Anmeldelsesdato:19-04-2004
Luis TosarJose
Jos茅 脕ngel EgidoLino
Nieve de MedinaAna
Enrique Vill茅nReina
Celso BugalloAmador

Et varmt stykke hverdag

Det nye instruktørhåb i spansk film hedder Fernando Le贸n de Aranoa. Egentlig foretrækker han arbejdet som manuskriptforfatter, men da han første gang stillede op som leder af optagelserne på Fam铆lia blev multitalentet afsløret. 30-årige Aranoa fik med det samme en Goya (den spanske Oscar) som 鈥橞edste nye instruktør鈥 og sådan en forpligter. Nu 5 år efter har instruktøren bevist sit værd. Hans Mandage i solen, der vandt i San Sebastian og overhalede Pedro Almod贸vars Tal til hende ved Oscar-indstillingerne, er et eftertrykkeligt kvalitetsstempel for den nye spanske film og ikke sådan lige til at vaske af tankerne.

Noget at stå op til
Hvad gør man sådan en helt almindelig mandag morgen? Når man ikke har noget arbejde sætter man sig til at dase i solen. Det lyder måske umiddelbart ganske behageligt. Men hvad gør man så bagefter? De 5 fyrede arbejdere fra skibsværftet i Aranoas film mødes på en uglamourøs bar og bekender deres frustrationer til hinanden. Det er der vel ikke noget nyt i 鈥 som filmens rammende slogan lyder: 鈥滵enne film er ikke baseret på en sand historie 鈥 den er baseret på tusinder.鈥 Hvorfor er det så spændende at blæse disse skæbner, der ikke har andet end sig selv at stå op til, op på biograflærredet?

I fodsporene på Loach og Cantet
Det er det måske heller ikke, hvis ikke man besidder et så stort talent som britiske Ken Loach (The Navigators), franske Laurent Cantet (Human Resources) eller altså spanske Fernando Le贸n de Aranoa. Det er det samme tema, de tre europæere skyder efter med kameraerne. Vores ret til identitet igennem arbejde. Aranoa er ligesom Cantet en mester i karakterskildringen og ligesom Loach en dedikeret socialrealist. Men han afviger fra dem begge med sit hverdagspoetiske anstrøg som mere ligner landsmanden Benito Zambranos (Ensomme hjerter), og den kække tones dialoger leder næsten tankerne hen på vores egen ping-pong-konge Anders Thomas Jensen. Med denne cocktail er der ikke mærkeligt, at Mandage i solen er et af årets bedste filmhåndværk, jeg har stiftet bekendtskab med.

Ikke nogen helgen
Vores hovedperson hedder Santa, og er overrumplende godt præsenteret af Spaniens største stjerne Javier Bardem (Oscarnomineret for Before Night Falls), der har taget 10-15 ekstra kilo på til arbejdet. Man er tilbøjelig til at tro, at det næsten ikke var nødvendigt, for Bardem fylder hele lærredet bare med sine Garfield-trætte øjne, der har mistet troen på alt andet end ham selv - den ekstra volumen gør det nu kun bedre, ikke mindst hans tilnærmelsesvis royale gang! Santa betyder helgen(inde) på spansk, men der er langt fra Santa til både det feminine og det hellige. Til gengæld er han særdeles hengiven overfor sine principper. Derfor nægter Santa blandt andet at betale bøden på 400 kr. for en gadelygte (af mærket Urban Swimlight!), som han ødelagde under en demonstration, hvor det kom til uroligheder mellem politi og arbejdere. 鈥滺vor meget er 8.000 pesetas værd,鈥 spørger han gutterne. 鈥滻 euro?鈥 鈥 鈥漀ej, 8000 pesetas i pesetas. For mig er de flere millioner værd.鈥 Santa er de arbejdsløses lommefilosofiske konge, der går sine egne veje uden at komme så langt.

Ikke meget, men meget underholdende
Der sker ikke meget i Mandage i solen. Santa mangler selvværd til at tage chancen med kvinden, han møder. Jos茅 frygter hans kone vil forlade ham. Tykke Lino farver sit hår for at fremstå yngre på de evige jobsamtalers marker. De drikker sig berusede og Santa flirter i stedet med bartenderens 15-årige datter. Amador drikker sig næsten ihjel. Det sker ikke meget i den nordlige havneby i Gallicien, men det er meget sigende, og overraskende nok også meget underholdende at se på. Mandage i solen er en film om at kunne bevare æren og livsmodet, når strimlen knækker. Og ikke mindst om det svære ved holde sammen, selvom de andre er det eneste, man har. Det er en film, der rammer et af vores kontinents alvorligste problemer på sømhovedet, fordi arbejdet som bekendt er blevet vores primære identitetsmåler. Det er også indlæg - et spark i røven, måske nærmere - til tidens forestilling om det klasseløse samfund. Særligt kløften mellem de aktive og inaktive udgraves, siger Aranoa og skildrer det hele usentimentalt og alligevel så rørende. Det er tragisk og hylende morsomt. Måske ikke stor filmkunst, men det er heller ikke meningen. Mandage i solen er i stedet et varmt stykke af hverdagen, som sådan en film kan få en til at holde så meget mere af.

Ekstramaterialet bliver ikke anmeldt.

Indl脙娄g: