Anmeldelsesdato:22-10-2003
Kate CapshawWillie Scott
Jonathan Ke QuanShort Round
Amrish PuriMola Ram
Roshan SethChattar Lal

Indiana Jones og helvedeskulten

Denne film kan kun købes i et samlet box-sæt med alle tre Indiana Jones-film. Se boksen til venstre for anmeldelser af de andre film.

En så stor succes som Jagten på den forsvunde skat kunne naturligvis ikke bare passere ubemærket. Både George Lucas og Steven Spielberg var godt klar over, at de måtte i gang igen, men hvordan kommer man videre ovenpå et både økonomisk og kunstnerisk mesterstykke som Jagten…? Løsningen blev at gå tilbage i tiden, til Indys tidligere dage i Shanghai og lave en mere geografisk bundet film, som i vid udstrækning udspiller sig et enkelt sted, nemlig i nogle dystre og brutale grotter, hvor børn bliver mishandlet og brugt som slavearbejdere af den onde Mola Ram og hans religiøse kult.

Den svageste
Både George Lucas og Steven Spielberg indrømmer i dag, at Indiana Jones og templets forbandelse uden diskussion er den af de tre film, som de er mindst begejstret for. Lucas havde netop været igennem en længere skilsmisse og skrev skitsen til manuskriptet i alt andet end et godt humør. Forsøget på at tage en anden indgangsvinkel til Indiana Jones-figuren rammer ved siden af, og nok er Harrison Ford blevet trænet op til rollen, men balancen mellem de barske menneskeofringer og en nærmest slapstick-agtig humor kommer aldrig til at fungere. Blandt ekstramaterialet om netop denne film, indrømmer de to kreative bagmænd selv deres fejltagelser, hvor den største præcis er det fejlslagne forsøg på at bløde filmens meget mørke tone op med nogle fjollede og humoristiske scener. Det resulterer i en ujævn omgang ramasjang-underholdning, hvor Spielbergs legesyge aldrig helt ryger i baggrunden, men som også er tættere på de alt for fjollede løjer fra hans egen, mislykkede 1941, end de er i nærheden af det præcise actionhåndværk fra Jagten på den forsvundne skat.

En ny Indy
Vi åbner med en stor musicalscene, som er George Lucas’ gave til Spielberg. Han vidste, at vennen altid har drømt om at lave en musical, så her fik han chancen, og det er resulteret i en noget gammeldags men levende åbning på filmen, hvor vi får den kvindelige hovedperson, natklubsangerinden Willie Scott, præsenteret i fuld vigør. Hun er ellers i Kate Capshaws vimsende skikkelse et andet af filmens store problemer – om end dette i højere grad bliver en diskussion om personlig smag. Willie møder efter den musikalske åbning, Indiana Jones på natklubben og i løbet af få sekunder er det hele gået op i hat, briller og et kæmpe slagsmål. Hun undslipper sammen med Indy og bliver hjulpet afsted til lufthavnen af drengen Short Round, der fungerer som stedkendt taxachauffør. Han kommer med i flyet, og så er trekløveret ellers samlet. Væk er Denholm Elliott og John Rhys-Davies tro væbnere fra den første film, så Indiana Jones er på en gang mere alene og mere familiefar i denne forestilling.

I de mørke grotter
Flyet bliver styret af korrupte piloter og i filmens mest vellykkede enkeltstunt undslipper Indy og Co. få sekunder før deres endeligt, og det fører dem til en fjern, indisk egn, hvor den lokale maharaja holder til i et imponerende tempel. Men under templet bliver hundredvis af børn holdt som slaver, mens de arbejder for Mola Rams kult, der ofrer mennesker og i det hele taget er den personificerede ondskab, som nazisterne udgør i de to andre film. Så i stedet for at redde et klenodie fra at ende alle andre steder end på et museum, så må Indy i aktion for at redde de stakkels børn – og der er heldigvis også skrevet et par hellige sten ind i plottet, så der i det mindste er bare antydningen af vores gamle Indiana Jones tilbage.

Den grimme ælling
Filmen har enkelte livlige actionscener, men de er mere underholdende end egentlig medrivende. Den lange minetogsjagt var egentlig skrevet til den første film, men blev pillet ud på et tidligt stadie. Den er imponerende flot lavet, men stemningen ligger for tæt på en tivoli-forlystelse, og det bliver aldrig rigtig spændende på samme måde, som man blev vænnet til i Jagten på den forsvundne skat. Til gengæld er der flere grin af den brede slags. Middagsbordet hos Maharajaen bliver en opvisning i ulækre madretter, Kate Capshaw bliver overdænget med insekter i en parallelscene til Indys besøg hos slangerne i Jagten - og Short Rounds konstante maskingevær-kommentarer til alt omkring dem forsøger også at kalde smilene frem. Det lykkes bestemt undervejs, og sammenlignet med så mange andre forsøg i den rendyrkede action-adventure-genre, så har Indiana Jones og templets forbandelse fornuftige kvaliteter i tempoet og den genkendelige heltefigur. Men det ændrer stadig ikke ved, at den står svagere i billedet end de to andre film og formodentlig aldrig helt slipper rollen som seriens grimme ælling, der er for anderledes og for useriøs i forhold til sine brødre.

Filmen fremstår i fin, teknisk stand med renset billedside og et rigtig godt lydspor. Der er intet ekstramateriale på samme skive som filmen, men box-sættet rummer en disc med fremragende ekstramateriale, som vi har valgt at vurdere i en selvstændig anmeldelse.

Læs anmeldelsen af skiven med ekstramaterialet her