Anmeldelsesdato:18-05-2004
Jennifer LopezRicki
Justin BarthaBrian
Lenny VenitoLouis
Lainie KazanMrs. Gigli
Missy CriderRobin

Forvrøvlet gangsterkomedie

Det var på settet til denne film, at Hollywoods svar på kronprinseparret mødtes og eventyret begyndte. Men som de fleste Hollywoodeventyr, ender det ikke med "og de levede lykkeligt til deres dages ende", og Ben Affleck og Jennifer Lopez var ingen undtagelse. Efter Hollywoods hotteste par ikke længere kan klassificeres som netop det, står Gigli tilbage som det sidste minde af det 'royale' par, og så kan man for alvor græde snot over, at det blev så sørgeligt et eftermæle.

Den tumpede og den lesbiske
Den småkriminelle gangsterbølle, Larry Gigli (det rimer på 'really' ifølge ham selv) bliver hyret af sin chef, Louis til at kidnappe en slægtning til den offentlige anklager, der har materiale nok til at fælde Louis’ chef, Starkman, dog uden at Starkman selv har nogen ide om hvad der foregår. Slægtningen viser sig at være en ung og stærkt autistisk fyr, hvilket for alvor sætter Larrys tålmodighed på prøve, og tolerancetærsklen bliver yderligere strukket, da den smækre og noget afklædte Ricki (Lopez), dukker op i hans lejlighed under påstand af at være blevet sendt derover for at hjælpe ham med forvaringen af "Rain Man" Brian. Situationen begynder dog først for alvor at tilspidses, da en strisser (en cameo i form af Christopher Walken), dukker op, og idet Larry samtidig erfarer, at han er ved at udvikle varme følelser for Ricki (for spændingens skyld er hun selvfølgelig blevet gjort lesbisk), er scenen sat for en vaskeægte krimikomedie.

Hvilken handling?
På trods af Martin Brests ihærdige forsøg på at kreere en kæk 'med-et-glimt-i-øjet' gangsterkomedie, er det meste af handlingen blevet inficeret med gumpetunghed. Man bliver trukket igennem den ene meningsløse scene efter den anden uden følelsen af, at det nogensinde fører nogen steder hen. Filmen efterlader alt for mange halve løsninger og ubesvarede spørgsmål og kommer derfor aldrig op i det tempo, den så stædigt stræber efter. Det skyldes nu ikke mangel på forsøg. De to legendariske stjerner, Christopher Walken og Al Pacino er blevet hentet ind, men deres scener er så overflødige for handlingen, at det desværre kun ender i endnu mere forvirring og irritation fra seerens side. Til gengæld er det en lettelse at se de to hovedpersoner fungere så fint sammen til trods for at Lopez overlegent nedtromler Affleck både i sin rolle og som skuespiller. De to står som filmens lyseste punkt, men er langt fra nok til at få den to timer lange film til at føles kortere.

Hvad var det han sagde?
Martin Brest har ikke blot instrueret, men også skrevet manuskriptet, som sagt med pæne ord er lettere forvirrende og sagt med mindre pæne ord direkte meningsforstyrrende. Fra start til slut er filmen ikke bare blevet badet, men druknet i lange og knudrede konversationer, hvor der er brug for intet mindre end en skovl til at komme igennem den prætentiøse og forvrøvlede palaver for at nå ind til meningen. Filmen byder nu og da på lidt komisk afveksling i form af Rickis egen filosofiske udredning om hetero vs. lesbisk sex samt Larrys alternative svar på godnatlæsning ved brug af Tabasco-flasker og toiletpapir. Uheldigvis er komikken ikke substantiel nok til at afhjælpe handlingens træge fremgang og i sidste ende fremstår den som en, om end rar, kun midlertidig afveksling.

Der er - heldigvis - intet ekstramateriale på udgivelsen!