Klik p en region for at lse anmeldelser, nyheder m.v.

The Ninth Gate

16-08-01:
Johnny Depp
31-10-00:
Jerry Bruckheimer

2.35-1 Anamorphic WideScreen

2 komplette kommentarspor, 2 kommentarspor på udvalgte scener, omfattende dokumentarprogram om tilblivelsen, dagbøger fra settet, fraklip, slettede og ændrede scener, dvd-rom-materiale med manuskript- og storyboardgennemgang
Pirates of the Caribbean

Anmeldt af:Thomas Conradsen
Genre:Action/Adventure
Varighed:137 minutter
Instruktr:Gore Verbinski

Anmeldelsesdato:04-02-2004
Johnny DeppCapt. Jack Sparrow
Geoffrey RushPirate Capt. Barbossa
Orlando BloomWill Turner
Keira KnightleyElizabeth Swann
Jonathan PryceGovernor Swann
Jack DavenportNorrington

Det forbandede piratliv

Pirates of the Caribbean er en af de få blockbustere, der giver fuld valuta for pengene. Underholdning fra første sekund med galgenhumor så sort som krudtet i kanonerne, ubarberet action, og en stemning, som lugter så langt væk af hjemmebrygget whiskey og piratklicheer, at smilet aldrig forsvinder fra ens ansigt.
Johnny Depp er i absolut topform og holder skuden over vandet, når manuskriptet og den lange spilletid truer med at trække i langdrag. Og fra første billede er man ikke i tvivl om, at man de næste par timer skal lægge både øjne og ører til en flot og gennemproduceret eventyrfilm instrueret af manden bag den amerikanske genindspilning af The Ring og produceret af Hollywoods gulddreng, Jerry Bruckheimer.

Historien fra de syv have
Den skønne Elizabeth er guvernørens datter. Da hun som lille pige er med sin fader og hele hans hær på havet, opdager hun en skibbruden dreng. Besætningen får hevet ham ind, og Elizabeth ser, at han har en guldmedaljon med et indgraveret kranium rundt om halsen. Han er med andre ord pirat, og hun tager medaljonen af og gemmer den i sin kjole, for er der noget hendes fader og specielt hans højre hånd, Norrington, ikke bryder sig om, er det pirater. I horisonten forsvinder et skib så hæsligt og dystert som døden: sørøverskibet Black Pearl, som der hviler en forbandelse over. Hele besætningen er forrådnede, udødelige zombier, og de er på jagt efter én ting: Den medaljon, der kan hæve forbandelsen.

The Depp Show
Vi springer nu frem i tiden og følger Elizabeth, der som voksen og giftemoden (spillet af den henrivende Keira Knightley) ifølge faderens planer skal ægte Norrington, men hendes brune øjne er låst fast på våbensmeden Will Turners ditto. Turner (Orlando Bloom, der er mest kendt som Legolas i Ringenes Herre-trilogien) er den unge mand, hun mødte som barn, og de to turtelduer spiller fornuftigt og tilpas kedeligt til, at alle kan holde af dem. Black Pearl og dens udødelige besætning angriber Elizabeths by og kidnapper både hende og den vigtige medaljon, og som den Luke Skywalker-type, Will er, beslutter han sig heltemodigt for at sætte efter hende og det forbandede skib, og som ledsager får han kaptajn Jack Sparrow. Han spilles flamboyant af Johnny Depp i hans måske bedste rolle til dato, hvor han med ekstrem og excentrisk drejning spiller svans på en cool måde og løfter denne film op på et højt humoristisk niveau, der gør den værd at gense.

