Tomcats
06-11-01:
Exit Wounds
04-04-00:
Body Shots

2.35-1 Anamorphic WideScreen

Fraklip, castingsession, danseinstruktioner, featurette om lydeffekter, featurette om visuelle effekter, billedgalleri (easter egg), trailer, kommentarspor med Kænguru Jack selv, kommentarspor med instruktøren David McNally, skuespillerne Anthony Anderson, Jerry O'Connell og Estalla Warren samt den ansvarlige for de visuelle effekter Hoyt Yeatman.
Kænguru Jack

Anmeldt af:Thomas Conradsen
Genre:Action/Komedie
Varighed:90 minutter
Instruktør:David McNally

Anmeldelsesdato:06-01-2004
Jerry O'ConnellCharlie Carbone
Anthony AndersonLouis Booker
Estella WarrenJessie
Christopher WalkenSal Maggio
Marton CsokasMr. Smith
Dyan CannonAnna Carbone

Kænguru på spring, anmelder i skjul

Filmhistorien har bevist det så mange gange før, at det halve kunne være nok. Der skal mere end et computeranimeret syngende, dansende og lallende dyr til, for at en film bliver underholdende. Kænguruen Jack er ikke bare irriterende, den er også skræmmende umorsom. Heldigvis holder den bøtte det meste af filmen og overlader teten til de andre gabende usjove, men i det mindste ægte skuespillere.

Walk the Walken
Kænguru Jack er en film af den lettere slags. Faktisk er den så ligefrem, at man skulle tro, at det er en børnefilm, men det er den alt for ubehagelig til. For udover kænguruer, læssevis af klichéer om Australien og et uhyre ensformigt soundtrack, så er filmen fyldt til randen med mafialakajer, våben og vold.
Mafiabossen er spillet af ingen ringere end Christopher Walken, der i sin tid imponerede alt og alle med sin oscarvindende rolle i The Deer Hunter. Hvordan han nogensinde er blevet overtalt til at være med i denne film er ganske utroligt, men om man spiller på rutinen i én af årets dårligste film, eller om man danser på bordene i en Fatboy Slim-musikvideo kan vel komme ud på ét....
Walken har set sig sur på sin stedsøn (Jerry O'Connell) og hans kammerat (Anthony Anderson), en overvægtig, mørk comic-relief figur af den helt gammeldags og allermest belastende slags. Så han sender de to af sted til Australien for at aflevere $50.000 til en skummel australsk lejemorder, og det er ikke meningen, at de skal komme tilbage, for lejemorderens mål er de to uvidende pengekurerer.

The plot thickens...
Det umage par kommer med møje og besvær til Australien, hvor de kommer til at køre en kænguru ned. Da de er sikre på, at dyret er dødt - og bare det dog havde været det - klæder de det ud i deres eget tøj og solbriller. Men kænguruen, som de navngiver Jack, var kun bevidstløs og før vore helte ved af det, er den hoppet over alle bjerge - sjovt nok med de $50.000 på lommen.
Herfra sættes den store jagt i gang efter kænguruen, alt imens vores to hovedpersoner bliver jagtet af både lejemorderen, der tror, de har lugtet lunten, og Walkens mænd, der også har valgt at tage til Australien. Herudover stifter vi bekendtskab med en fuld pilot, en smuk bush-kvinde, der selvfølgelig forelsker sig i hovedpersonen, dingoer og massevis af hoppende kænguruer. Men der er ingen reel spænding, og alt sammen er lavet lige efter drejebogen.

Overlang musikvideo
Desværre er Kænguru Jacks drejebog ikke i filmisk klasse. Filmen ligner snarere en overlang musikvideo komplet med fancy musik, letpåklædte under vandfald og et plot, der ikke engang ville give en B-film værdighed. Filmen spinder lidt i samme ligegyldige stil som Jay and Silent Bob Strike Back, men her er der bare ikke en ordentlig flok sjove figurer til at redde oplevelsen. Og hvor Kevin Smiths film virker laid back og med et køligt ironisk overblik, så lader det til at skaberne bag Kænguru Jack virkelig tror, at de har skabt en massiv succes med en filmmaskot, der går over i historien som Shrek eller Yoda. Det er dog ikke tilfældet - overhovedet. Filmen har i bund og grund ikke andet at byde på end nogle få vitser, der dog alle er blevet fortalt før. Mange gange og meget bedre - to styks kængurubøffer med det hele, tak!

(af -FAV)

Der er helt i filmens ånd gjort plads til en masse uhøjtidligt fis og ballade på Kænguru Jack-dvd'en - og det passer godt ind i stilen. Fraklip, 'castingoptagelser' til den behårede hovedrolle, danseinstruktioner til Kænguru Jacks dans samt et par moderat mere seriøse indslag om lydeffektarbejdet og de visuelle effekter.

På toppen er to kommentarspor. Det første er enerverende nok med Kænguru Jack selv. Godt nok starter det først, da vi møder Kænguru Jack i filmen, men som idé fungerer det stadig ret dårligt. På det andet kommentarspor taler en lang række personer med hinanden og sig selv om filmen. Det er undervejs ret tydeligt, at kommentarsporet er indtalt endog rigtig lang tid efter optagelserne har fundet sted, men udover at de ikke helt kan huske handlingen eller deres egne rollers navne, så går det ganske udmærket på en lidt småsludrende og uinteressant måde.

The Amazing Spider-Man 217/4
Det store stilehæfte - Krigsdagbogen16/4
Når vinden rejser sig16/4