Anmeldelsesdato:02-02-2004
Billy Bob ThorntonManuel Jordan
Morgan FreemanMiles Evans
Holly HunterAdele Easley
Kirsten DunstSofia Mellinger

Synd og tilgivelse

Levity var en af de store historier på sidste års filmfestival i Sundance, og nok har den en solid snert af independentmiljøet i dens plotdistancerede fortælling om Manuel Jordan, der pludselig bliver løsladt fra en livstidsstraf og lukket ud i samfundet igen, men samtidig er den så proppet med pompøse ambitioner og kendte Hollywood-navne, at den ender som et imponerende rod af gode intentioner og manglende evner.

Tilgivelse
Kernen i Levity er historien om en mands søgen efter tilgivelse. Manuel Jordan (Billy Bob Thornton) myrdede en ung mand under et kioskrøveri og fik en livstidsdom, som han efterhånden har affundet sig med. Det giver mening for ham, at han skal straffes med et fængselsophold, men da han som et led i et socialt projekt løslades giver livet pludselig ingen mening. Hvordan skal han nogensinde kunne tillade sig selv at leve som et normalt menneske, hvis ikke han bliver tilgivet for sine synder? Jagten på tilgivelsen starter som en 3-punkts-program, men må snart tilpasse sig den uforudsigelige virkelighed.

De tre frelsende sjæle
Straks ude af fængslet møder Manuel en karismatisk gadeprædikant (Morgan Freeman), der gør et stort stykke arbejde i den lokale ungdomsklub, en ung pige der drikker sig sanseløs hver aften for at glemme sit liv (Kirsten Dunst) og ikke mindst søsteren (Holly Hunter) til den unge mand, som han selv skød 20 år tidligere. Disse tre personer kommer til at udfylde rollerne i forsøget på at opnå tilgivelse, men først efter en masse dybsindig snak om alt og absolut intet.

Filmskole-film
Der er masser af gode intentioner i Levity, og derfor er det også en skam, at anmeldelsen her ikke kan være mere positiv. Roger Deakins fortryller igen med smukke, smukke billedindstillinger, skuespillerne er velvalgte og præcise, men Ed Solomons eget manuskript bliver konstant ved med at trække ethvert tilløb til drama og psykologisk indleven i hovedpersonernes liv ud af filmen. Dialogen væver rundt i uinspirerede småsamtaler, der forsøger at slå store temaer an, men ender med kun at ramme strengene halvt og pivende falskt. Strukturen i filmen træder pinligt tydeligt frem, og man kan som tilskuer på intet tidspunkt overse, at man betragter en præcist konstrueret historie, der vil gøre enhver teorilærer på et dramaturgikursus jublende lykkelig, men som aldrig vil kunne resultere i en medrivende film. Billy Bob Thornton lægger voice over til store dele af filmen, og den bliver hurtigt til en ubehageligt omklamrende ledsager, der skiftevis understreger og slører plottets pointer. Der er simpelthen for meget filmskole-film over Levity i al dens postulerende opblæsthed, og Ed Solomon måtte for min skyld hellere end gerne have gennemset en Billy Bob-film af samme type, Monster's Ball, som bestemt ikke var perfekt, men trods alt klarede en lignende tematik langt mere elegant.

For stor en mundfuld
Ed Solomon fortjener lidt ros for at kaste sig over en historie, der er så markant anderledes end hans ellers veldrevne bidrag til store Hollywood-titler (Men in Black, Charlie's Angels), men fælden klapper også markant hårdere, når man satser så stort. Her er mundfulden blevet kvalmende stor, og det vil formentlig kun være de færreste, der formår at blive grebet af Levitys dræbende langsommelige dødemandsmarch gennem et pseudo-religiøst univers af fortrængt synd og udeblivende tilgivelse.

Ekstramaterialet består af lidt produktionsnoter og biografier samt en kort featurette om arbejdet bag filmen. Intet usædvanligt her.

Downsizing18/1
Fra balkonen18/1