Mere underholdende end god
Filmen er – ikke bare fordi den er inspireret af en tivoliforlystelse – en tur i rutschebanen lige fra den stilfulde åbning, over de mange (lidt forudsigelige) plottvist til den garvede slutning. Effekterne er i en klasse for sig. I en scene hen imod slutningen af filmen, slås Jack og Will mod nogle af genfærdene i en grotte, hvor månens lys kommer ned i rummet i tykke striber som sollys i en tæt skov. Finten er, at modstanderne kun ligner genfærd, når de er under fuldmånens skær, og det er umådeligt flot, når kombattanterne i kampens hidsige tempo morpher ind og ud af de to vidt forskellige tilstande. Setdesignet er også sublimt og som nævnt tidligere, er der lagt både Bruckheimer's penge men også en hel del sjæl og hjerte i både kulisser og udklædning. Også musikken, der ellers virker som et opkog af Hans Zimmers score fra Gladiator, tilføjer den helt rette stemning og giver filmen et episk feel på trods af sin ligefremme og underholdende natur.
Det er underholdning på et plan, hvor alle kan være med - og de pc-kyndige vil notere sig, at det nok er det tætteste, vi nogensinde kommer på en filmatisering af de legendariske Monkey Island-spil. Humoren når godt nok ikke helt samme højder, men oplevelsen er akkurat lige så 'swashbuckling'.

Genrefilm
Det er ikke mange piratfilm, der er landet i biografen i de sidste mange år, og de gyldne Errol Flynn/Burt Lancaster-dage er nu blot et vagt minde i mangen en filmhistorikers sind. For få år siden havde vi den knapt så udsøgte chance for at se en uoplagt Kim Bodnia i den danske storsatsning Jolly Roger, men tættere på en 'rigtig' piratfilm var trods alt Renny Harlins Cutthroat Island fra 1995 med Geena Davis i hovedrollen.
Pirates of the Caribbean har mange forcer i forhold til sine konkurrenter. For det første er skuespillerne veloplagte og velvalgte, og meget af tiden glemmer man helt, at det er en B-film, vi har med at gøre. Actionscenerne er sikkert instrueret og adrenelinmæssigt fuldt på højde med næsten alt andet.
Pirates of the Caribbean har allerede nu sat alle tidligere forsøg i genren på plads i rent økonomiske termer med næsten $300 millioner indtjent i USA alene, og Disney, der sjældent sidder økonomiske succeser overhørig, har fuld gang i planerne om en 2'er.

(af -FAV)

Disney leverer en meget fornem dvd-udgivelse med Pirates of the Caribbean - proppet med informationer, underholdning og nyt om tilblivelsen af filmen.

Fordelt på to dvd'er lægger ekstramaterialet ud med to komplette kommentarspor og to lydspor med udvalgte kommentarer, der tilsammen giver et bredt billede af produktionen. Hele fire af filmens manuskriptforfattere er slået sammen på det ene kommentarspor, der lider lidt under, at de er svære at skelne fra hinanden. Det er Shrek-forfatterne Terry Rossio og Ted Elliott, der har givet filmen dens endelige form, og det høres tydeligt på kommentarsporet, at det er deres beslutninger, som er endt på lærredet. Mere neddæmpede er Stuart Beattie og Jay Wolpert, der har leveret hhv. første og anden gennemskrivning af det originale manuskript, og de leder med lys og lygte efter de småbidder af deres arbejde, som stadig kan anes i filmen. Genistregen fra Elliott og Rossio var at indføre forbandelsen i plottet og fokusere på, at skatten skulle returneres snarere end findes - ikke nogen dårlig beslutning.

Instruktør Gore Verbinski og den nu Oscar-nominerede stjerne Johnny Depp deles om det andet komplette kommentarspor, hvor de alt for ofte forfalder til hyggesludder med halve sætninger og indforståede bemærkninger. Naturligvis er der interessante bidder at komme efter, men det kommentarspor bør reserveres de mest indædte fans. Mere interessant er de to halve kommentarspor, hvor producer Jerry Bruckheimer på det ene og skuespillerne Keira Knightley og Jack Davenport på det andet taler om scener, de har noget fornuftigt at sige om. Bruckheimer er en anelse mere generel end de to skuespillere og får leveret en række guldkorn, bl.a. succesopskriften på en god film: "Man skal bare have 8 rigtig gode skuespillere, så kan det ikke gå galt!".
Denne form for opbrudte kommentarspor er en glimrende løsning, hvis man ikke har materiale nok til en komplet film - og selv om den unge Knightley bliver en anelse overstadig undervejs, så er begge sæt kommentarer værd at bruge tid på. Oven i hatten er alle 4 sæt kommentarspor tekstet på dansk - bemærkelsesværdigt og en stor hjælp, hvis man ikke er helt sikker i det engelske.

