), og Vince Vaughn (der som den selvsikre og bitre Bernard, blot gentager sin gennembrudsrolle som Trent i Swingers), er det disse tre sympatiske personligheder der udgør filmens egentlige drivkraft. Gennem deres forvirrede vaklen for at finde deres rette plads i tilværelsen, er de svære ikke at holde af, ligegyldigt hvor åndssvagt de opfører sig, og det dyrker filmen.

Sammenstød mellem mandehørm og romantisk parfume
Problemet med Old School er, at den gaber over for meget og roder rundt i det. Den vil gerne både være et orgie af fis og ballade, men samtidig forsøger den frækt nok at påpege, at mænd har brug for et sted, hvor de kan slappe af med gutterne. Det lugter næsten lidt af Fight Club (uden volden), når Mitchs kolleger spøger, om de ikke nok må komme med i foreningen; og den bløde Mitch, der bare ville have sig et nyt sted at bo og måske se lidt mere til den søde Nicole, som han mødte til Franks bryllup, får tilmed kælenavnet The Godfather. Men Mitch er ingen Tyler Durden, og filmen kryber udenom det maskuline emne og kaster sig til sidst over den evindelige kliché med at drengene stå til at miste deres hus. De er nu tvunget til at bestå en led prøve som skolens rektor har forberedt for dem. Denne tørvetriller spilles af Jeremy Piven, som sjovt nok i den lignende komedie, den uretfærdigt oversete collegekomedie PCU (fra 1994), spiller den omvendte rolle som skolens absolutte festabe. Det er vanskeligt at sætte en finger på filmens spillere. Både store som små roller er morsomme, men ikke nok til at hæve niveauet over middelmådigheden.

Bliver ikke anmeldt