Anmeldelsesdato:17-11-2003
Christian BaleSam
Kate BeckinsaleAlex
Alessandro NivolaIan
Natascha McElhoneSara
Lou BarlowFripp

Hvad hjertet begærer

Lisa Cholodenkos anden spillefilm er et charmerende stemningsdrama, der flyder let afsted takket være de smukke californiske billeder skabt af Wally Pfister (Insomnia) og de gode skuespilpræstationer. Nogle vil måske finde den lovlig uforløst, men ellers kan man roligt læne sig tilbage og nyde den.

Ingen slinger i valsen
Vi kender vel alle den slags mennesker, som er pæne, begavede, flittige og sympatiske – og ret kedelige. Den type, der altid fornuftigt går i seng i ordentlig tid, aldrig drikker tre glas vin for meget, sover over sig eller siger noget, som de ikke skulle have sagt. Kort sagt: den type, der aldrig giver helt slip på sig selv. Sådan er Sam (Christian Bale) og Alex (Kate Beckinsale). De har studeret på Harvard universitet og læst medicin – Sam har fået sin første stilling, og Alex arbejder nu på sin ph.d. om bananfluers kønsliv. Sams turnusjob kræver imidlertid, at de flytter vestpå til Los Angeles, hvor de i første omgang skal låne Sams mors hus, mens hun er bortrejst og indtil de selv har fundet et sted at bo.

Det gode liv?
Sams mor Jane (Frances McDormand) er musikproducer, og Sam er temmelig flov over hende og hendes 'alternative' livsførelse, så derfor har han stadig ikke introduceret hende til Alex. Han bliver pinligt berørt, da de ankommer til Los Angeles og konstaterer, at Jane stadig er i huset – sammen med et brit-pop-band, hvis væsentligt yngre forsanger Ian (Alessandro Nivola) er hendes elsker. Der er altid gang i den i Janes hus: hvis ikke hun og bandet arbejder på bandets næste single i husets lydstudie, holder de fest med generøs brug af hash, drinks og nøgenbadning i swimmingpoolen. Alex finder det stadigt sværere at koncentrere sig om bananfluerne og fascineres af et liv, hun ikke havde noget kendskab til. Hendes afhandling ligger forsømt hen, mens hun tilbringer eftermiddagen med den karismatiske Jane og den hæmningsløst flirtende Ian. Imens arbejder Sam ihærdigt på sin karriere, men må sande at det er ret svært at modstå den tiltrækkende kollega Sara (Natascha McElhone), hvis direkte erklæringer er en helt uvant stil for ham. Mere og mere forbliver usagt mellem Sam og Alex, og grundlaget for deres forhold begynder at smuldre.

Hjerter på afveje
Filmen drejer sig i høj grad om, at ingen kan være helt rationel, når det drejer sig om hjerteanliggender. Vi er ikke herrer over, hvem vi betages af, ej heller kan vi – desværre! – bestemme over andres følelser. De indviklede emotionelle bånd, der opstår og kappes mellem Ian, Jane, Sam, Alex og Sara, får afgørende betydning for deres liv – selvom det ikke er oplagt præcist hvilken, for filmen har en meget åben slutning. Når Sam hen imod slutningen lader sig synke ned med swimmingpoolens bund efter at have sagt "Jeg ringer tilbage til dig om lidt" i telefonen til Sara, kan replikken tolkes på flere måder. Filmens udgang vil derfor tilfredsstille dem, der kan nøjes med at forestille sig en slutning, mens andre vil finde den frustrerende. Den har måske nok ikke noget revolutionerende budskab, men styrer elegant uden om de klicheer, man ellers kunne have frygtet. (hvad er lettere at udlevere end prætentiøse bands?). Det skyldes ikke mindst skuespillernes fint nuancerede spil.

Lydefrit gruppearbejde
Kate Beckinsale har sin måske mest interessante rolle i nyere tid – i Pearl Harbor var hun ikke meget mere end et glansbillede – og Christian Bale er god som den korrekte Sam, der til sidst får det følelsesudbrud, som vi længe venter. I ham ser vi også ganske morsomt en slags omvendt ungdomsoprør: træt af sin mors udflippede liv med flydende dead-lines og mange kærester af begge køn har han besluttet at leve et ordentligt liv, hvor der er styr på det hele. Alessandro Nivola er aldeles uimodståelig som en charmerende udgave af Noel Gallagher, og hvilken mand ville kunne modstå den strålende Natascha McElhone? Men det er alligevel Frances McDormand, der løber af med prisen for bedste skuespil: hun er en åbenbaring som den modne kvinde, som alle yngre kvinder bør drømme om at blive. Hendes Jane hviler fuldstændig i sig selv og udstråler både varme og intelligens, men samtidig er hun en kvinde, der har lært af sine fejltagelser og inderst inde godt ved, at hun ikke altid har været en god mor for Sam. McDormand viser igen, at hun har en formidabel evne til at spille helstøbte og helt igennem ægte personer: både Marge Gunderson (Fargo) og Elaine Miller (Almost Famous) er nogle utroligt vellykkede figurer, og dog er de forskellige – både fra hinanden og fra Jane. Læg dertil at hun med lige så stor overbevisning kan spille en 'mom from hell' (Raising Arizona) og femme fatale (The Man Who Wasn't There), og der tegner sig et billede af en de mest alsidige og begavede skuespillerinder i ny amerikansk film.

Dvd’en rummer – udover diverse trailere – biografier over de fem væsentlige skuespillere, dvs. Alessandro Nivola, Christian Bale, Natascha McElhone, Frances McDormand og Kate Beckinsale. De er udmærkede, men skrevet med en diminutiv skrift, der kræver at man sidder en halv meter fra skærmen. Det mest interessante er nok programmet om filmens tilblivelse. Det består hovedsageligt af interviews med Lisa Cholodenko, krydsklippet med scener fra filmen.

Den meget alvorlige Cholodenko kommenterer sagligt en række aspekter ved filmen, derunder valget af og samarbejdet med fotografen Wally Pfister. Netop det fotografiske arbejde bliver der sjældent gjort meget ud af. Hun diskuteter også skabelsen af McDormands figur, der er bygget over Joni Mitchell, med et stænk af Daniel Lanois. Kommentarsporet er adækvat, men kunne godt være strammet lidt op (Cholodenko refererer også til sig selv som 'rambling'). Undervejs kommenteres dog en række interessante aspekter, bla. samarbejdet med designeren Catherine Hardwicke (hvis film, Thirteen, Cholodenko solidarisk reklamerer for), valget af skuespillere og meget andet. Man får også forklaringen på hvorfor Natascha McElhone taler med israelsk accent!