På disc 2 fortsætter indtrykket af et grundigt forarbejde.

"An Epic At Sea" tager os i overskuelige afsnit med bag kameraet på projektet, og her mærkes det for alvor, hvor stor en hjælp det er, når disse grundige dokumentarer har kapitelinddeling, så man hurtigt kan vælge, hvad man har lyst til at bruge tid på. Disneys pædagogiske tone er tydelig, men aldrig omklamrende eller ubehagelig.

Tre dagbøger følger også arbejdsprocessen. Producer Jerry Bruckheimer stjæler 5 minutter i rampelyset med hans fotodagbog fra settet - som han selv så nydeligt formulerer det, så laver en producent ikke alverden undervejs på optagelserne, så han tager billeder. Vi ser et par af slagsen - og de er nu slet ikke uefne, men heldigivs er indslaget så tilpas kort, at man ikke bliver overfodret.
Mere interessant, men stadig ikke helt vellykket, er optagelserne fra skuespilleren Lee Arenbergs videokamera. Han spiller en af piraterne og har haft tid til at tage lidt b-roll-optagelser undervejs, men desværre bliver det aldrig en helhed, der siger noget afgørende om arbejdet med filmen. Bedst er skibsdagbogen, der ganske kort men præcist fortæller om arbejdet med et rigtigt, historisk skib i optagelserne.

Mere b-roll-karakter er der over en række "Fluen på væggen"-optagelser fra 5 af filmens hovedscener - instruktive, hvis man har brug for at lære, hvordan en filmproduktion til over en ½ milliard tager sig ud. Fraklippene er sært umorsomme og kun interessante, fordi de er klippet sjovt, men til gengæld er der slettede og forlængede scener i stribevis - faktisk 19 ialt. Naturligvis præsenteret med gode forklaringer på, hvorfor de ikke endte i den endelige film.

"Below Deck" er en interaktiv feature, der går bag om sørøverlivet og sætter fokus på noget nær alle elementer om emnet. Man navigerer rundt på et sørøverskib og kan finde forskellige ikoner undervejs, der starter featuretter om alt fra mad, tøj, sange, pirattyper til virkelige pirater og deres brutale endeligt. Det er baggrundsmateriale af denne type, der virkelig sætter den generelle kvalitet på dvd-udgivelser i perspektiv - godt nok kræver det mange ekstra kræfter, men oplevelsen for brugeren, når man bevæger sig rundt i de mange underkategorier, retfærdiggør uden tvivl den lille merpris, som Disney altid har pålagt deres dvd'er.

Men vi er slet ikke færdige. Scenen "Moonlight Serenade" - Keira Knightleys flyvske tur på dækket af sørøverskibet, forklares i tekniske detaljer, så man får et lille indblik i det store effektarbejde, der også, ganske fortjent, er nomineret til en Oscar.

Endelig får vi serveret en gammel Disney-udsendelse om forlystelsen Pirates of the Caribbean i DisneyWorld. Udsendelsen er fra forlystelsens åbning i 60'erne og bruger god tid på at forklare, hvordan de livagtige figurer er lavet. Den er sjov, fordi den er pædagogisk på den overdrevne 60'er-måde, men samtidig også meget informativ for alle os europæere, der ikke har helt samme og nære forhold til forlystelsen som amerikanerne.

Et billedgalleri med fornuftig emneopdeling og masser af billeder runder ekstramaterialet af på dvd-maskinen, men hvis man smider de to dvd-skiver i sin computer fortsætter festen med manuskriptgennemgang, hvor man ser, hvordan tekstsiderne er blevet til film, og storyboardgennemgang, hvor man kan se film og storyboard samtidig. I den mere underholdende afdeling kan man sætte sig eget billede ind og blive lavet om til skelet i "Moonlight Becomes Ye"-programmet, tage en rundtur i Disney-forlystelsen med mulighed for at zoome ind på de forskellige tableuer samt se en masse mere billeder og skitser til sets.

Alt i alt en helt igennem fremragende dvd-udgivelse.

Indlg: