Anmeldelsesdato:10-02-2004
Ed HarrisColonel Berman
Scott GlennSergeant Lee
Anna PaquinRobyn Lee
Elizabeth McGovernMrs. Berman
Michael PeñaGarcia

Soldaterkammerater i fredstid

Buffalo Soldiers er på mange måder et ganske fornuftigt forsøg på at lave en soldaterfilm med samme bittersøde undertone som Robert Altmans M*A*S*H og lidt af den djævelske sarkasme fra Dr. Strangelove, men tak spids, hvor ender den australske instruktør Gregor Jordans forsøg dog ufattelig langt væk fra inspirationskilderne. I stedet for et vittigt kig på livet, som det bliver nødt til at være på en militærbase langt fra hjemlandet i noget, der minder om fredstid, sejler filmen rundt i en stor mudderpøl, og kan slet ikke bestemme sig for, om den er alvorlig, sarkastisk, romantisk, spændende eller lidt af det hele.

Dårlig timing
Historien om Ray Elwood (Joaquin Phoenix) har ligget på hylderne i næsten to år og ventet på at se dagens lys på grund af en række uheldige omstændigheder. Den blev præsenteret på filmfestivalen i Toronto d. 10. september 2001, og dagen efter var der ingen distributør i den vestlige verden, der ville røre den militærkritiske og udstillende film med en ildtang, for her er der ingen helte i den amerikanske militæruniform. I stedet følger vi Elwood, som aftjener militærtjeneste for at undgå en fængselsstraf, men moralen er ikke blevet stort bedre, for han svindler og fusker, så det står efter i den beskyttede stilling som sekretær for oberst Wallace Berman (Ed Harris), der så forfærdelig gerne vil kunne begå sig sammen med de helt store generaler. Men hverken Berman eller Elwood eller nogen af de andre på den trøstesløse militærbase i Vesttyskland har noget fornuftigt at rive i, for Den kolde krig er få minutter fra at være kogt færdig, muren mellem de to dele af Berlin ryster i sin grundvold og det er bestemt mere af princip end af nødvendighed, at amerikanerne opretholder mandskabet i det fredelige tyske landskab. Men når man keder sig, så gælder det om at holde sortbørshandel og ubrugelige militærøvelser i gang, så man i det mindste ikke keder sig ihjel (men bare rolig, der slås folk ihjel på mange pudsige måder), og således kan vi hovedrystende betragte, hvor åndssvagt det hele er.

Ikke nok distance
Filmens grundpræmis: at tage et sarkastisk blik på livet på en af disse ”overflødige” militærbaser, hvor det er svært for soldaterne at se, hvad deres berettigelse er, når de ikke må slås, er i bund og grund god nok, men den drukner i for blandede ambitioner og mangel på en klar instruktion. Elwood får en ny overordnet, Robert Lee (Scott Glenn), som straks er på jagt efter ham og hans tuskhandler, og for at revanchere sig begynder Elwood at date den firskårne Lees datter (Anna Paquin). Det bliver snart en kamp på liv og død for de to stivnakkede drengerøve – men desværre ikke særligt interessant at se på. For filmen mister hurtigt sit overlegne og betragtende blik og flytter fortællingen helt ned på soldaternes plan. I stedet for at betragte den lille myretue og dens underlige begivenheder oppefra, så forventes det pludselig, at vi gider bekymre os om Elwoods projekt med at klare en større heroinhandel, samtidig med han prøver at undgå den insisterende Lees forfølgelse. Det hele spidser til under en militærøvelse, som kun arrangeres for at imponere en overordnet, men på det tidspunkt er publikum for alvor tabt – og Buffalo Soldiers ender med at føles meget dårligere end den egentlig er. For et eller andet sted under den mudrede og uklare overflade gemmer der sig faktisk råskitsen til en ret morsom film, som kunne have været et tiltrængt pusterum mellem de mange, selvhøjtidelige amerikanske krigsfilm, som vi altid kan få at se. Bedre held næste gang.

Ekstramaterialet er kortfattet og præget af, at filmen aldrig har haft særlig stor opmærksomhed. Et par b-roll-klip viser stemningsbilleder fra filmsettet og en række interviewbidder giver de centrale skuespillere samt instruktøren mulighed for at tale om projektet. Men det er hurtigt overstået.

En du elsker24/4
My Sweet Pepper Land24/4
The Selfish Giant24/4