Anmeldelsesdato:16-02-2004
Olivier MartinezPaolo di Lio
Anne BancroftThe Contessa
Brian DennehyTom Stone
Rodrigo SantoroYoung Man
Roger AllamChristopher

Den tabte ungdom

Stakkels Olivier Martinez. Han lagde smukt ud over for Juliette Binoche i Rappenaus Le hussard sur le toit, men da han er fransk og tilmed blandt de smukkeste skuespillere fra sin generation, bliver han i sin internationale karriere ofte reduceret til smægtende, men ikke just nuancerede latin lovers (Unfaithful), hvis han da ikke får liv at spille skumle skurke med tvivlsom accent (S.W.A.T.). I Mrs. Stones romantiske forår er han igen en latin lover, men desværre en så irriterende en af slagsen, at man ønsker ham hen hvor peberet gror.

For gammel til Shakespeare
Hovedpersonen i filmen er Karen Stone (Helen Mirren), en aldrende amerikansk skuespillerinde, hvis ellers strålende karriere er kuldsejlet efter at hun har påtaget sig at spille en alt for gammel Julie i en opsætning af 'Romeo og Julie'. Hendes rige og beundrende mand (Brian Dennehy) roser hendes præstation, men anmeldelserne er så nedsablende, at Karen Stone beslutter at trække sig tilbage. Hun og hendes mand fejrer denne beslutning ved at foretage en længere rejse til Europa. Uheldigvis dør manden af et hjerteslag, og Karen Stone er nu en velhavende enke. Hun beslutter at sætte sit liv i bero og blive hængende i Rom, hvor hun indlogerer sig i et overdådigt palazzo, hvor hun belures af en mystisk lurvet hjemløs (Rodrigo Santoro).

Blot en gigolo
I Rom stifter hun imidlertid bekendtskab med en ludfattig komtesse (en let overspillet Anne Bancroft), der tjener sit udkomme som rufferske: Hun har en flok smukke yngre mænd i sit sold, og disse unge mænd 'underholder' velhavende ældre damer, som de dernæst lokker anselige summer ud af. Komtessen gør også sit bedste for at prakke Karen Stone en af dem på, men hun bider ikke på krogen – før hun møder Paolo (Olivier Martinez), som snedigt væbner sig med tålmod i sit forsøg på at vinde hende. Hun forelsker sig i ham og prøver at bilde sig selv ind, at han også elsker hende. Men selvom han på alle måder gør hende sin opvartning, hvilket giver tilskueren en enestående chance for ikke blot at se Olivier Martinez med bar overkrop, men også afslører betydeligt mere af Helen Mirrens fysik end Calendar Girls, er han ikke spor forelsket i hende, og det er lysende klart, at forholdet er dødsdømt.

Overspændte kvinder
Det hele virker en anelse overspændt og egentlig også gammeldags. Det skyldes nok, at filmen er baseret på Tennessee Williams' eneste roman, 'The Roman Spring of Mrs. Stone' fra 1950 (og en af filmens bifigurer, en bøsset skuespilforfatter, er angiveligt kalkeret over Williams selv). Han er jo især kendt som forfatter til de skuespil, der ligger til grund for Glasmenageriet, Omstigning til paradis og Kat på et varmt bliktag, og disse stykker præges også i høj grad af følelser som frustration, undertrykte drifter og selvbedrag, gerne med en kvindeskikkelse på deroute som centrum.

Karikaturer
Alle filmens personer virker karikerede og uden formildende træk, undtagen den altid glimrende Helen Mirrens Karen Stone. Olivier Martinez' gigolo opfører sig ofte som en humørsyg (og temmelig usympatisk) teenager, og netop fordi Karen Stone fremstilles som en sørgmodig, men også skarpsindig og selvstændig person, er det svært at tro, at hun vil tolerere den måde, han behandler hende på, hvor trængende hun end måtte være. Enhver der har nået en 'vis alder' kan leve sig ind i Karen Stones vemod ved tanken om ungdommen, der for evigt er forbi, men det også det eneste, der står tilbage, når filmen er til ende.

Trailere; intet andet.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9