Anmeldelsesdato:22-10-2003
Paul FreemanBelloq
Ronald LaceyToht
John Rhys-DaviesSallah
Denholm ElliottBrody

En helt fødes

Denne film kan kun købes i et samlet box-sæt med alle tre Indiana Jones-film. Se boksen til venstre for anmeldelser af de andre film.

Indiana Jones blev født på en sand tidevandsbølge af kreativt overskud. Makkerparret George Lucas og Steven Spielberg var begge kommet usædvanligt godt i gang med deres karrierer som konger i den nye generation af talentfulde og kompetente underholdere i Hollywood. Lucas som bagmand til de to første film i den stort anlagte Stjernekrigstrilogi, og Spielberg som sikker genreinstruktør med gyseren Dødens gab og sci-fi-fantasien Nærkontakt af tredje grad.

En god idé
Som så mange andre mirakler opstod Indiana Jones som en sjov idé, en samtale ved et middagsbord. ”Hvad nu hvis?” blev til virkelighed, da Spielberg og Lucas benyttede deres nyvundne indflydelse hos bestyrelsen for Paramount Pictures til at realisere en rendyrket drengedrøm i filmformat. En arkæolog med sans for action, en genstand med mytologisk genklang og gevaldig fascinationskraft, en handlekraftig kvinde og naturligvis en skurk af den ondeste slags – alle disse ingredienser blev blandet med stor sans for både alvor og ironi i både dialog og handling af forfatteren Philip Kaufman og destilleret til et skoleeksempel i fejende effektiv underholdning af Spielberg selv.

Verden rundt
Historien er efterhånden kendt af enhver. Indiana Jones er den hårdhudede eventyrer, som vi møder i filmens flotte indledning i et sydamerikansk tempel med en aldeles forræderisk håndlanger og en løbsk rullesten i den tunge vægtklasse. Ganske som i Bond-serien er indledningen dog blot en appetitvækker – men vel nok en af filmhistoriens mest vellykkede introduktioner til en filmhelt – så efter en hurtig præsentation af Indiana Jones’ hverdag som underviser af flirtende universitetselever, så kalder det farlige liv igen, da den amerikanske stat beder ham finde Pagtens Ark, fordi de frygter, at nazisterne er på sporet af den. Vejen til Arken er imidlertid mere snoet end som så, og vi når både til Nepal og Egypten, hvor filmens heltinde, en usædvanlig velspillende Karen Allen, og Indy’s tro væbner Sallah bliver introduceret, inden filmen kan koncentrere sig om det vigtigste: kapløbet mellem vores helt og de onde nazister om, hvem der først finder skatten.

Udfordringer til en helt
Filmen er aldeles koncentreret om sin kulørte historie, og der er næsten intet overflødigt fyld undervejs. Manuskriptet er i stand til konstant at hæve intensiteten, og man fornemmer nærmest en intern konkurrence, hvor de kreative bagmænd hele tiden spekulerer i at bringe deres helt i en større kattepine end tidligere. Det er afsindigt underholdende at overvære, og det bliver kun endnu bedre, når helten svarer igen og ved ren og skær kløgt omgår udfordringerne som f.eks. i den legendarisk korte duel med den sværdfægtende kriger på markedspladsen i Egypten, hvor Indy iskoldt trækker sin pistol, skyder krigeren og kan fortsætte sin færd uden problemer.

Skræmmende præcision over hele linien
Harrison Ford fik et gennembrud med rollen som Indiana Jones, som stadig er det bærende element i hans karriere. Træk fra den figur, som han foreløbig har spillet tre gange, går igen i så godt som alle hans bedste roller. Der var mange andre skuespillere på prøve til rollen og havde det ikke været for en lille klausul i Tom Sellecks kontrakt på tv-serien Magnum P.I., så havde han utvivlsomt været Indiana Jones for eftertiden. Men stjernen er unægtelig Steven Spielberg, der i årene omkring 1980 lavede sine mest underholdende og på mange måder også sine absolut bedste film. Det kan godt være, at der har været tungere emner på bordet siden hen, men Jagten på den forsvundne skat er et slående eksempel på en film, styret af en instruktør med fuldstændig styr over mediet. Så godt som alle scener er forløst med en skræmmende præcision, og når filmen samtidig støvsuger actiongenren for arketypiske scener, så er det ikke overraskende, at den får så central en position i filmhistorien. Alle nye bud i genren bliver målt mod Jagten på den forsvundne skat og endnu har det været meget småt med kvalificerede udfordrere – og både Lucas og Spielberg har også efterfølgende måttet sande, hvor svært det har været at bare nærme sig niveauet fra det første, gyldne møde med Indiana Jones.

Filmen fremstår i fin, teknisk stand med renset billedside og en fornuftig overførsel af filmens oprindelige lydspor. Den eneste digitale rettelser på billedsiden er sket i den scene, hvor Indy falder ned til en ordentlig stak slanger. Tidligere kunne man se en refleksion af hans ansigt i den glasplade, som holdt de giftige slanger på afstand af Harrison Ford, og den er nu forsvundet. Ellers en fin overførsel.
Der er intet ekstramateriale på samme skive som filmen, men box-sættet rummer en disc med fremragende ekstramateriale, som vi har valgt at vurdere i en selvstændig anmeldelse.

Læs anmeldelsen her