Anmeldelsesdato:20-10-2003
Kristoffer JonerLasse
Marko Iversen KanicPer
Eva RöseElin
Sampda SharmaSara
Bjørn FlobergGunnar

Skovgyser på valium

At kalde en norsk frilandsgyser for en sjældenhed er vel næsten en underdrivelse. Men ikke desto mindre er Vildmark en af slagsen, men hvor originalt det end lyder, sidder man tilbage med en fornemmelse af at have set det meste tidligere. Instruktøren Pål Øie har tidligere gjort sig bemærket med kortfilmen Stop, men Vildmark er hans debut som spillefilmsinstruktør. Og Pål Øie har tydeligvis et godt kendskab til genren, måske endda lidt for godt…

Ét med naturen…
Den krævende og mildest talt ret ejendommelige tv-chef Gunnar planlægger et nyt reality show. Han samler derfor et filmhold bestående af 4 unge medarbejdere og drager ud i vildmarken med to målsætninger: Han vil teste showets principper samt ryste filmholdet sammen til en velfungerende enhed. Cigaretter, mobiltelefoner og andre ”overflødige” ejendele bliver konfiskeret af Gunnar, og så er der lagt i ovnen til en vaskeægte ”ét med naturen-udflugt”.
Men idyllen varer ikke ved, for efter kort tid finder de to mandlige deltagere Per og Lasse et halvfriskt lig i den nærtliggende mørke sø, og så begynder paranoiaen at brede sig. Gunnar overbeviser Per og Lasse om, at politiet ikke skal alarmeres, før udflugten er slut, og så begynder de mystiske begivenheder i den mørke skov…

Civilisation kontra natur
Og netop den mørke skov spiller en tematisk rolle. Filmen kredser om det modsætningsforhold der er mellem civilisation og natur. Dette tema bliver skildret meget eksplicit, som da Gunnar konfiskerer mobiltelefonerne og da de unge medarbejdere skal på jagt og fisketur. Gunnar forsøger at revitalisere de grundlæggende evner og instinkter hos holdet, eller som han selv formulerer det, at ”tydeliggøre” livet.
Men denne udforskning af det basale bliver hurtigt nedprioriteret til fordel for chokeffekter og andet godt. Modsætningsforholdet bliver derfor kun flygtigt skildret, og især slutningen kunne også være i en langt mere elegant relation til temaet, end det er tilfældet her.

Gyserskuespil med ambitioner
Vildmark byder på et ret begrænset antal medvirkende, men de få skuespillere klarer alle deres respektive roller ganske udmærket. Især Kristoffer Joner, der spiller fotografen Lasse, bør fremhæves, eftersom han får udnyttet sin rolle til fulde.
Nu er gysergenren ikke kendt for komplekse og nuancerede personportrætter, og den giver sjældent plads til de mere bemærkelsesværdige udfoldelser fra skuespillernes side. Dette er dog ikke tilfældet i det mere psykologiske gys. Mia Farrow var eksempelvis blændende i Rosemarys Baby, og hvem husker ikke Jack Nicholsons ”Heeeere’s Johnny” i Ondskabens hotel. Men nu er det ikke det psykologiske aspekt der er primært i Vildmark, så det er godt klaret, at de fleste formår at distancere sig fra de middelmådige præstationer, der ofte er karakteristiske for genren.

Blair Witch discount
En åbenlys parallel til Vildmark er The Blair Witch Project. Og til tider får Vildmark også et lille skær af dokumentarisme over sig, men selvfølgelig ikke i nær så høj grad som The Blair Witch Project hvor det dokumentariske aspekt var selve udgangspunktet. Men hvor The Blair Witch Project var banebrydende både med henblik på markedsføring og koncept, er Vildmark et langt mere traditionelt bekendtskab.
At en gyserfilm følger det gode gamle ”isoleret gruppe mennesker kontra ukendt fjende”-koncept er ikke ligefrem originalt, men bestemt acceptabelt. Der bør dog være den betingelse, at filmen skal indeholde noget mere, enten plotmæssigt eller i kraft af nogle meget effektive gysersekvenser. Vildmark indeholder skam også et par effektive gys, men det er desværre også det. Der er for langt mellem gysene, og det føles som om Pål Øie har gemt langt det meste til sidst. Derudover er plottet simpelthen fortærsket, og slutningen, som forgæves forsøger at være skræmmende, er direkte til grin.

God ide, middelmådigt resultat
I det hele taget er slutresultatet lidt ærgerligt, for Pål Øie beviser flere gange i filmen, at han kan levere nogle skræmmende billeder, og hvis der er noget gysergenren har cementeret, så er det at et skovområde er perfekt til det gode gys, som eksempelvis i Fredag d. 13.. Men Pål Øie får aldrig løsrevet sig fra klichéernes favntag, så originalitet samt en anderledes disponering af gysersekvenserne ville have gjort underværker. Men skuespillet, den til tider bidende autenticitet og de få effektive gys er tilsammen elementer, der redder filmen fra den totale ligegyldigheds mørke tomrum og hiver den sidste stjerne hjem.

Der er faktisk flere gode grunde til at investere i DVD-udgivelsen af Vildmark. Først og fremmest har nogen fået den gode ide at inkludere tre kortfilm af instruktøren Pål Øie - Stop Stepdans og Brønden. Især Stop bragte ros og anerkendelse til Pål Øie. Derudover er der fraklip samt et ”Castingtape”, hvor der er mulighed for at se skuespillerne øve en del af filmens scener. Så er der også en lille musikvideo med bandet ”Tweeterfriendly Music”. Alt i alt noget udmærket ekstramateriale der er forfriskende i forhold til de obligatoriske trailere og fotopjank.

Dobbeltspil18/1
Downsizing18/1
Fra balkonen18/1