Nicolas BroMulle
Robert HansenFarfar
René DifThomas
Kenneth CarmohnAnders
Jens OkkingManfred

Big Brother på overarbejde

Det gik rigtig godt for Kim Bodnia og Lasse Spang Olsen med I Kina spiser de hunde og knapt så godt med Jolly Roger. Men de to herrer har ikke tabt interessen for at samarbejde, og de kom da også lidt tilbage med Gamle mænd i nye biler, der på ingen måde kunne måle sig med forgængeren I Kina..., men i det mindste var lidt bedre end piratfilmen. Nu er de så endnu stærkere tilbage med Den gode strømer, som Kim Bodnia har skrevet – og tak for det. Han er måske ikke helt så verbalt begavet som Anders Thomas Jensen, men vi slipper til gengæld for en upassende parade af oneliners.

Sandrew Metronome - Jacob Banke
Strømer Jens
Den altid intense Kim Bodnia spiller kriminalbetjenten Jens – en ualmindelig ustyrlig (læs: sjusket) politimand, som har bildt sin overordnede ind, at han er i fuld gang med en narkosag på skiftevis Fyn - eller er det Langeland? Han er ikke så god til at huske, hvilken løgnhistorie har sidst har brugt, og selvom kollegerne konstant fanger ham i at fumle med dækhistorien, så er de alligevel for dumme til at gennemskue ham. Men nok om det, Spang Olsen og Bodnia har tydeligvis ikke ville lave en realistisk film, til trods for at kameraet bliver brugt i bedste dokudrama-stil. Billedet er groft kornet og bevægelserne håndholdte, men filmen mangler overblik og klare linier. Især i den første del er det svært at se, hvad meningen er med galskaben.
Helt fra start bliver man smidt midt ind i handlingen, der heldigvis er vanvittig nok til at hæve underholdningsværdien. Strømer Jens er centrum og omkring ham kredser den ene kriminelle kliché efter den anden. Der går næsten Bennetton-stemning i løjerne, mens han skiftevis lægger sig ud med polske menneskesmuglere, velorganisere kinesere, skydegale lettere, narkohandlende serbere, jamaicanske hashhoveder og endelig en flok danske drengerøve, der er skyld i hans febrilske renden.

En heftig affære
Hele rodet er startet med en ganske opfindsom plan. Filmens fem fjolser, Thomas, Farfar, Anders, Jo og Mulle har fået et job med at fjerne en container fra et aflukket området. Hvordan de bryder ind skal ikke afsløres her, men Egon Olsen kunne ikke have planlagt det bedre. Naturligvis forløber planen ikke som den skal, og resultatet er hukommelsestab til Thomas, der derfor ryger på hospitalet. De andre glemmer dog at informere hans højgravide kæreste Louise om uheldet, men det er selvfølgelig kun så vi andre kan få endnu en sidehistorie ud af al balladen, for ellers udspiller begivenhederne sig én væltet dominobrik af gangen. Jens skal først skaffe containeren tilbage - drengene snuppede selvfølgelig den forkerte - og herefter bytter og handler han sig igennem en serie af potentielt farlige situationer med typer, man ikke spøger med. Gang på gang tror man, at nu går det galt for Jens, og så finder han alligevel en udvej.

Sandrew Metronome - Jacob Banke
Rod med charme
Deværre er Den gode strømer ikke så sprudlende som Bodnia og Spang Olsens to andre actionfilm, og det skyldes primært, at filmen er alt for ujævn. Der bruges for megen energi på sidehistorien om Jens' biologiske oprindelse og den gravide kæreste, og tilmed irriterer de sporadiske actionscener, der fuldstændig uden af sync med resten af filmens beherskede udtryk, overdriver deres virke. Der er spænding nok i fortællingen med diverse deadlines og skiftende lokationer, vi behøver ikke flyvende motorbåde i brand.
Heldigvis puster en morsom brise i ny og næ ind over filmen. Bodnia og Spang Olsen har med glimt i øjet kaldt tre af filmens hovedroller Anders, Thomas og Jens. Og det er næppe heller ikke tilfældet af gruppens tykke dreng, som alle hakker på, hedder Mulle. Her er ingen rokokopuder eller skovsnegle, men en afsavet jernarm får en afgørende betydning.

Barsk og blød Bodnia
Kim Bodnia og Lasse Spang Olsen har forsøgt at lave en actionfilm om en politiman på alternativt overarbejde, men resultatet falder uventet ud, for det er lige ved, at de har skabt en moderne Far til fire- film med Kim Bodnia som far til en flok umulige unger. Den gode strømer er nemlig ikke en beskrivelse af Jens’ evner som håndhæver af loven – for de er noget mangelfulde - den barske strisser er derimod en rigtig god storebror. Hvordan han er kommet i selskab med de fem unge mænd, bliver ikke afsløret på noget tidspunkt, og hvorfor han holder hånden over dem forbliver uvist, men sagen er, at han gør alt for at hjælpe dem, og efterhånden som situationen tilspidses vokser sympatien for Strømer Jens - filmen handler om næstekærlighed, og man skal da virkelig være et skarn, hvis ikke man bliver lidt rørt over den vinkel.