Anmeldelsesdato:21-04-2004
Lucy LiuO-Ren Ishii
Sonny ChibaHattori Hanzo
Daryl HannahElle Driver
Vivica A. FoxVernita Green
Chiaki KuriyamaGo Go Yubari

Kill Bills Darlings

Efter megen medievirak er Quentin Tarantinos fjerde spillefilm klar til at blive vist, men undervejs har nogen glemt at holde snor i den begavede instruktør, der denne gang har givet sig hen til sine egne små darlings helt uden sans for selvkontrol. Den samlede spilletid er endt et pænt stykke over 3½ time, og da den slags slet ikke kan sælge billetter, har produceren Harvey Weinstein lynhurtigt gennemskuet, at to entreindtægter giver mere end én, og derfor er filmen klippet noget nær midtover. Første del kan vi se nu, anden del må vi betale for en ekstra gang til februar. At det efterhånden ikke er usædvanligt med store, episke historier, der spreder sig over flere film, så markerer Kill Bill vel nok det første mainstrem-eksempel på, at simpel profitjagt medvirker til ødelægge en instruktørs samlede vision.

Quentin-universet
Tarantino har selv i et interview udtalt, at han har to forskellige filmuniverser, han kan træde ind i. Det ene er hans ”realistiske” univers, hvor hans tre første film har udspillet sig, mens Kill Bill markerer det første møde med ”Quentin”-universet, hvor alt kan ske. Vi befinder os i en 100% destilleret drengerøvsudgave af en filmverden, hvor alt det bedste fra alskens genrer mødes i netop de umage konstellationer, som er blevet en del af hans personlige stil. Tarantino er en af de få, markante amerikanske instruktører med en tydelig personlig stil, og den får vi også en hel del tydelige eksempler på i Kill Bill. Hovedgenren er den helt klassiske og meget amerikanske hævn-film, hvor en forurettet hovedperson skal videre med sit liv efter en traumatisk hændelse og kun kan klare dette ved at slå de formastelige ihjel. Frontier-landets ”øje for øje”-mekanismer, der ligger som en latent refleks i den amerikanske folkesjæl.

Brud med hævn i
Uma Thurman, som har været med til at udvikle historien, er The Bride. Hun har et navn, men det bleepes ud på lydsiden, når det nævnes, ganske som en obskøn fornærmelse på Disney Channel. Hvorfor ved vi ikke, men det vænner man sig til, for når vi kun får en halv film, så ender vi med at svømme utilfredsstillede rundt i et hav af ubesvarede spørgsmål. The Bride bliver forsøgt myrdet på hendes bryllupsdag. Alle andre i kapellet dør, og hendes ufødte barn mistes også. Men The Bride er stærk, hun overlever en kugle i hovedet og vågner efter fire års koma, opsat på hævn. I sit tidligere liv var hun en del af The Deadly Viper Assassination Squad, hvor den sadistiske Bill med hård hånd styrede sine fem dødsengle – alle opkaldt efter nogle af klodens mest giftige slanger.

Rod i rækkefølgen
Det var Bill og de andre snigmordere, der stod for mordet i kapellet, og derfor skal de nu alle dø - og det sker i lækkert filmet slow-motion med solide stråler af kitschet blodsprøjt. I den første film får vi de to første mord – og vi må så gå ud fra, at de to andre samt Bill skal afvikles i Kill Bill Volume 2. Tarantino vælger en filmgenre til hvert mord. Kill Bill Volume 1 åbner med det andet mord – lidt rod i filmens kronologi hører jo efterhånden til i en Tarantino-film – og det overstås i en susende fart uden helt at fæste rod. Der er anstrøg af både 70’er-tv-serie à la den ’rigtige’ Charlie’s Angels og blaxploitation, men udover at fungere som en energisk og hårdtslående start virker den underlig ligegyldig. Der er langt mere kød på det første mord, der fylder de sidste 2/3 af filmen. En af Bills engle er fløjet til Japan og er blevet yakuza-leder på trods af hendes køn og delvist amerikanske baggrund. Det kan kun lade sig gøre, hvis man er en hensynsløs psykopat, og den rolle udfylder Lucy Liu faktisk ret så overbevisende. Vi får hendes forhistorie fortalt i et langt, animeret kapitel, hvor Tarantino sender en dybfølt, stående hyldest til japansk animation, og fortsætter med The Brides ankomst til det fjerne Østen.

Peger fingre af Matrix
Et godt sværd skal der til, og hvem andre end Sonny Chiba kan klare den opgave i den filmtossede Quentin-verden, hvor man uden problemer kan hente et idol fra drengeårene ind fra højre, og Chiba klarer faktisk den fyldige rolle som samurai-mentor forbløffende godt. Chiba lærer Thurman at slås, og så drager hun afsted til Tokyo i den enkeltsekvens, der vel nok fungerer allerbedst som klassisk Tarantino-stildyrkelse. Vel ankommet følger den store slagscene, der bliver denne films klimaks – en regulær hån mod Joel Silver og hans voldsomt markedsførte kampscene mellem Neo og hundrede Mr. Smiths i The Matrix Reloaded. Her kæmper Uma Thurman mod mindst ligeså mange Kato-klædte samuraier – og her er ingen grimme, fedtede aftryk af sjusket computeranimation. Og som kirsebærret på toppen når Tarantino også lige at sende en venlig hilsen til Tiger på spring, drage i skjul, inden vi klipper til rulletekster og sendes ud til filmhistoriens vel nok længste pause.

Større krav
At hade Kill Bill er umuligt, dertil har Tarantino alt for godt styr på sine virkemidler. Valget af musik er et varemærke, som han fortsat dyrker til noget nær perfektion, men det er et problem for filmen, at den ikke bliver vist til ende. Mange mesterværker er intet værd i halv udgave, og uden skyggen af en idé om, hvad der sker i Volume 2, så bliver mange overvejelser til regulære gætterier. Hvis ikke der sker en større udvikling i hævnhistoriens meget maskinelle afvikling, så burde filmen have været skåret ned til normal spillefilmslængde fra starten. Der er enkelte spor, som kunne tyde på, at plottet får lov at sno sig lidt i Volume 2, men det kan også være detaljer, som intet betyder. Vi hører ikke den mindste hvisken af Tarantinos normalt så skarpe dialog, og med al vægt lagt på lækre, visuelle tableauer, så løber filmen hurtigt tør for frisk energi. Det er ikke godt nok, hvis Kill Bill ender med at være en darling-parade for Tarantino, hvor han dyrker hver eneste lille filmfetish, han måtte have udviklet under sin tid som ekspedient i en videobiks - så måtte Weinstein hellere have bedt ham om at tage et par af de darlings med på mordlisten, når nu Bill og alle de andre alligevel skulle nakkes.

Ekstramaterialet på denne version af Kill Bill Volume 1 er begrænset til en ganske glimrende making of, der rummer en som altid entusiastisk Quentin Tarantino, som beretter energisk om tilblivelsen af filmen. Man kommer godt rundt om produktionen - men aldrig helt tæt på.

Ellers blot en musikvideo og trailers til Tarantinos samlede oeuvre.